As je bij iedereen hetzelfde bedrag optelt, levert dat geen enkel nieuw verschil op tussen kandidaten, het enige dat dat doet is de rekensom moeilijker maken. Dus dat kun je dan net zo goed niet doen. Follow the money is alleen interessant in situaties waarbij de éne kandidaat geld wél verdient en de andere kandidaat niet, of waarbij de éne kandidaat geld laat liggen en de andere kandidaat niet.
Bij aflevering 2 opdracht 1 zijn de ja-stemmers voorstander van +5000 en de anderen niet. Dus de vijf nee-stemmers -1000? De mensen die een fout kenteken terecht elimineren vergroten de kans op het geld, dus hen moet een plusbedrag worden toegekend. De mensen die hun vraag fout beantwoorden verkleinen de kans op het geld, dus hen moet een minbedrag worden toegekend (Gilles, Issabel).
Bij aflevering 2 opdracht 2 maakt elke oversprong die een boot doet omslaan de kans op geld kleiner, en elke juiste oversprong de kans groter. Volgens mij is het daar een kwestie van turven wie goed overspringt en wie niet. De meest verdachte actie is die van Marc waarbij hij fout overspringt na al 6 goede. We weten echter al dat hij de mol niet is... Maar levert wel het inzicht op dat fout-na-zes-goede meer verdacht is dan fout-na-nul-goede.
Bij aflevering 2 opdracht 3, voetballen doet Stijn alles goed. Oké, hij weet een paar raadsels niet, maar hij scoort 100% met maar vier schoten. De twee dames hadden evengoed niet mee kunnen gaan, behalve het feit dat zij de gok op verdubbeling wel wilden nemen. Ook dat mag een plusbedrag worden toegekend, immers na drie goede schoten van Stijn is de kans op verdubbeling groot. Dus ik zou zeker ook iets van +500 toekennen aan hen twee. Stijn in elk geval +3000 voor de originele opdracht.
Bij aflevering 2 opdracht 3, fietsroute, het enige dat geld oplevert zijn de 14 afbeeldingen. Dus volgens mij moet je kijken naar wie die afbeeldingen bekijkt. Wie dat goed doet vergroot de kans op geld -> plusbedrag. Wie een afbeelding voorbijfietst verkleint de kans op geld -> minbedrag. Of je Gilles een bijzonder bedrag moet tellen weet ik niet.