Dat rennen van Gilles in deze opdracht blijft me dwarszitten, en met name omdat we –of ik heb niet goed opgelet- niet precies weten hoeveel tijd Gilles had om die afstand af te leggen en dus ook niet weten of hij zich daadwerkelijk heeft lopen uitsloven of dat het wel meeviel.
Maar goed, we hebben wel een soort tussentijd, dus ik ben eens wat gaan puzzelen en opzoeken.
- het gehele traject van Venezuela tot aan Parque Patricio neemt ongeveer 8 metro- minuten in beslag (bron: metrovias) en de afstand voor Gilles bedraagt 3,4 (?) kilometer. Gilles de Coster stapt niet meteen in de metro, maar moet eerst nog naar beneden, een ticket kopen, eventueel op de juiste metro wachten ed. Gilles begint wel meteen met lopen (Logisch, anders haalt ie het natuurlijk NOOIT).
- Rond 38,10 minuut krijg je een schermpje met een tussenstand: de metro bevindt zich net vóór de tweede halte ‘Inclan’ en Gilles zich net vóór de derde halte ‘Caseros’.
- De metro-rit van Inclan naar Parque Patricio –met tussenstop- neemt 4 minuten in beslag. Maar goed, de metro moet nog aankomen bij Inclan en even stoppen, dus er zijn dan nog pakweg 4 1/2e minuten over alvorens deze aankomt op de eindbestemming.
- Als Gilles zich bij de derde halte bevindt, is het nog 850m rennen (bron: google maps) tot de eindbestemming. Hij is op dat tijdstip echter nog net vóór de halte en moet –eenmaal op de eindbestemming aangekomen- ook nog de metrohalte in en naar het juiste platform e.d. Al met al zeker nog één kilometer te gaan dus.
- Gilles heeft dus ongeveer 4 1/2e minuten om minstens 1km af te leggen, in de drukte en hitte van Buenos Aires. Hij heeft in het beste geval misschien vijf minuten (de metro wacht tenslotte ook nog even op de eindhalte), maar moet naar eigen zeggen ook nog stoppen voor verkeerslichten.
Conclusie: als die beelden van de ‘tussentijd’ niet gemanipuleerd zijn en mijn berekening ook klopt (ik geloof het wel), dan zal Gilles waarschijnlijk ook écht bekaf zijn aangekomen. Tijd om tussendoor een ijsje te eten, zit er dan iig niet in
.
Toch vind ik Gilles op een of andere manier ook niet bekaf overkomen, niet als iemand die zich de longen uit het lijf heeft gerend. Vreemd....