In de vierde aflevering werd Rop minder verdacht gemaakt in vergelijking met de vorige aflevering. Toch vond ik dat hij opnieuw meermaals heeft gemold (als mol of als kandidaat?):
1. Kajakken om kokers/ondiep waterVolgende personen leverden kokers in:
- Annemieke: 1 koker
- Marjolein: 1 koker
- Ellie: 2 kokers
- Rop: 2 kokers
Er blijken twee van de zes biljetten een minbedrag te hebben...
Een actieve topmol gaat volgens mij voor het mingeld. Je laten omvallen vind ik nogal flauw en passief.
2. Cadeautjes voor de kandidaten/kiezen of delenIk vind het heel bizar dat Rop niets heeft meegenomen. Hij lijkt gewoon maar wat rond te rennen. Ik heb geen idee wat zijn bedoeling was. Iemand anders wel?
3. SleutelrouteWanneer Art vraagt wie de rots durft te beklimmen, steekt iedereen zijn hand in de lucht, behalve Cécile en Rop. Pas wanneer Cécile wordt aangesproken door Art, zien we Rop zijn hand half in de lucht (meer bepaald aan zijn neus
). Was hij bang, wou hij eerst afwachten hoeveel kandidaten er durfden te klimmen...?
Rops medewerking tijdens de opdracht was als volgt:
1e raadsel: Rop zegt vrij snel: 'Op één kant staat een joker, op de andere kant een teken.' Daarmee stuurt hij de anderen aan op een fout antwoord.
2e raadsel: Rop antwoordt als eerste 'Negentien'. Fout geantwoord.
3e raadsel: hij denkt niet actief mee. De anderen kennen behoorlijk snel het antwoord.
4e raadsel: onmiddellijk begint hij luidop na te denken. Tim en Klaas sturen op het einde aan op antwoord 'C', waarop Rop dit antwoord bevestigt.
5e raadsel: eerst wordt er door een of twee personen '28' gezegd (alvast zeker door Tim). Iemand antwoordt 'neen'. Daarna tellen ze opnieuw en roept Rop als eerste '96'. Fout antwoord.
6e raadsel: het juiste antwoord wordt als eerste door Rop gegeven. Vreemd, want door dit antwoord kan de kist (mede dankzij Ellie) worden geopend. Één voordeel voor Rop: hij hoeft niet meer te klimmen.
Ter informatie nog even op een rij wie hij tot nu toe als mol heeft verdacht:
1e aflevering:
Airen, Klaas, Cécile & Taeke
2e aflevering:
Remy,
Airen en nog 2 à 3 anderen
3e + 4e aflevering: Annemieke
Hijzelf werd tot nu toe verdacht door Airen, Remy (?), Tim, Marjolein, Ellie en Taeke.