Auteur Topic: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '  (gelezen 45576 keer)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #80 Gepost op: 8-01-2017, 20:46:29 »
Mijn hoofdverdachten na deze aflevering: Diederik, Jeroen en Sanne ::vergroot::

Offline Takkemol

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #81 Gepost op: 8-01-2017, 21:06:54 »
Bedankt voor de foto's. Niet alleen jammer voor Vincent, ook jammer voor ons. Er was altijd 1 regel: de presentator spreekt de waarheid. Natuurlijk zal hij niet alles vertellen en ook niet in aflevering 1 tegen de mol zeggen 'jij bent de mol', maar dat de kandidaten (en wij) zo worden voorgelogen is volgens mij uniek.

Niet uniek. Presentator Aart wordt ieder jaar wel betrapt op leugentjes. Maar dat komt vooral omdat hij zelf met zijn epistels nogal graag invloed heeft op de opdrachten en verloop van het spel. Hij zei begin deze aflevering ook stellig dat als je bij de test een vrijstelling zou hebben, dat die persoon niet de eerste afvaller zou zijn, hee Vincent. Het wordt eindelijk wel weer eens tijd voor nieuw presentatorbloed en een vermindering van al die jokers, vrijstellingen en andere prullaria. Dan kan een mol zich ook weer eens fatsoenlijk richten op het uit de pot houden van geld.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #82 Gepost op: 8-01-2017, 21:36:35 »
Zou het niet kunnen zijn dat de mol helemaal niets gedaan heeft deze aflevering? Het is voor hem net zo belangrijk om de kandidaten te leren kennen als voor de kandidaten zelf. De opdrachten waren simpel maar in het bioscoopspel kon hij wel goed het gedrag van de kandidaten bestuderen. Dit, samen met wat hij al vantevoren van de productie heeft gehoord, zal zeker helpen in de rest van het spel.
Ik denk dat ik het zelf wel zo zou doen, opgaan in de groep en de kat een beetje uit de boom kijken. Er komen nog genoeg kansen om te mollen en geld uit de pot te houden. En ik zou absoluut met die helicopter mee willen, dat pleziertje zou de productie hun belangrijkste speler toch hopelijk wel gunnen.  ::tandpastasmiley::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #83 Gepost op: 8-01-2017, 21:45:29 »
Ik denk dat ik het zelf wel zo zou doen, opgaan in de groep en de kat een beetje uit de boom kijken. Er komen nog genoeg kansen om te mollen en geld uit de pot te houden. En ik zou absoluut met die helicopter mee willen, dat pleziertje zou de productie hun belangrijkste speler toch hopelijk wel gunnen.  ::tandpastasmiley::

Juist in het kader van opgaan in (het grootste gedeelte van) de groep vind ik er ook wel wat voor te zeggen dat de Mol bij het groepje van zes "losers" zat. De ogen waren zoals je al zegt op de winnaars gericht en als verliezer kom je ook ongevaarlijker/onschuldiger en misschien zelfs sympathieker over. Ideaal voor een Mol in schaapskleren.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #84 Gepost op: 8-01-2017, 21:54:45 »
Er zijn een aantal redenen waarom de mol bij de "verliezers" zou willen horen:
- Het verbroedert waarschijnlijk meer om bij de "verliezers" dan bij de "winnaars" te horen en je wordt meer in de groep opgenomen.
- De winnaars van de vrijstellingen zullen meer onder het vergrootglas gelegd worden en die aandacht wil de mol liever niet.
- Je hebt nog de mogelijkheid om te mollen rond het verdienen van het geld mocht de mogelijkheid zich aandienen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Hans97

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Let's go amigo! 🎶🎶
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #85 Gepost op: 9-01-2017, 01:07:33 »
Er zijn een aantal redenen waarom de mol bij de "verliezers" zou willen horen:
- Het verbroedert waarschijnlijk meer om bij de "verliezers" dan bij de "winnaars" te horen en je wordt meer in de groep opgenomen.
- De winnaars van de vrijstellingen zullen meer onder het vergrootglas gelegd worden en die aandacht wil de mol liever niet.
- Je hebt nog de mogelijkheid om te mollen rond het verdienen van het geld mocht de mogelijkheid zich aandienen.

Dit klopt als ik het verdenkingslijstje van de vorige pagina mag geloven heeft alleen Sanne meer verdenkingen dan de kandidaten van de helikopter namelijk 4 tegenover 3 verdenkingen.

Aan de andere kant wie wil er nou niet mee met een helikoptervlucht?
En zoveel mogelijkheden om te mollen waren er ook niet.
Maar toch in de groep een band kweken om zo minder verdenkingen te krijgen is toch het enige wat ik deze aflevering kan vinden.

