Auteur Topic: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken  (gelezen 41813 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #100 Gepost op: 21-02-2015, 22:25:19 »
Net voordat Margriet bij de tafel aankomt lijkt ze iets (een papiertje) weg te gooien.

Lijkt op een thee-blaadje

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #101 Gepost op: 21-02-2015, 23:27:55 »
Al eens bedacht dat 1851 een postcode kan zijn. Van Heiloo in dit geval. Google op Heiloo en de naam van een van de kandidaten.

Oke... dus Chris Zegers is gespot door iemand die in Heiloo woont, een persoon die op die dag bijna 50 kilometer heeft gefietst. Hoe is dit een hint?

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #102 Gepost op: 21-02-2015, 23:43:08 »
Al eens bedacht dat 1851 een postcode kan zijn. Van Heiloo in dit geval. Google op Heiloo en de naam van een van de kandidaten.

De reclame voor de Postcodeloterij dringt toch ook niet door in het Wie is de mol Forum? ;) Chris heeft sowieso de winnende postcode wat mij betreft!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #103 Gepost op: 22-02-2015, 00:02:14 »
Conclusie 3) ;) Chris is de mol (denk ik)

Als Marlijn de Mol is of Margriet, of Chris, dan kan de rest van test op iemand anders ingevuld zijn. Het doet er niet zoveel toe, wij zien maar een klein gedeelte. De Mol gaat er immers nooit uit.

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #104 Gepost op: 22-02-2015, 12:53:06 »

Ik denk dat de opdracht (los van de biljetten met de grote bedragen) wel 'doable' was, maar dat er vooraf (of tussentijds) onvoldoende is stilgestaan bij een te hanteren tactiek. Maar goed, dan moet je wel in de smiezen hebben dat het om veelvouden van 13 gaat...
<..>
Een werkwijze zou kunnen zijn geweest om alleen het aantal veelvouden van 0,13 te tellen, dat gaat stukken sneller dan de bedragen zelf op te tellen. 0,13 + 5,40 + 0,91 zou dan 1 + 40 + 7 worden. Aangezien er maar een beperkt aantal coupures zijn, moeten het vrij makkelijk te onthouden zijn welk getal aan welke coupure hangt. Desnoods laat je een bepaalde kandidaat een beperkt aantal coupures tellen.

Wat ook mogelijk was geweest, is om gewoon het aantal briefjes van een bepaald bedrag te turven. Dit telt op het eind relatief eenvoudig op.

<..>


als wat jij zegt een feit is, is de opdracht onmogelijk: als je 1.851 moet vormen uit veelvouden van 0,13 dan moet 1.851 gedeeld door 0,13 een geheel getal zijn en dat is het niet.
1851/0,13 = 14.238,46154

de methode van rik (en de tweede die jij omschrijft) is volgens mij de beste;
soort bij soort en dan per 10 optellen.


Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #105 Gepost op: 22-02-2015, 13:06:43 »
het optellen van twee bedragen met cijfers achter de komma, bijv € 231,13 + € 1.65
duurt zeker een seconde of 4-5 voor de meeste mensen. Als ik bijvoorbeeld naar een quiz als mes op tafel kijk, en ik zit in het onderwijs.
tel je 600 bedragen (van gemiddeld € 3.-) op dus moet je er wel zo'n 600 hebben, dan duurt dat dus al snel 1800 seconden (bij 3 sec per optelling !), dus dan zit je al aan anderhalf uur. Dan moet je geen afleiding hebben van anderen die daar nog eens bedragen tussendoor roepen, of zelfs mompelen.

Alles optellen kan dus nooit een winnende tactiek zijn.

Ik geloof er ook niet in dat je alle blaadjes moet hebben om precies op 1851 te komen. Bijna ondoenlijk om de hele plantage 100% schoon te vegen. Zeker met een mol, die dan maar precies één blaadje achterover hoeft te drukken. Dat is het hem té gemakkelijk maken.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #106 Gepost op: 22-02-2015, 14:00:19 »
Alles optellen kan dus nooit een winnende tactiek zijn.
Dit (< linkje) lijkt me mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2015, 20:01:17 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #107 Gepost op: 22-02-2015, 18:07:05 »
Nu ben ik heel benieuwd naar de uitleg in aflevering 10. Er móet een simpele oplossing zijn, want binnen 30 minuten honderden bedragen zoals 0,13, 0,65 en 38,15 bij elkaar optellen zodat er precies 1851 uitkomt, is alleen mogelijk als je Rain Man bent.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Mollige

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Daar trap ik mooi niet in
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #108 Gepost op: 22-02-2015, 21:15:50 »
Hallo!

