Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding  (gelezen 40999 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #40 Gepost op: 31-01-2015, 22:27:13 »
Ook ik dacht: ik heb die dingen eerder gezien, maar kan ze niet in de juiste serie ''plaatsen''. Vanwege het soort schrift dacht ik automatisch aan serie 7. Maar welke opdracht, dan?

Zulk soort kistjes zijn inderdaad vaker gebruikt. In het Höfdi-huis (WIDM 12) haalde Art er volgens mij het groene kaartje uit en het mol-logo dat op zo'n kistje stond was een hint toen Kees er bij de eerste opdracht (WIDM 13) zijn enveloppen in dumpte.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 22:38:34 door Heinz »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #41 Gepost op: 31-01-2015, 22:35:01 »
Volgens mij staat daar gewoon:

''geef Karel een hand'' ::rofl:: ::rofl::


(die kistjes komen uit serie 7.......).


Nee hoor, het was mij ook opgevallen dat die kistjes voorzien waren van opschriften in een voor een westerling onbegrijpelijke taal.


Ook ik dacht: ik heb die dingen eerder gezien, maar kan ze niet in de juiste serie ''plaatsen''. Vanwege het soort schrift dacht ik automatisch aan serie 7. Maar welke opdracht, dan?
Is dit nog een openstaande vraag? Want je geeft namelijk zelf namelijk al het antwoord volgens mij?! :P

Ik ben er onderhand vrij overtuigd dat het eerste woord gaat om මේක wat betekend: Dit is een; Deze; Deze ene; This one; This was...
Ik neig daarom richting een "Dit is een clue" of "Dit is niks" achtige vertaling, maar het tweede woord kom ik nog niet uit. De enige mogelijkheid die er volgens mij is als werkelijke hint is dat er uit komt dat Marlijn en Caroline niet de mol zijn. Ik puzzel nog even verder.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #42 Gepost op: 31-01-2015, 22:39:35 »
welke opdracht, dat is nog een openstaande vraag. Daarbij zou iemand de hele serie moeten na pluizen.

Serie 12 wist ik wel, maar daar staan dan die tekens niet op.

Offline MarkS41

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #43 Gepost op: 31-01-2015, 22:49:03 »
Als ze ontdekt zouden worden was de rondleiding gelijk voorbij en de opdracht mislukt.

Huh?! Waar baseer je dat op of heb ik iets gemist?
"Some men see things as they are and say why - I dream things that never were and say why not."

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #44 Gepost op: 31-01-2015, 22:49:31 »
welke opdracht, dat is nog een openstaande vraag. Daarbij zou iemand de hele serie moeten na pluizen.

Serie 12 wist ik wel, maar daar staan dan die tekens niet op.
Ah, ok. Ik zag even over het hoofd dat het om de kistjes ging. In dacht aan de opdracht in aflevering twee met Thaise letters waar 'geef Karel de hand' de uitkomst was*... maar jij zoekt dan, als ik het goed begrijp, naar een andere opdracht

*met dank aan wieisdemol.net

Offline MarkS41

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #45 Gepost op: 31-01-2015, 22:58:05 »
Ik kijk altijd vaak naar lichaamstaal in opdrachten. Wat mij opviel (ik zeg er wel ff bij dat carolina mijn mol is ;), was dat Marlijn heel zenuwachtig rond zat te draaien en je kom goed zien dat ze vrij snel besefte dat die Jokers aan haar neus voorbij gingen waarop ze nog een soort poging deed om de groep voor het geld te laten gaan. Als ik dan naar Carolina kijk lijkt het of ze relaxed is of misschien is het een beetje gespannen (ze wil natuurlijk dat de kandidaten voor de Jokers kiezen :p) maar dat is niet goed af te lezen. Opvallender was dat ze nogal glimlachte toen de kandidaten alle Jokers hadden weggespeeld: geen geld in de pot
"Some men see things as they are and say why - I dream things that never were and say why not."