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #86 Gepost op: 9-01-2017, 08:53:53 »
Vond de eerste aflevering echt heel goed! En wat een geweldige groep samen! Op een of andere manier voelde ik de exit van Vincent al ver van te voren aankomen.

Verder heb ik al wat mensen kunnen afstrepen voor mijn gevoel. Roos, want een mol wil nooit zo in de schijnwerpers staan met het 'slecht' liegen over de gewonnen vrijstellingen.

Jeroen, want de mol weet gewoon dat met het gesprek van Art, je wordt getoond naar de andere groep en daarmee behoorlijk de aandacht naar je toe trekt om zo erover te liegen. En mocht de mol dit doen/willen, dan wordt de mol zeker nog geholpen in de montage. Het ligt er TE dik bovenop en denk ik dat Jeroen de 'Art/Nadja' van dit seizoen gaat worden.

De mol wil nu zeker nog niet opvallen, dus streep ik deze 2 sowieso nu al af.

Mijn gevoel zegt nu : Imanuelle / Yvonne.
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #87 Gepost op: 9-01-2017, 09:49:15 »
Net voor de test en executie zien we enkele kandidaten in hun molboekje bladeren. Bij Sanne viel me op dat ze een lijst met 9 namen had en dat ze zichzelf als "moi" (het Franse woord  voor ik) had aangeduid, zie bijgevoegde schermprint. Er is weinig voor nodig om hier "mol" in te zien.
Ik probeer nog even uit de Sanne-tunnel te blijven maar deze viel me zomaar op.

Edit: Sorry, ik zie nu dat dit in een ander forum-onderwerp (waar dit beter past) al genoemd is...
« Laatst bewerkt op: 9-01-2017, 09:56:07 door edgomo »

Offline Spiegelbeeld

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #88 Gepost op: 9-01-2017, 10:31:01 »
leuke start van het seizoen, prachtige beelden, spectaculaire natuur en Portland met z'n bruggen is ook erg mooi tenslotte kandidaten die veelbelovend lijken.

Wat minder is, was, is en blijft Art. Wordt tijd dat deze vervangen wordt, de presentator van dit programma mag nooit belangrijker worden dan het spel en zich er niet mee bemoeien. Art weet al jaren niet de goede rol aan te nemen.
Karel wist als heen ander welke rol als presentator bij WIDM past, autoriteit en afstand en ietwat mysterieus.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #89 Gepost op: 9-01-2017, 13:59:38 »
Zou het niet kunnen zijn dat de mol helemaal niets gedaan heeft deze aflevering?

Dat vermoeden heb ik ook. Maar ik vind dat dan niet fair tegenover de eerste afvaller.
Die is dan slachtoffer geworden van een loterij.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #90 Gepost op: 9-01-2017, 14:08:34 »
Dat vermoeden heb ik ook. Maar ik vind dat dan niet fair tegenover de eerste afvaller.
Die is dan slachtoffer geworden van een loterij.

De opzet van de opdrachten was al niet fair voor de 1e afvaller. De splitsing van 2 dezelfde groepen en maar 1 opdracht waar geld mee gemoeid was maken het haast onmolgelijk voor een kandidaat om een redelijk objectieve analyse te maken van Wie de Mol is. En dan 3 kandidaten die random een vrijstelling in hun schoot geworpen krijgen, ik zou me redelijk 'pissed off' voelen als ik Vincent was. De enige eerlijke oplossing met deze opzet van aflevering 1 zou een groepsvrijstelling zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2017, 14:18:19 door Mollenmania »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #91 Gepost op: 9-01-2017, 15:04:09 »
Helemaal mee eens. Vincent leek er niet onder gebukt te gaan, maar feitelijk is hij genaaid door de spelmakers.
Dit was een loterij. Niet meer dan dat.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #92 Gepost op: 9-01-2017, 15:19:16 »
De opzet van de opdrachten was al niet fair voor de 1e afvaller. De splitsing van 2 dezelfde groepen en maar 1 opdracht waar geld mee gemoeid was maken het haast onmolgelijk voor een kandidaat om een redelijk objectieve analyse te maken van Wie de Mol is. En dan 3 kandidaten die random een vrijstelling in hun schoot geworpen krijgen, ik zou me redelijk 'pissed off' voelen als ik Vincent was. De enige eerlijke oplossing met deze opzet van aflevering 1 zou een groepsvrijstelling zijn geweest.

nice typo :-)

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #93 Gepost op: 9-01-2017, 15:25:18 »
Vincent riep het hardst dat hij de vrijstelling ging houden. En zoals Art al zei over de overige kandidaten: "Maar wie weet maken zij van hardlopers doodlopers..."

