Auteur Topic: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill  (gelezen 53121 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #120 Gepost op: 18-01-2017, 15:28:38 »
ah nee niet weer dat rare beestje.
er is in de foto van mollenmania dus echt wel een soort beestje te zien. zelf vind ik t geen Mol, maar raar is t zeker en ik denk niet dat t er altijd zit.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #121 Gepost op: 18-01-2017, 15:35:37 »
De uitkomst van het kip-nuggets raadsel is 43. Het aantal tekens op de muur bij de code opdracht is 43. En het aantal woorden in de titel en de eerste alinea van de type-opdracht is dus ook al 43!

Ik lees net elders op dit forum dat er in het molboekje brievenbussen staan afgebeeld met de volgende nummers, waarbij de overeenkomende cijfers opnieuw 43 zijn: 41843     43648     43229.

Ik word hier toch een beetje ongemakkelijk van... Is er afgezien van de link naar Jeroen (die ik niet verdenk als mol) nog een andere link met het getal 43 te leggen? Het lijkt me, vooral als uitkomst van het kip-nuggets raadsel, bedoeld als aanwijzing naar iets.



  

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #122 Gepost op: 18-01-2017, 15:58:16 »
Ik heb zoveel mogelijk locaties uitgezocht en ik heb deze in een plaatje gezet. Ik heb de exacte locaties van de typmachines, de code en de laptop en de tablet met woorden niet kunnen vinden en van de rode knoppen en het kistje met hangslot zijn er te weinig beelden om ook maar een idee te krijgen van waar deze zich bevinden. De typmachines bevinden zich waarschijnlijk in/dicht bij het gebouw met de 9, de tablet met woorden zal niet al te ver zijn van de waslijnen en de code en de laptop bevinden zich waarschijnlijk in het gebouw rechts van de 5.

Verder lijken de rode knoppen en het kistje met hangslot echt andere opdrachten aangezien er bij beide een envelop te zien is, echter lijken beide ook een gele draad te hebben en dus een deel van de opdracht op een andere locatie.
Mooie analyse ::ok::

Het feit dat er drie opdrachten met een gele draad waren, lijkt te betekenen dat Diederiks ontvoering last-minute is verzonnen. Er waren simpelweg minder opdrachten gevonden waarbij er een kandidaat kon verdwijnen dan gepland, en dus werd Diederik (die min of meer toevallig toch ook alleen was) ook weggehaald.

Dat maakt de theorie dat Diederik bewust ontvoerd zou worden om lekker te kunnen liegen een stuk minder waarschijnlijk :-\\ En of ze hem dan last-minute wel zouden ontvoeren? Of, de crew houdt geen rekening met het molschap en ontvoerd pragmatisch wie nog alleen is, of dat nou de Mol is of niet. Maar ik heb er een hard hoofd in dat dat helemaal zonder overwegen gebeurd is. Sowieso lijkt het erop dat Diederik pas ontvoerd was toen duidelijk was dat de overige gelelijnopdrachten niet meer gevonden zouden worden.

(Nu ik de beelden nog eens bekijk denk ik eigenlijk wel dat er maar één andere gelelijnopdracht was en de slotjes en de knoppen dus bij elkaar horen. Past in het plaatje zeven opdrachten en drie ontvoeringen. Had de crew gedacht dat alle opdrachten wel gevonden zouden worden?)
« Laatst bewerkt op: 18-01-2017, 16:05:37 door Pac »
...óf niet!

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #123 Gepost op: 18-01-2017, 16:19:33 »
Hoe werden hier eigenlijk de groepjes gevormd? Hebben we dat gezien? Mochten ze dat zelf beslissen? Of waren de groepjes vooraf gesmeed?
Bij een groepje van 3 is het moeilijker om iemand te isoleren (om later te ontvoeren). Het is dan ook makkelijker voor een mol om niet geïsoleerd te raken. Voor mij zou de beste mol positie in deze zijn om níet te worden geïsoleerd. Je hebt dan meer invloed op geld uit de pot houden. Op de kermis en in de getuigenbank. Als mol weet je vast wel wie er liegt, dus op wie je niet moet stemmen.