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #46 Gepost op: 31-01-2015, 23:07:06 »
@Rat, mijn opmerking was ''dubbel'' bedoeld. Anders gezegd: er staat iets in die vreemde krulletjes-taal, en ik moest meteen aan die oplossing uit serie 7 denken.


Waar het mij om die kistjes zelf ging, gaat het Suzanna meer om wat daarop staat. Meer iets van: als het niets betekent, kunnen ze ook tekstloze kistjes gebruiken.

En zowaar: er is met het nodige knip- en plakwerk iets van te maken.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #47 Gepost op: 31-01-2015, 23:31:09 »
Wat mij opviel: waarom gebruikt Art tegenover deze twee kandidaten wel het woord 'Molgeld' en in eerdere afleveringen gewoon het woord 'geld'?  ::vergroot::
Eerste x inderdaad, wel opvallend.
Omnia vincit amor

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #48 Gepost op: 31-01-2015, 23:37:05 »
Ik ben er onderhand vrij overtuigd dat het eerste woord gaat om මේක wat betekend: Dit is een; Deze; Deze ene; This one; This was...
Ik neig daarom richting een "Dit is een clue" of "Dit is niks" achtige vertaling, maar het tweede woord kom ik nog niet uit. De enige mogelijkheid die er volgens mij is als werkelijke hint is dat er uit komt dat Marlijn en Caroline niet de mol zijn. Ik puzzel nog even verder.
Het tweede woord moet haast wel නෙමෙයි zijn (wat soms terug komt als නෙවෙයි). Dit is een ontkenning. Niet of geen. (Ben niet / is geen.)

Ik zet mijn geld op "Dit is niets," al is 'niets' (met de s) volgens mij niet helemaal de juiste vertaling.

Maar een "ben deze niet" of "ben dit niet" is ook niet uit te sluiten. Waar dan mee bedoeld kan worden dat de twee gidsen niet de mol zijn.


Eerste x inderdaad, wel opvallend.
Ik heb het niet gecheckt, maar is het normaal niet altijd 'geld voor de pot' en dan nu 'molgeld' omdat het niet direct de pot in gaat?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #49 Gepost op: 31-01-2015, 23:38:23 »
welke opdracht, dat is nog een openstaande vraag. Daarbij zou iemand de hele serie moeten na pluizen.
Ik denk dat je aan de Wie-gun-je-een-Vrijstellingsdoos dacht? ;)
Ik dacht zelf nog aan het stemmen in Noord-Ierland.
...óf niet!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #50 Gepost op: 31-01-2015, 23:39:41 »
Dit lijkt me genoeg over doosjes en opdrachten in het verleden.
Terug naar het heden en de 40 meter hoge boeddah en de 22.000 schilderijen en de 550 verhalen :D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #51 Gepost op: 31-01-2015, 23:44:41 »
Terug naar het heden en de 40 meter hoge boeddah en de 22.000 schilderijen en de 550 verhalen :D
Die ga ik onthouden voor de MolFanDagQuiz! ::tandpastasmiley::

Om nog maar iets zinnigs te zeggen:
Als Mol wil je zo min mogelijk kansen op geld. Per verdiende joker was er een vraag voor 300 euro (ze hebben ook maar vier vragen gekregen, terwijl er vijf jokers te verdienen waren). Dus wil je als Mol niet zo veel jokers als Marlijn heeft gepakt pakken. Carolina was minder fanatiek hierin.
...óf niet!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #52 Gepost op: 1-02-2015, 00:01:32 »
Die ga ik onthouden voor de MolFanDagQuiz! ::tandpastasmiley::