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #94 Gepost op: 9-01-2017, 15:29:05 »
Ontzettend mooie eerste aflevering! Met mooie bedoel ik vooral de muziek, de bewerking, de locaties enz. In het bos en op de brug waren mooie scènes om te zien, ik had het gevoel dat ze oprecht onder de indruk waren toen die brug omhoog ging.

Verder vond ik het niet zo'n goede aflevering. Door het bos rennen had niet zo heel veel doel (het zou leuk zijn als je bijvoorbeeld ook informatie over de andere kandidaten kon vinden, of geld) en ik vind het minder leuk dan "maak maar een groepje" omdat daar veel strategie bij komt te kijken, en dit was dom geluk.

De opdracht in de stad was redelijk, maar de locaties waren niet echt spectaculair. Een envelop bij een eetkraam of op een paaltje gespijkerd vond ik niet zo geweldig. Daarnaast was mollen ook ontzettend lastig. Je zat in 3 groepjes, en daarnaast zat je in een land waar elk persoon Engels spreekt, de opdracht was gewoon gedoemd om te slagen. Ook jammer dat er totaal geen connectie was tussen de opdracht van het helikopterteam en de busjesteams, behalve dat het in dezelfde stad afspeelde (en later het vraagteken van pas kwam).

De opdracht in de bioscoop was vooral achteraf een mindfuck, toen bleek dat de kandidaten konden meekijken. Van een dilemma was alsnog weinig sprake, al werd het zo gepresenteerd alsof het echt heel complex was.

Ik hoop dat we wat meer normale opdrachten krijgen, waarbij je als team probeert één doel na te streven, met een mol die dat probeert te saboteren. Deze aflevering heb ik niet echt naar een mol gezocht, en dat is jammer.

Als laatste denk ik dat een eerste aflevering moet laten zien dat je samen moet werken, zoals je vaak ziet bij andere seizoenen. Ik zie daarom liever een opdracht waar 10 kandidaten samenwerken, in plaats van gelijk in groepjes te gaan. Daarnaast bleven die groepjes ook hetzelfde bij opdracht 1 en 2, dat vind ik jammer.
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline bingo_widm

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #95 Gepost op: 9-01-2017, 18:24:53 »
In aflevering 1 zien we een aantal posters van Sweeney Todd. En wie heeft er een rol gespeeld in deze musical? Juist, Sanne

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #96 Gepost op: 9-01-2017, 20:29:55 »
leuke start van het seizoen, prachtige beelden, spectaculaire natuur en Portland met z'n bruggen is ook erg mooi tenslotte kandidaten die veelbelovend lijken.

Wat minder is, was, is en blijft Art. Wordt tijd dat deze vervangen wordt, de presentator van dit programma mag nooit belangrijker worden dan het spel en zich er niet mee bemoeien. Art weet al jaren niet de goede rol aan te nemen.
Karel wist als heen ander welke rol als presentator bij WIDM past, autoriteit en afstand en ietwat mysterieus.

Is 2x zeuren over de presentator nu echt nodig?

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #97 Gepost op: 9-01-2017, 21:00:18 »
Er is al veel commentaar - inclusief van mijzelf - gekomen op het feit dat het in deze aflevering wel heel weinig over geld ging en dat de opdrachten in de eerste helft van de aflevering eigenlijk wel hadden moeten slagen vanwege de tweede helft. Daar blijf ik wel een beetje bij, want het is misschien niet helemaal eerlijk tegenover de eerste afvaller. Anderzijds denk ik daarom dat er toch wel iets gebeurd is met de Mol in deze aflevering. Hij of zij heeft zijn gezicht moeten laten zien aan de hele groep. Dat kan eigenlijk niet als je in de busgroepen zit maar wel als je in de vrijstellingengroep zit. Ik draai dus 180 graden om van mijn eerdere theorie dat de Mol in de busgroep moet hebben gezeten omdat daar geld (niet) verdiend kon worden en het vraagteken moest worden gevonden. Die vrijstellingen moesten net zo goed gevonden worden, en dat geld zou toch wel gevonden worden.

Hier in het kort mijn beschouwingen over de verschillende kandidaten.

Roos komt op mij enigszins geacteerd over tijdens het gesprekje met Art. Of meer: het gesprek komt gescript op mij over. Alsof dit toneelstukje vooraf was ingestudeerd. Inclusief het fragment "Wie is de Mol? I know' wat wel eens een keiharde hint zou kunnen zijn. Als zij de Mol is doet ze misschien wel iets heel slims bij het liegen over het niet kunnen vinden van een vrijstelling, namelijk verschrikkelijk slecht acteren. Dit kan de medekandidaten op het verkeerde been zetten. 'Die Roos kan helemaal niet liegen'. En het dan vervolgens glashard wel doen.