Gezien de activiteiten (vliegen naar Vegas, optreden als Elvis) lijkt het mij dat er echt wel 3 kandidaten geïsoleerd moesten worden. Die activeiten vragen om voorbereiding en reservering (vlucht, karaoke band etc.). Bij 2 wordt het voor de rest ook relatief makkelijk om de leugenaar aan te wijzen in de rechtbank (50/50).

Ik denk dat er bewust 3 opdrachten met een gele lijn zijn. Bij die opdrachten worden duo's het makkelijkst uit elkaar getrokken. Het 3e duo vindt alleen geen opdracht met een gele lijn. Doordat Diederik alleen blijft (Thomas leidt de rest heel slim weg naar een andere opdracht) kan hij worden ontvoerd.
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #124 Gepost op: 18-01-2017, 16:20:47 »
Hoe werden hier eigenlijk de groepjes gevormd? Hebben we dat gezien? Mochten ze dat zelf beslissen? Of waren de groepjes vooraf gesmeed?


volgens mij zei Yvonne dat ze graag bij Thomas wilde, en dat Imanuelle zich erbij had toegevoegd. Zelf gekozen dus.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #125 Gepost op: 18-01-2017, 16:35:22 »
volgens mij zei Yvonne dat ze graag bij Thomas wilde, en dat Imanuelle zich erbij had toegevoegd. Zelf gekozen dus.

Even teruggekeken. Thomas zegt: "Imanuelle wilde heel snel bij mij. Maar Yvon wilde ook bij ons."
Yvonne zegt later zelf: "Nu heb ik nog een bij-mol, Thomas. Dus ik wilde graag bij hem in 't groepje."
Hmm. Nouja, hoeven we niet nader te onderzoeken denk ik :)
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #126 Gepost op: 18-01-2017, 17:29:21 »
Mooie analyse ::ok::

Het feit dat er drie opdrachten met een gele draad waren, lijkt te betekenen dat Diederiks ontvoering last-minute is verzonnen. Er waren simpelweg minder opdrachten gevonden waarbij er een kandidaat kon verdwijnen dan gepland, en dus werd Diederik (die min of meer toevallig toch ook alleen was) ook weggehaald.

Ik ga er ook vanuit dat er op drie plaatsen ontvoeringen gepland waren en dat niet vooraf vast stond wie er ontvoerd zou worden. Het was gewoon toeval welke kandidaat op de bewuste plek stond.

De trip naar Las Vegas nam nogal wat tijd in beslag lazen we in het molboekje van Cecile. Roos is als eerste ontvoerd en werd daarom naar LV gebracht. Ik neem aan dat er wel een vliegtuig op tijd gehaald moest worden....

De ontvoering van Diederik is volgens mij ook een noodgreep geweest.

Wat betreft kleding van de ontvoerde kandidaten: Alle drie hadden andere kleding aan. Niet alleen Roos maar ook Jeroen en Diederik hadden een ander shirt aan. Dus iedereen heeft de gelegenheid gehad spullen voor één nacht te pakken.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #127 Gepost op: 18-01-2017, 19:10:13 »
Best mogelijk. Het was duidelijk dat er voor deze opdracht op 10 mensen was gerekend (5 duo's) Ook bij de kermis waren meer dan genoeg attracties voor nog 1 kandidaat. De jury had dan uit 7 personen bestaan waardoor er altijd een meerderheid kan komen waar geen discussie over hoeft plaats te vinden. Versterkt mijn vermoeden dat de mol in de heli heeft gezeten maar doordat er erg fanatieke kandidaten mee waren is er van een groepsvrijstelling niets terecht gekomen.

