Ik vind het nogal denigrerend om een andere mening neer te zetten als naïef. Stop daarmee alsjeblieft.
Als aantal afleveringen van te voren (dus voor het wordt opgenomen) al vast staat, dan zou dat betekenen dat de uitslag van terugkeeropdrachten of groepsvrijstellingsopdrachten ook van te voren moeten vast staan. Anders klopt het draaiboek immers niet.
Er is een verschil tussen de Avro en Vier. Avro is een publieke omroep. De uitzendschema's staan al maanden van te voren vast en er kan amper van afgeweken worden. Daarom heb ik ook altijd zo mijn twijfels bij dergelijke opdrachten in WIDM. Vier echter is een commerciële omroep. Daar zijn ze doorgaans een stuk flexibeler in hun schema's. Hoe vaak is het niet voorgekomen dat een nieuwe serie net van start gegaan is, een flop blijkt, en ineens stopt? De commerciële omroepen hebben heus nog wel een aflevering van Vrienden voor het Leven die nogmaals in de herhaling kan, mocht het nodig zijn.
Voor mij is het veel logischer dat als Ruth wel was teruggekomen, dat we dan, net als in Nederland, 10 afleveringen hadden gehad. Klinkt m.i. een stuk minder ver gezocht dan dat er ineens een aflevering zou zijn met twee afvallers.