Op internet (en in het recent geplaatste HLN artikel) wordt als 1 van de hints naar Gilles genoemd dat Gilles' voorkennis gehad zou hebben bij het wiskundig probleem met het pijlen kiezen . Maar wat heeft de mol hier aan? Zou het voor hem uitmaken om voor of tegen de vrijstelling te schieten?
Stijn zat niet op Gilles, dus zou ik hier zelfs opperen dat het voor de mol gunstig is om de vrijstelling aan Stijn te laten, opdat er iemand niet op hem zit in de finale. (Ik opper dit enkel niet omdat ik op Gilles zit Maar vind het toch vreemd).
Ik denk dat HLN wil zeggen dat de Mol hier blijk geeft van voorkennis. Het is echter even dubbelzinnig op te vatten als Hanne die de oplossing van het colaflesjesraadsel geeft 10 seconden na de deadline of Cathy die raadt/weet dat Stijn en Thibaud de was moeten doen.
Wat je als Mol het beste doet in opdracht 7.2 is ook weer een discussie waard.
Als Cathy de Mol is, dan weet ze dat haar naam in veel molboekjes staat en dan wil ze natuurlijk controleren in hoeveel van die boekjes en of het veilig is om ze dan achteraf heel vriendelijk met Hanne te delen.
Als Hanne de Mol is, dan heeft ze volgens mij gewoon niet op voorhand geoefend met pijl en boog schieten, want haar beide schoten zijn rotslecht.
Als Gilles de Mol is, dan weet hij dat hij nooit de verdachtste kandidaat geweest is en dus hoeft hij die molboekjes niet zo te verbergen. Hij kan dus heel kandidaats vol voor die vrijstelling gaan. Waarom hem niet aan Stijn laten? Dat hangt er vanaf welk type Mol je bent, maar als je het een beetje fair speelt, dan neem je als Mol zelf de kans op de finalevrijstelling omdat dat het meest eerlijke kansen geeft aan iedereen. Het zou zonde zijn om een Tygo voor de finale uit het spel te kegelen ten koste van een Freek terwijl het toch gaat om (waarschijnlijk) rond de 33 000 euro.