Wat je in zo'n aflevering die weinig over geld gaat als Mol dan tenminste nog kunt doen is verwarring zaaien en stoken. Dat doet Jeroen met zijn idee om te liegen over de vrijstellingen. Het komt ook heel kandidaats over, maar dat kan een prima afleidingsmanoeuvre zijn. Ook in het gesprek bij Art is hij vrij stellig, niet zo erg als Vincent, maar het wordt duidelijk dat hij die vrijstelling voor zich gaat houden. En zo gedaan. Ook de verschillende kijkers en een opdracht in een bioscoop (waar het gaat om kijken en in dit geval ook bekijken: De Mol staat hier wellicht wel in de kijker) zouden subtiele (en mooie) hintjes naar Jeroen Kijk in de Vegte kunnen zijn.

Thomas is de meest onopvallende persoon in deze aflevering. In het gesprek met Art lijkt hij het meest (echt) verrast. Maar ook dat kan acteertalent zijn. De opmerkingen 'Het duurde me allemaal net even te lang' en 'Watch me' zijn wel opvallend, maar ik denk dat dat typische 'kandidaat wil verdacht zijn'-dingetjes zijn. Als hij wel de Mol is dan zou dit wel eens een hele mooie serie kunnen worden.

Yvonne valt het meest op uit de busjesgroep. Vindt wel heel erg makkelijk dat vraagteken en lijkt te acteren zowel in de slaapkamer met Vincent, als wanneer ze het voorstel van Art hoort via het bioscoopscherm. Best een interessant type Mol (jonge vrouw hebben we sowieso lang niet gehad, niet voor de hand liggend) maar ik hoop dat ze dan wel wat beter gaat acteren ;-)

Sanne valt weinig op en zou een Mol kunnen zijn die rustig aan vriendjes maakt en vertrouwen wint. En heel fanatiek is. Ik krijg een beetje Inge Ipenburg-vibes bij haar, maar dan beter acterend.

Imanuelle vind ik bijzonder grappig. Ze zou een hele leuke Mol zijn denk ik, maar ik denk dat ik haar eigenlijk nu al kan afschrijven.

Van Sigrid is me eigenlijk bijna niets opgevallen.  Wat eigenlijk ook we verdacht is :-) Nou ja, misschien haar bril, die viel behoorlijk op. Maar ik zie er nog geen mollenbril in.

Jochem en Diederik zeggen zo nu en dan rare dingetjes (of dragen rare shirtjes) maar ik richt mijn kijker (see what I did there?) nog niet echt op hen. Jochem valt inderdaad wel op als iemand die het spel wel goed doorheeft. Maar ik neem aan dat ie voor hij weg ging nog wat oude seizoenen heeft gekeken. Ik zou hem overigens wel een hele leuke Mol vinden.

Ik hou 't na aflevering 1 toch met name op Jeroen en Roos en misschien een beetje op Yvonne. Met Thomas en Sanne als outsiders.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2017, 21:07:29 door tumtum »

Offline Rubmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #98 Gepost op: 9-01-2017, 22:00:34 »
Een geweldig mooi gemonteerde aflevering, een hele leuke groep, maar matige opdrachten. Er valt nog heel weinig te zeggen over wie de mol zou kunnen zijn omdat die geen belang heeft bij een vrijstelling en al het geld is gehaald.

Dan ga je op andere dingen letten, zoals hoe natuurlijk iemand reageert op bijvoorbeeld Art tijdens de bioscoop opdracht. Thomas en Roos reageerden daar voor mij te natuurlijk om een mol te zijn. Jeroen lichte twijfel.

Toch denk ik dat de mol bij de verliezers zat, omdat het als mol meer zin heeft om in dat groepje te horen. Jochem, Immanuelle en toch ook een beetje Yvonne ga ik goed in de gaten houden  ::vergroot::

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 -' ... zo gedaan ... '
« Reactie #99 Gepost op: 9-01-2017, 22:09:52 »
Thomas en Roos reageerden daar voor mij te natuurlijk om een mol te zijn. Jeroen lichte twijfel.

Toch denk ik dat de mol bij de verliezers zat, omdat het als mol meer zin heeft om in dat groepje te horen. Jochem, Immanuelle en toch ook een beetje Yvonne ga ik goed in de gaten houden  ::vergroot::

Grappig dat jij totaal andere dingen ziet dan ik en bijkbaar ook op een heel ander spoor zit .... ;-)

Het kan inderdaad nog alle kanten op, ik heb het gevoel dat het een mooi seizoen gaat worden.