De links verwijzen naar "mijn bibliotheek".
Oh, ik had de link zelf geprobeerd maar ik was nog ingelogd blijkbaar en daardoor kon ik het nog zien. Ik zal telkens de tekst moeten kopiëren.
Uit De standaard:
Waarom 'De mol' exclusief blank is
Eén ding kunnen we, nog voor de uitzendingen beginnen, al met zekerheid zeggen over De mol: hij of zij is blank. Net als alle andere kandidaten van het Vier-spelprogramma. Nick De Leu
Te midden van een hevige rel over de Oscars, waar geen van de twintig genomineerden in de acteurscategorieën een andere huidskleur dan wit heeft, is het een opvallende vaststelling: ook alle tien kandidaten van het Vier-programma De mol zijn blank. Zaterdag was het schrijver Paul Baeten Gronda die op Twitter de hashtag #DeMolSoWhite
lanceerde, naar analogie met #OscarsSoWhite, het kenteken dat de kritiek op de Amerikaanse filmprijzen vergezelde. Ook SP.A-politica Joke Quintens struikelde op Twitter over de kandidatenselectie: 'Etnisch-culturele diversiteit is op het eerste zicht weer ver te zoeken. Waarom is dat geen reflex in ons superdivers Vlaanderen?'
Etnische afkomst is geen maatstaf geweest bij de screening, zegt Vier-woordvoerder Kristof Demasure. 'We zijn er ons van bewust dat diversiteit een gevoelig onderwerp is. Maar voor het spelprogramma dat De mol is hebben we maar twee criteria gehanteerd: de verhouding tussen mannen en vrouwen, en de geografische spreiding van de kandidaten. We wilden bijvoorbeeld niet dat het een Antwerpse mannenclub zou worden. Maar als je je bij de selectie te veel laat leiden door bijvoorbeeld factoren als afkomst of seksuele voorkeur, krijg je een compromisprogramma, en dat wil De mol niet zijn. Bovendien bestaat het risico dat je kandidaten een archetypisch profiel krijgen, en dat de kijker hun daden door die bril gaat zien. Daarom hebben we niet met een apothekersschaaltje naar evenwichten gezocht. De tien kandidaten hebben we gekozen omdat we een dynamische groep wilden met mensen die bij elkaar pasten. Niet om Vlaanderen te vertegenwoordigen.'
Weinig inschrijvingen
Nochtans schreven 3.000 mensen zich in voor het Woestijnvisprogramma. Zat daar dan niemand met een migratieachtergrond tussen die goed paste in de groep? Demasure: 'Vergeleken met andere groepen had slechts een klein aantal mensen met een andere etnische achtergrond zich ingeschreven. Ik doe dus een warme oproep naar mensen met een divers profiel om zich kandidaat te stellen. Bij Komen eten waren er in het begin ook minder inschrijvingen uit die hoek, maar daar komt stilaan verandering in.'
'Houd er ook rekening mee dat De mol dertien jaar afwezig is geweest', zegt Demasure. 'Dan dienen zich misschien meer kandidaten aan die het programma toen met hun familie beleefd hebben. Maar ik heb er vertrouwen in dat dat vanaf de eerste uitzending vanavond helemaal zal veranderen.'
De slimste mens
In 2016 wordt De mol dus wel nog een programma zonder mensen met een andere huidskleur. Maar bijvoorbeeld ook zonder studenten, zestigplussers of mensen met een handicap. 'Daar zijn andere programma's voor', zegt Demasure. 'Bij pakweg Geubels en de Belgen of De slimste mens ter wereld houden we rekening met tientallen criteria, omdat we daar wel een foto van Vlaanderen willen tonen. Als je bijvoorbeeld ziet welke mensen met een andere etnische achtergrond via De slimste mens zijn doorgebroken ( zoals Danira Boukhriss Terkessidis, Adil El Arbi of Kamal Kharmach, red.) denk ik zelfs dat voor Woestijnvis en Vier de afgelopen jaren net de tegenovergestelde hashtag had kunnen gelden.'
Nick De Leu ■