Even een overzichtje gemaakt met opvallende momenten in deze opdracht van de kandidaten.. Als ik iets heb gemist, hoor ik het natuurlijk graag  ::tandpastasmiley::  ::bravo::

 th€€ plukken

- Chris op centrum bij de teltafel (idee van marlijn)
- Chris in beeld bij 15:15
- titel aflevering is onderaan.. Kan slaan op Chris de geldteller of Margriet die beneden bedragen aan het plukken was.
- Margriet brengt veel kleine bedragen binnen = langer tellen maar heeft dit niet toegegeven aan de groep bij de nabespreking toen Rik erover begon.
- ondanks dat Martine zegt boven zitten hogere bedragen, gaat Margriet niet omhoog.
- tijdens het tellen van Chris zit Margriet er bedragen doorheen te lullen, om hem in de war te maken?
- ook marlijn zit er bedragen doorheen te lullen de hele tijd, expres?
- 'marlijn liep heel sloom en heeft niet heel veel binnengebracht volgens mij.
- Rik komt met een goed idee om alles te sorteren per 10, telt sneller, ook helpt hij tellen.. Erg kandidaats.. Maar het sorteren van kleine bedragen kost veel tijd.. Mols?
- Rik was de enige die moest lachen toen art zei weer 0 euro verdiend
- Rik maakte rare opmerking over dat de theevelden molgroen zijn.. Hmmm
- marlijn en Margriet op achtergrond tijdens nabespreking

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #109 Gepost op: 23-02-2015, 03:17:56 »
Rik zou een geel papiertje in zijn zak doen (@05.46u.)?

Maar ik heb het idee dat hij dat écht niet doet....
Tig x bekeken....lege hand imho....

Edit; of netjes de wasknijpertjes!

*en zo hoort 't!*
« Laatst bewerkt op: 23-02-2015, 03:20:31 door Loebas »
Omnia vincit amor

Offline Analyst

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #110 Gepost op: 23-02-2015, 10:10:45 »
Het moment dat Chris zit te lachen is denk ik een van de veelzeggende momenten waar het voor de kandidaten onderling duidelijk is wie de mol is, ten minste voor een aantal daarvan. Met de huidige montage is echter alles nog mogelijk:

Chris lacht omdat:
1. Marlijn getallen noemt (zoals in de montage naar voren komt)
2. Margriet hardop telt (in de montage mute, maar je ziet haar lippen bewegen)
3. Rik hardop telt (Rik wordt een beetje pissig omdat Chris het doorheeft en zegt dat het wel belangrijk is dat dit nummer opgeschreven wordt)
4. hij zelf de mol is en door in de lach te schieten iedereen uit zijn concentratie haalt (Je kunt er vanuit gaan dat iedereen getallen noemt tijdens het optellen dus dan is er om lachen beargumenteerd en verstorend. Rik reageert een beetje pissig omdat hij dit doorheeft en nu toch echt iets in de pot wil.)

Volgens mij een veelzeggend moment iig. Maar wat het precies zegt hangt van je tunnel af  :D
« Laatst bewerkt op: 23-02-2015, 10:35:09 door Analyst »

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #111 Gepost op: 23-02-2015, 13:50:42 »
Een snelle google levert helemaal geen diverse data op, maar eensluidend 20 juli.

http://spiritoftheresia.nl/spiritueel/gelukssymbolen/bijgeloof%20op%20de%20kalender/bijgeloofkalender.htm

Vroeger was 13 juli de dag, o.a. vastgesteld in Bisdom Utrecht (middeleeuwen), later is de naamdag naar 20 juli gegaan.. Dus niet eensluidend.Zie ook bijgeloof artikel wiki... Maar het zal wel geen hint zijn, doch een olijk feitje.
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Mole Catcher

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #112 Gepost op: 23-02-2015, 19:21:45 »
tel je 600 bedragen (van gemiddeld € 3.-) op dus moet je er wel zo'n 600 hebben, dan duurt dat dus al snel 1800 seconden (bij 3 sec per optelling !), dus dan zit je al aan anderhalf uur.
Volgens mij is 1800 seconden een half uur...  ::tandpastasmiley::
Niet om hiermee aan te geven dat het dan wel mogelijk is om zoveel bedragen op te tellen....

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #113 Gepost op: 23-02-2015, 20:41:22 »
Of Margriet de mol is of niet, ze heeft in deze opdracht naar mijn mening in elk geval de mol uitgehangen.