Om nog maar iets zinnigs te zeggen:
Als Mol wil je zo min mogelijk kansen op geld. Per verdiende joker was er een vraag voor 300 euro (ze hebben ook maar vier vragen gekregen, terwijl er vijf jokers te verdienen waren). Dus wil je als Mol niet zo veel jokers als Marlijn heeft gepakt pakken. Carolina was minder fanatiek hierin.
Er waren volgens mij ook vier feiten verteld door Art (hoogte van de Boeddha, aantal schilderijen, aantal kunstenaars, aantal verhalen), dus misschien zouden er sowieso vier vragen gesteld worden. Dan zou meer jokers pakken wel verdacht kunnen zijn (maar Marlijn is niet de mol  ;D ).
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline jayah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #53 Gepost op: 1-02-2015, 00:53:52 »
Er waren volgens mij ook vier feiten verteld door Art (hoogte van de Boeddha, aantal schilderijen, aantal kunstenaars, aantal verhalen), dus misschien zouden er sowieso vier vragen gesteld worden. Dan zou meer jokers pakken wel verdacht kunnen zijn (maar Marlijn is niet de mol  ;D ).

Waren er 5, in de extra beelden die bik moltalk werden uitgezonden vertelde Carolina dat er nog een. vraag was over een Lotus.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #54 Gepost op: 1-02-2015, 10:35:42 »
Dit is het beste wat ik er van kan maken.

Vrij vertaald: "Hier is het niet"?
The British are not impressed.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #55 Gepost op: 1-02-2015, 12:00:45 »


Kwam deze tegen in het funstuff topic, maar wat me hier erg opvalt is dat Chris helemaal niet bezig is met naar die afbeeldingen te kijken (zoals alle anderen) maar helemaal gefocust op Marlijn die een jokertje gaat jatten. Eerder was hij al Carolina aan het schaduwen. Als hij de mol is kent hij de opdracht. Probeert hij te zien of ze voor geld of jokers gaan? Mogelijk zat er bij geld nog iets anders aan vast of moest hij ze op het allerlaatst betrappen.

Offline sonjatexel

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #56 Gepost op: 1-02-2015, 12:25:31 »


Kwam deze tegen in het funstuff topic, maar wat me hier erg opvalt is dat Chris helemaal niet bezig is met naar die afbeeldingen te kijken (zoals alle anderen) maar helemaal gefocust op Marlijn die een jokertje gaat jatten. Eerder was hij al Carolina aan het schaduwen. Als hij de mol is kent hij de opdracht. Probeert hij te zien of ze voor geld of jokers gaan? Mogelijk zat er bij geld nog iets anders aan vast of moest hij ze op het allerlaatst betrappen.

hij zei in de aflevering ook al dat hij door had dat er meer achter zat dan alleen maar mensen tellen, dus ging hij Carolina en Marlijn natuurlijk in de gaten houden, in mijn ogen niet echt een molactie

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #57 Gepost op: 1-02-2015, 12:57:09 »
Margriet staat daar anders ook niet veel te doen  ::rofl::

En geloof wel dat als de mol tussen de bezoekers zit dat die vooraf wordt ingeseind of ze voor geld of voor jokers zijn gegaan

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #58 Gepost op: 1-02-2015, 14:24:53 »

Huh?! Waar baseer je dat op of heb ik iets gemist?
Dat zei Art bij de introductie van de ipdracht aan de twee dames.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #59 Gepost op: 1-02-2015, 18:17:26 »
Wat me opvalt in extra beelden is dat Carolina echt heel slecht te lezen is, ze is zo monotoom....En zij brengt weer de lotus (wedergeboorte/ mogelijke rode draad) te berde, waarom zo expliciet? Ik heb Carolina niet bovenaan als mol, maar het valt me op dat ze alleen maar sleutelposities heeft en bijna geen emoties laat zien. Ik vind Chris ook vrij weinig doen, zoals in andere opdrachten en loopt er mak achteraan. En Marlijn lijkt wel te acteren, en zichzelf 'groter' neer te zetten, heel overdreven, denk niet dat zij echt zo is?
Meer L