Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding  (gelezen 41039 keer)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #20 Gepost op: 31-01-2015, 12:01:42 »
Ik dacht tijdens het kijken waarom sluiten de kandidaten geen dealtje met Marlijn en Carolina...

Wij krijgen jullie jokers als wij voor het geld gaan... Dan heb je hun jokers weggespeeld en geld in de pot..

Maar dat is achteraf makkelijk te bedenken maar op het moment zelf wat lastiger...  En ook lastig omdat het 4 jokers zijn en 5 andere kandidaten.. Al kun je dan wel loten oid.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #21 Gepost op: 31-01-2015, 12:34:46 »
Even een vraag over die kistjes: kan het zijn dat die in een eerder seizoen al eens gebruikt zijn?

Of kistjes die erop lijken?

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #22 Gepost op: 31-01-2015, 13:00:23 »

Sowieso vind ik dat door sommigen wat al te snel de conclusie wordt getrokken dat ervoor kiezen om jokers weg te spelen alleen maar mols is. Het is bij uitstek ook kandidatengedrag, wat wordt bevestigd door het feit dat de meerderheid hier telkens voor gaat. Ze kunnen niet allemaal de Mol zijn, hè? :P
De mol heeft als doelen: 1. Niet herkend worden 2. Geld uit de pot
De kandidaat heeft als doelen:1. de finale winnen 2. Geld in de pot

Jokers zijn dus voor allebei prioritair lijkt me.

Offline Suzanna

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #23 Gepost op: 31-01-2015, 13:44:46 »
Ik verwacht er geen hint in maar:
Weet iemand wat er in Singalees op de joker/geld-boxjes stond?

Ik heb even screenshots gemaakt van de kistjes.
Conclusie is in ieder geval dat op alle kistjes dezelfde 'tekst' staat.
Ik heb ook even het Sri Lankees schrift erbij gepakt, maar ik kan er nog geen kaas van maken. Overigens denk ik dat het om oud schrift gaat, omdat op de muur in de tempel dat schrift ook te zien is.

Overigens is hier nog een pdf met meer uitleg over de tekens: http://www.unicode.org/charts/PDF/U0D80.pdf

Ik heb trouwens het gevoel dat ik die tekentjes echt al eens eerder in een seizoen heb gezien! En dat we toen wel het alfabet erbij wisten. Maar kan me het seizoen niet meer herinneren. Iemand een idee?

« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 13:52:58 door Suzanna »
Voor meer hint, gezelligheid en afkick-verschijnselen: kijk eens op het WIDM-afkick-forum!

Offline Madrox

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #24 Gepost op: 31-01-2015, 14:21:43 »
Als ze ontdekt zouden worden was de rondleiding gelijk voorbij en de opdracht mislukt.

Heb een beetje nare bijsmaak aan deze opdracht over gehouden aangezien de rollen door Art werden verdeeld en niet door de groep werden gekozen.
Ik vind dit altijd erg vervelend omdat de mol op die manier wel heel erg op de juiste plaats wordt gezet  ::niet-ok::
Ben het helemaal met je eens en ik heb het al eerder gezegt;
Wij kijkers spelen/kijken niet alleen tegen de mol en kandidaten die mol-acties doen om mollig te zijn, nee we spelen tegen "de mol en het complete produktieteam"; die alles mogen doen wat ze kunnen, met alle voorkennis etc.etc. om ons, de kijker, in het ongewisse te laten tot de laatste minuut.
De mol mag immers niet klinkklaar ontmaskerd worden vóór het einde van de show, dat is inherent aan "het spel" zoals we dat nu kennen. Tegelijkertijd natuurlijk erg frusterend, daar je als kijker dus nooit ergens zeker van kan zijn; behalve de zekerheid dat je belazerd word wanneer "de Mol" dat wenst.


Offline Ruud93

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #25 Gepost op: 31-01-2015, 14:31:51 »
Als ik kijk naar de beste plaats om hier de mol te zijn is dat natuurlijk de 'tourgids'. Marlijn oppert meteen aan Carolina om voor jokers te gaan, ze weet dat er vragen komen waarmee die jokers alsnog weggespeeld kunnen worden. Na de woordenwisseling van de dag ervoor blijkt dat toch iedereen voor zichzelf speelt dus hoefde ze zich niet druk te maken dat er alsnog geld in de pot kwam door die vragen.

Wat me wel opviel was dat Chris als enige riep dat er meer achter deze opdracht zat, maar er vervolgens niets mee deed. Hij sprak niemand aan, opperde niet tot handelen. Weet niet of dit een molactie is aangezien je als mol toch wilt dat die 'tourgidsen' gepakt worden zodat de opdracht meteen mislukt is.

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #26 Gepost op: 31-01-2015, 14:34:35 »
Wat mij opviel: waarom gebruikt Art tegenover deze twee kandidaten wel het woord 'Molgeld' en in eerdere afleveringen gewoon het woord 'geld'?  ::vergroot::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #27 Gepost op: 31-01-2015, 15:04:42 »
Ik heb even screenshots gemaakt van de kistjes.
Conclusie is in ieder geval dat op alle kistjes dezelfde 'tekst' staat.
Ik heb ook even het Sri Lankees schrift erbij gepakt, maar ik kan er nog geen kaas van maken. Overigens denk ik dat het om oud schrift gaat, omdat op de muur in de tempel dat schrift ook te zien is.

Overigens is hier nog een pdf met meer uitleg over de tekens: http://www.unicode.org/charts/PDF/U0D80.pdf

Ik heb trouwens het gevoel dat ik die tekentjes echt al eens eerder in een seizoen heb gezien! En dat we toen wel het alfabet erbij wisten. Maar kan me het seizoen niet meer herinneren. Iemand een idee?
::ok:: O ja, leuk om daar in te duiken. Met Google translate kan je een toetsenbordje naar voren halen om de tekens in te voeren. Blijft lastig en er komt weinig zinnigs uit. Vooral als je de volledige tekenreeks invoert (hoewel de losse woorden wel resultaten opleveren in Google zelf).

Ik heb mijn gepruts even in een plaatje gezet. De meest in het oogspringende vertaling die er bij staat is "Het is S", al twijfel ik of dat o.b.v. het juiste teken is. Verder wordt de eerste letter combinatie van het eerste woord uitgesproken als 'maei' wat je met wat pijn en moeite als 'mol' zou kunnen zien.

Het zal wel gewoon domweg "geef gul" of "blijf af" of iets dergelijks zijn. Of iets in de trant van "dit is geen hint", maar wel leuk om even in te duiken.

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #28 Gepost op: 31-01-2015, 15:22:47 »
::ok:: O ja, leuk om daar in te duiken. Met Google translate kan je een toetsenbordje naar voren halen om de tekens in te voeren. Blijft lastig en er komt weinig zinnigs uit. Vooral als je de volledige tekenreeks invoert (hoewel de losse woorden wel resultaten opleveren in Google zelf).

Ik heb mijn gepruts even in een plaatje gezet. De meest in het oogspringende vertaling die er bij staat is "Het is S", al twijfel ik of dat o.b.v. het juiste teken is. Verder wordt de eerste letter combinatie van het eerste woord uitgesproken als 'maei' wat je met wat pijn en moeite als 'mol' zou kunnen zien.

Het zal wel gewoon domweg "geef gul" of "blijf af" of iets dergelijks zijn. Of iets in de trant van "dit is geen hint", maar wel leuk om even in te duiken.

Top gevonden, Rat! Misschien:
"Het is S..andifort"?

Offline Suzanna

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #29 Gepost op: 31-01-2015, 15:22:58 »
::ok:: O ja, leuk om daar in te duiken. Met Google translate kan je een toetsenbordje naar voren halen om de tekens in te voeren.

Bedankt! Zo ver was ik nog niet. Hmm... komt nog niet echt iets zinnigs uit, maar je hebt wel wat tekens te pakken dit keer die er wel in voorkomen. Maar er ontbreken er nog een paar, vandaar dat ie nog niet de juiste zin heeft.
Voor meer hint, gezelligheid en afkick-verschijnselen: kijk eens op het WIDM-afkick-forum!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #30 Gepost op: 31-01-2015, 15:51:20 »
Met dit schrift (Srilankees?) kunnen we misschien ook achterhalen of er op andere plekken ook hints in deze taal verstopt zitten Zo denk ik dat de 'Rode lijn' (opdracht) oo de monitors een teken moet voorstellen (wordt nu wel off-topic)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #31 Gepost op: 31-01-2015, 16:55:54 »
- Margriet jaagt groep op om door te lopen (??)

Margriet leidt tot twee keer toe Marlijn weg bij een donatiebakje.

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #32 Gepost op: 31-01-2015, 16:58:14 »
Heb geprobeerd van de tekst lopende zinnen te maken, en denk eerlijk gezegd dat er niet heel veel in zit. Ik kom tot de volgende zinnen:




Lijkt me niet iets van een hint weghebben. Maar als iemand meer bekend is met Sinhale, be my guest ;)

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #33 Gepost op: 31-01-2015, 17:19:42 »
Je moet op google translate mol intoesten en vertalen naar het singalees (officiële taal in Sri Lanka) dan kom je tot de tekens op de doos :-*

Offline Joeyversteeg12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #34 Gepost op: 31-01-2015, 17:33:50 »
Margriet leidt tot twee keer toe Marlijn weg bij een donatiebakje.

Ja, dit bedoel ik. Alleen weet ik niet of dat juist mols of onmols is.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #35 Gepost op: 31-01-2015, 18:05:53 »
Ja, dit bedoel ik. Alleen weet ik niet of dat juist mols of onmols is.

Als het iets is dan is het Mols. Hoe minder jokers er gepakt waren, hoe minder vragen er zouden komen, hoe minder ze er goed zouden kunnen hebben en dus zouden kunnen verdienen.

Als Margriet een kandidaat is, weet ze niet dat er iets met die bakjes is, dus dan is het niets bijzonders.

Edit: ok, ze kan gewoon willen dat iedereen opschiet en z'n best doet, maar dat heeft dan niet specifiek met die bakjes te maken.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2015, 18:09:11 door tumtum »

Offline Perijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Molloot sinds 19-11-99
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #36 Gepost op: 31-01-2015, 18:13:18 »
Is iemand niet toevallig actief op bv de Engelse Wikipedia en ken daar een paar mensen die Singalees spreken? Zou je het zo even kunnen vragen!
Nos Iungat Ambulare // WIDM-Pool :: 2015 | #297 :: 2016 | #105

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #37 Gepost op: 31-01-2015, 20:24:12 »
Als je mol vertaalt naar het singalees krijg je de doos op de box. Teminste het tweede gedeelte.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #38 Gepost op: 31-01-2015, 21:20:18 »
Is iemand niet toevallig actief op bv de Engelse Wikipedia en ken daar een paar mensen die Singalees spreken? Zou je het zo even kunnen vragen!
Dat is waarschijnlijk de meest betrouwbare methode. Ik heb nog eens zitten prutsen met Translate. Door in een andere volgorde hetzelfde teken te creëren - en het er dus exact hetzelfde uitziet - kan je zelfs op een andere betekenis uitkomen. En ook de tekens er achter beïnvloeden het dan weer.

Met een beetje creativiteit kan je er uit krijgen wat je wilt, vooral als je ook nog eens gaat husselen. Bijvoorbeeld hetgeen in het bijgevoegde plaatje met 6 van de 8 tekens. ;D:P

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Rondleiding
« Reactie #39 Gepost op: 31-01-2015, 22:18:17 »
Volgens mij staat daar gewoon:

''geef Karel een hand'' ::rofl:: ::rofl::


(die kistjes komen uit serie 7.......).


Nee hoor, het was mij ook opgevallen dat die kistjes voorzien waren van opschriften in een voor een westerling onbegrijpelijke taal.


Ook ik dacht: ik heb die dingen eerder gezien, maar kan ze niet in de juiste serie ''plaatsen''. Vanwege het soort schrift dacht ik automatisch aan serie 7. Maar welke opdracht, dan?