Misschien maak ik een denkfout maar .....
Er zijn voor alle kandidaten en de Mol van tevoren vragen bedacht of uitgekozen zodanig dat het antwoord op ieders vraag een nummerplaat wegstreept. De nummerplaten zijn dus al van tevoren elk aan een kandidaat gekoppeld, De GBL315 hoort dus bij Ruth. De vraag die bij haar hoort zal dus een antwoord hebben gehad met een G, B of L. Haar eigen vraag krijgt ze uiteraard niet mee, want die weet ze, en met haar antwoord zou ze - mits ze tot dezelfde conclusie was gekomen - meteen kunnen zien welke plaat de juiste is. Ze krijgt haar eigen vraag/letter niet, maar moet juist met de andere negen antwoorden de ontbrekende plaat achterhalen.
Aangezien van tevoren - zo mag ik hopen - niet vastligt welke kandidaat af gaat vallen en de opdracht gaat doen, kan het niet expres zo zijn dat de vraag voor de Mol tot verwarring kan leiden met de te zoeken plaat. Tenzij er negen 'verwarrende' vragen voor de Mol zijn voorbereid, waarvan de productie snel de juiste ertussen heeft gestopt. Maar dat lijkt me vergezocht. Ik vraag me zelfs af of de Mol weet welke de juiste plaat is (maar dat kan wellicht door de positie van ophangen o.i.d. aan hem/haar duidelijk zijn gemaakt ... of hij/zij heeft en ijzersterk geheugen)
Hoedanook, de theorie dat Issabel expres die vraag over de PVBA kreeg en daarmee molde, is niet bijzonder plausibel. Het zou mooi toeval zijn geweest dat toevallig net diegene met het antwoord met de G, B of L was afgevallen.... Dan vind ik Gilles die Nokia zegt nadat het woord 'NV' is gevallen ietsje verdachter, al heeft de Mol dan wel heel slim en snel gespeeld. Supermolactie, als het dat was dus :-) ...
Maar conclusie, ik denk dat mollen als ja-stemmer helemaal niet zo gemakkelijk was, en de Mol misschien zelfs beter toch bij de nee-stemmers had gezeten.