Ze komt aanzetten met stapels briefjes, maar nog vol met knijpers en theeblaadjes, waardoor het er bij het sorteren niet sneller op gaat. Verder zie je haar amper geld op de stapeltjes leggen waarmee Rik en Marlijn bezig zijn. Je ziet haar vooral door haar stapel briefjes heen wroeten. Ze pakt er een paar op, en legt ze weer op zij, terug op de stapel. Er lijkt niet echt een systeem in te zitten of enige vorm van motivatie om die stapel snel overzichtelijk te maken. Het was veel slimmer geweest om eerst alles te ontdoen van knijpers en blaadjes en een mooi geordend stapeltje te maken, die in de hand te nemen, want dan kan je vrij rap alle bedragen verdelen over de stapeltjes die op tafel liggen. Mocht ze oprecht haar best doen...  ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 23-02-2015, 21:36:44 door Rat »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #114 Gepost op: 23-02-2015, 20:50:22 »
Of Margriet de mol is of niet, ze heeft in deze opdracht naar mijn mening in elk geval de mol uitgehangen.

Ze komt aanzetten met stapels briefjes, maar nog vol met knijpers en theeblaadjes, waardoor het er bij het sorteren niet sneller op gaat. Verder zie je haar amper geld op de stapeltjes leggen waarmee Rik en Marlijn bezig zijn. Je ziet haar vooral door haar stapel briefjes heen wroeten. Ze pakt er een paar op, en legt ze weer op zijn. Er lijkt niet echt een systeem in te zitten of enige vorm van motivatie om de stapel snel overzichtelijk te maken. Het was veel slimmer geweest om eerst alles te ontdoen van knijpers en blaadjes en een mooi geordend stapeltje te maken, die in de hand te nemen, want dan kan je vrij rap alle bedragen verdelen over de stapeltjes die op tafel liggen. Mocht ze oprecht haar best doen...  ::ohno::

En maar getallen blijven noemen, meelachen met Chris, mopperen op Chris en eerder op Marlijn, ze was hier zo heerlijk vet aan het mollen dat je gewoon ziet dat ze haar rol alsmaar leuker begint te vinden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #115 Gepost op: 24-02-2015, 01:00:49 »
Marlijn kwam met een stapel "ongeregeld" aanzetten en vertelde dat zij een hoop van Margriet had meegekregen. Margriet moet dan wel heel erg veel geplukt hebben want zij kwam even later met nog een stapel "ongeregeld". Marlijn niet, die liep wat doelloos rond te zoeken naar hoge bedragen en stond behoorlijk te klungelen aan tafel.
Rik had opzichtig weinig briefjes bij zich, netjes op een stapeltje in de hand.
Aan de "opteltafel" werd volgens mij door iedereen gemold. Subtiel of opzichtig.

Offline Zeeuwse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Spannend spel!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #116 Gepost op: 24-02-2015, 01:19:02 »
Marlijn kwam met een stapel "ongeregeld" aanzetten en vertelde dat zij een hoop van Margriet had meegekregen. Margriet moet dan wel heel erg veel geplukt hebben want zij kwam even later met nog een stapel "ongeregeld". Marlijn niet, die liep wat doelloos rond te zoeken naar hoge bedragen en stond behoorlijk te klungelen aan tafel.
Rik had opzichtig weinig briefjes bij zich, netjes op een stapeltje in de hand.
Aan de "opteltafel" werd volgens mij door iedereen gemold. Subtiel of opzichtig.


Ze moesten natuurlijk boven aan de berg plukken waar de hoge bedragen hingen( wat Martine zei), dan gaat het tellen ook veel sneller!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #117 Gepost op: 24-02-2015, 04:06:31 »
Aan de "opteltafel" werd volgens mij door iedereen gemold. Subtiel of opzichtig.
Alleen Martine was daar echt goed bezig. Ze heeft geen lage bedragen gepakt (zoals Margriet), niet hardop geteld (zoals Marlijn, Margriet en Rik) en is niet 10 minuten te laat begonnen met tellen (zoals Chris).
We hebben er alleen niks aan, omdat ze er uit ligt en dus sowieso de mol niet is.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #118 Gepost op: 24-02-2015, 11:20:28 »

Ze moesten natuurlijk boven aan de berg plukken waar de hoge bedragen hingen( wat Martine zei), dan gaat het tellen ook veel sneller!

Juist maar niemand gaf gehoor aan de tip van Martine.

Offline Hellevuur

  • Forumlid
  • Trust nobody!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 1851 euro plukken
« Reactie #119 Gepost op: 24-02-2015, 12:03:54 »
Ik heb misschien een mogelijke hint gevonden in het bedrag 1851.

Margriet is redactrice geweest van het weekblad "Nieuw Israëlietisch Weekblad"

Op de wikipagina van NIW staat dat het weekblad werd uitgebracht met deze naam om zich af te zetten tegen het reeds bestaande weekblad "Israelietisch Weekblad"

Het Israelietisch Weekblad bestaat sinds 1851. Voorheen heette het "Weekblad voor Israelieten"