Als dat vermoeden juist is heeft de Mol daar natuurlijk ook aan bijgedragen, want die heeft zijn vrijstelling ook niet ingeleverd (maar toegegeven: het was al superduidelijk dat inleveren geen nut had)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #128 Gepost op: 18-01-2017, 19:18:35 »
Als dat vermoeden juist is heeft de Mol daar natuurlijk ook aan bijgedragen, want die heeft zijn vrijstelling ook niet ingeleverd (maar toegegeven: het was al superduidelijk dat inleveren geen nut had)

Precies. Ik geloof dat de mol hier gewoon meegaat met het groepsgebeuren, dat is de meest veilige optie. Dus toegeven als de groep een naar algemene vrijstelling neigt, en anders het spelletje meespelen, niet afwijken van de andere kandidaten.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #129 Gepost op: 18-01-2017, 20:32:10 »
Precies. Ik geloof dat de mol hier gewoon meegaat met het groepsgebeuren, dat is de meest veilige optie. Dus toegeven als de groep een naar algemene vrijstelling neigt, en anders het spelletje meespelen, niet afwijken van de andere kandidaten.

Fijn toch, zo'n 'meegaande' Mol :-)

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #130 Gepost op: 18-01-2017, 21:31:25 »
Ik lees net elders op dit forum dat er in het molboekje brievenbussen staan afgebeeld met de volgende nummers, waarbij de overeenkomende cijfers opnieuw 43 zijn: 41843     43648     43229.

Ik word hier toch een beetje ongemakkelijk van... Is er afgezien van de link naar Jeroen (die ik niet verdenk als mol) nog een andere link met het getal 43 te leggen? Het lijkt me, vooral als uitkomst van het kip-nuggets raadsel, bedoeld als aanwijzing naar iets.

Vergezocht... Psalm 43

Psalm 43 is zowel van diep religieuze als van grote historische betekenis. Het psalmvers klonk in de gevangenis - het zogeheten Oranjehotel - in Scheveningen onder dramatische omstandigheden. Met name bij hen die in de dodencel zaten en door de Duitsers zouden  worden geëxecuteerd op de Waalsdorpervlakte. Erik Hazelhoff Roelfzema, beter bekend als de Soldaat van Oranje, heeft ook in het Oranjehotel gevangen gezeten. Ik weet niet of de psalm in de musical zit, maar Thomas heeft ook in de musical Soldaat van Oranje gespeeld.

En wil iemand mij nu uit mijn Thomas-tunnel halen...



  

Offline Maximusje

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #131 Gepost op: 18-01-2017, 21:31:47 »
ik ben aan het puzzelen geslagen en uit de code kan ik onder andere halen:
DIEDERIK JEKEL
DWDD
QU?Z

Er zal vast wel meer kunnen maar dit leek mij opvallend..

Snap niet hoe je van die 5@ de letters SE maakt, wat vrij essentieel is voor het vormen van Diederik.

Mijn pogingen op de code komen op niets uit:
https://docs.google.com/document/d/1kh_yrahTOe_1XOZmDFXjWZZFFZ8POD_od07bQZjwgtc/edit?usp=sharing

Wanneer ik weer zin/tijd heb ga ik kijken of ik alle kaartjes met woorden op een rij kan zetten. Of heeft iemand dit al gedaan?

Overigens opvallend dat de website een geanimeerde 404 page not found pagina heeft:
http://wieisdemol.avrotros.nl/404-notfound/?404%5Borigin%5D=splash#tosearchpage

Was dat voorgaande jaren ook zo? Lijkt me onnodig werk tenzij er daad werkelijk ergens een pagina op de server verstopt zit die we moeten kunnen vinden.

« Laatst bewerkt op: 18-01-2017, 21:48:22 door Maximusje »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #132 Gepost op: 18-01-2017, 21:35:44 »
bij 13.20 komt Thomas aanlopen.
Aan de linkerkant lijkt een envelop aan een touwtje te hangen.
Het beweegt in ieder geval, alleen vertraagd waar te nemen...


Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #133 Gepost op: 18-01-2017, 22:58:14 »

Overigens opvallend dat de website een geanimeerde 404 page not found pagina heeft:
http://wieisdemol.avrotros.nl/404-notfound/?404%5Borigin%5D=splash#tosearchpage
Was dat voorgaande jaren ook zo? Lijkt me onnodig werk tenzij er daad werkelijk ergens een pagina op de server verstopt zit die we moeten kunnen vinden.

En dan ook wel opvallend dat http://wieisdemol.avrotros.nl/43/ op de disclaimer-pagina uitkomt...   ::vergroot::

Offline Nicv

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #134 Gepost op: 18-01-2017, 23:05:03 »
Sanne is jarig op 12 februari, de 43e dag van het jaar...

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #135 Gepost op: 18-01-2017, 23:37:55 »
Diederik zat hier wel in de meest opvallende positie omdat ie én bij de 'chosen 3' zat maar itt Roos en Jeroen ook nog even alleen rond heeft kunnen lopen in de fabriek. En dus bijv die envelop van Immanuelle en Thomas kunnen verstoppen.

Aan de andere kant weet je als mol dat het ontvoeren van 3 man hier sowieso al 2 tot 3 opdrachten bederft, dus hoeveel hoef je in wezen nog te doen?

Ik vond dat het papier wat thomas van de rol op de grond gooide trouwens wel zo nadrukkelijk in beeld kwam dat t me niet zou verbazen dat ie daarmee júist de envelop meer uit het zicht werkte.

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #136 Gepost op: 19-01-2017, 09:13:41 »
Ik heb nog iets met 43 gevonden, wat eventueel op Thomas kan wijzen. Ik had het eerder al in zijn topic geplaatst:

Als je het 43e element uit periodiek systeem der elementen neemt, kom je bij Technetium uit. Dit wordt afgekort als Tc. Verwijzing naar Thomas Cammaert?

Klinkt misschien wat vergezocht, maar in Widm weet je nooit   ;)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #137 Gepost op: 19-01-2017, 13:02:39 »
Overigens opvallend dat de website een geanimeerde 404 page not found pagina heeft:
http://wieisdemol.avrotros.nl/404-notfound/?404%5Borigin%5D=splash#tosearchpage

Was dat voorgaande jaren ook zo? Lijkt me onnodig werk tenzij er daad werkelijk ergens een pagina op de server verstopt zit die we moeten kunnen vinden.


Zou ik niet teveel achter zoeken. De hoeveelheid extra werk om die achtergrond "geanimeerd" te maken is verwaarloosbaar.

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #138 Gepost op: 19-01-2017, 16:40:29 »
Vergezocht... Psalm 43

Psalm 43 is zowel van diep religieuze als van grote historische betekenis. Het psalmvers klonk in de gevangenis - het zogeheten Oranjehotel - in Scheveningen onder dramatische omstandigheden. Met name bij hen die in de dodencel zaten en door de Duitsers zouden  worden geëxecuteerd op de Waalsdorpervlakte. Erik Hazelhoff Roelfzema, beter bekend als de Soldaat van Oranje, heeft ook in het Oranjehotel gevangen gezeten. Ik weet niet of de psalm in de musical zit, maar Thomas heeft ook in de musical Soldaat van Oranje gespeeld.

En wil iemand mij nu uit mijn Thomas-tunnel halen...

Die vind ik helemaal niet zo vergezocht. Ik vind dit juist echt zo'n hint die daarop slaat - eerder dan op iemand's naam of sterrenbeeld. De makers kennen ons inmiddels wel een beetje, en verzinnen vaak best creatieve hints.

  

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - opdracht 1 - the papermill
« Reactie #139 Gepost op: 19-01-2017, 18:55:57 »
Iemand trouwens enig idee of het volgende shot iets zou kunnen betekenen? Het is de portofoon van Jeroen, nadat hij ontvoerd is, met daaronder een papier met de tekst WAARDE, naast een (doorgeknipte?) gele draad.



Gevoel voor dramatiek van de regie? Of zou er meer achter zitten?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison