Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling  (gelezen 51517 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #120 Gepost op: 29-01-2017, 15:47:43 »
Bij aanvang van aflevering 4 werd de rol van penningmeester gedeeld door Ima en Diederik, ze beheerden allebei een deel van het geld. Met die situatie kon opdracht 3 niet goed uitgevoerd worden. Dus het voorstel van Jeroen om te gaan "rouleren" en de pot daarmee terug te brengen naar 1 persoon (wie dan ook) was een noodzakelijke actie. Niemand anders stelt dit voor, ook Thomas niet, dus is Jeroen alleen al hierom verdacht. Ook als het penningmeesterschap uiteindelijk toch naar iemand anders was gegaan.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #121 Gepost op: 29-01-2017, 16:03:42 »
Daar zeg je zowat...dan hoop ik niet dat e.e.a. om die reden in scène is gezet. Als het geen echt initiatief is van Jeroen, maar een geregisseerd tafereeltje om één potbeheerder te krijgen omdat dat noodzakelijk is voor de veiling, dan wordt de kijker hier enorm op het verkeerde been gezet.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #122 Gepost op: 29-01-2017, 16:31:24 »
Slimme zet van jeroen om net nu de pot te beheren.

De mol als verzekeraar kiest er voor om weinig te verzekeren ?  Op zich vreemd omdat ze niet zeker kunnen zijn dat de deelnemers de pot leeg gaan trekken. Maar op deze manier gaat er bij een hoog  bedrag wel 100% Van af en niet 50%.

Ik vind de individuele beloning wel erg laag voor t bedrag wat er uit de pot is gegaan.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #123 Gepost op: 29-01-2017, 17:16:21 »
Wat ongelooflijk jammer weer deze opdracht ::niet-ok:: :( Het ging zo lekker ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline joligmolletje

  • Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #124 Gepost op: 29-01-2017, 17:46:30 »
Ik vind het ook enorm jammer dat deze opdracht er weer in gestopt is. Eigenlijk konden de kandidaten niets anders dan (veel) geld verliezen, of de penningmeester nu wel voor een verzekering kiest of niet. Alleen als ze met z'n allen zouden beslissen niet of nauwelijks te gaan bieden, was het te redden geweest, maar met een mol die (waarschijnlijk) het biedvuurtje wel heeft opgestookt, kun je daar als normale kandidaat vrij weinig tegen beginnen.

Ik heb de getallen eens op een rijtje gezet:
Hoeveel verzekeren? (A)   
Totaalbedrag als de kandidaten onder het verzekerde bedrag blijven (B)
Hoeveel is er dan uit pot? (C)   
Hoeveel zouden de kandidaten dan nog uit kunnen geven vergeleken met de 100 % verzekering? (D)   
Totaalbedrag met het uitgavenpatroon van deze kandidaten (E)   
Hoeveel is er dan uit pot? (F)

A       B       C       D       E       F
6780   4690   3390   0   4690   3390
0   8080   0   3390   1180   6900
1000   7580   500   2890   1680   6400
2000   7080   1000   2390   2180   5900
3000   6580   1500   1890   2680   5400
4000   6080   2000   1390   3180   4900
5000   5580   2500   890   3680   4400
6000   5080   3000   390   4180   3900

Hieruit blijkt overduidelijk dat er sowieso wel een euro of 3000 uit de pot zou verdwijnen (zeker met dit biedpatroon).

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #125 Gepost op: 29-01-2017, 18:45:05 »
Leuke goede opzet van veiling.

Zoals Art zei. Ze wisten alles. Verzekeren kon. En dan toch de pot leegtrekken.

Dus ik vind de kritiek niet terecht in dit geval. Ze hadden het zelf in de hand. Met name Jeroen
Ik heb genoten van deze veiling! (nu ben ik wel fan van dit soort opdrachten) Zoals al door anderen gezegd: zo'n opdracht hoort wat mij betreft op een of andere manier bij WIDM. Daarnaast denk ik dat je hier voor de zoektocht naar de mol genoeg uit kunt halen. Zowel voor de kandidaten als voor ons als kijkers. En daar gaat het ook om!
Ich bin ein Bärliner!

Offline spechteke

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #126 Gepost op: 29-01-2017, 19:01:33 »
Ik heb genoten van deze veiling! (nu ben ik wel fan van dit soort opdrachten) Zoals al door anderen gezegd: zo'n opdracht hoort wat mij betreft op een of andere manier bij WIDM. Daarnaast denk ik dat je hier voor de zoektocht naar de mol genoeg uit kunt halen. Zowel voor de kandidaten als voor ons als kijkers. En daar gaat het ook om!

dit.
Het was zo veel beter uitgewekt dan de vorige veilingen of vorige momenten waar het geld uit de pot verdween.
poule widm '16: 56ste,  '17: 25ste.                  5de plaats in de mol online

Offline IDM

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #127 Gepost op: 29-01-2017, 19:58:56 »
Bij het aflopen van het geld (in beeld), maakten de bedragen hele rare sprongen. Viel iemand anders dit ook op of zie ik weer hints in niks?
Laten we jabberen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #128 Gepost op: 29-01-2017, 20:05:43 »
Er waren drie of vier rijen, die van boven naar beneden liepen, als ik me niet vergis. Een van de bedragen was in het blauw aangegeven, om te laten zien dat ze daar een grens over gingen. Dat was die 1300 euro.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #129 Gepost op: 29-01-2017, 20:15:16 »
De veilingopdracht. Elk jaar zorgt die weer voor ontevreden commentaar van de fans. Ik snap het wel hoor, afgelopen jaren was ik er ook nooit zo fan van. MAAR, ik vind wel dat we allemaal moeten realiseren dat ze in some way iets gedaan hebben met de kritiek. Dat ze zo'n veiling er in willen houden snap ik, het is leuke tv en ook een interessant instrument voor de mol ontmaskeren vind ik. Ze hebben het wel opvallend aangepast vind ik. Namelijk met dat iedereen mag zeggen hoeveel ze de jokers waard vinden en dat de penningmeester de kans krijgt geld te verzekeren. Hiermee vind ik het dus veel minder een opdracht die er is om de pot te trekken. Immers zou de penningmeester het hele bedrag veilig kunnen stellen. Ja dat kost wat, maar de kandidaten krijgen er ook veel voor terug.

Verder vind ik het meest opvallend dat Jeroen voor zo weinig verzekert. Als je gaat verzekeren kun je echt beter voor een groot bedrag doen. Of helemaal niet.
Hij is ook net penningmeester geworden, en of dat nou was omdat hij in de roulatie aan de beurt was of niet, het blijft zo dat hij zelf het opbracht om het nu te gaan krijgen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #130 Gepost op: 29-01-2017, 20:27:24 »
Nog even een rekensommetje:

[1] Gemiddeld maximumbod van de bieders: 1300 euro
[2] Hoogste maximumbod als 5 van de 6 bieders maximaal nul euro willen bieden: 6 x 1300 = 7800 euro
[3] Te verzekeren bedrag bij maximumbod: 7800 - 1300 (het gratis deel) = 6500 euro
[4] Kosten bruto verzekering: 6500 x 0,5 = 3250 euro
[5] Opbrengst in geval van lager totaalbod dan 7800 euro : 500 euro voor de pot
[6] Kosten netto verzekering: 3250 - 500 = 2750 euro
[7] Resultaat voor de pot na veiling binnen veiligheidsmarge: 8080 - 2750 = 5330 euro
[8] Werkelijke resultaat na onderverzekerde veiling: 8080 - 6800 = 1280 euro
[9] Verschil onderverzekerde veiling/verzekerde veiling: 5330 - 1280 = 4050 euro

Het onderverzekeren van de veiling heeft de pot dus ruim 4000 euro meer gekost dan wanneer er adequaat verzekerd was. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat een penningmeester zonder concurrentie (hoefde immers niet op te bieden tegen anderen) niet bereid was om 2750 euro te betalen voor een joker en bijgevolg een vrijwel zekere plaats in de volgende ronde én 'gratis' jokers voor de winnende bieders (want verzekerd, dus 2750 / 4 jokers = slechts 687,50 euro per joker). Dat was beter voor hemzelf én voor de jokerwinnaars én voor de pot geweest: win-win-win. En als de penningmeester dan zelf ook nog zegt dat hij volkomen verwacht dat het bieden uit de hand zal lopen...
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 20:36:26 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #131 Gepost op: 29-01-2017, 20:37:53 »
Het onderverzekeren van de veiling heeft de pot dus ruim 4000 meer gekost dan wanneer er adequaat verzekerd was. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat een penningmeester zonder concurrentie (hoefde immers niet op te bieden tegen anderen) niet bereid was om 2750 euro te betalen voor een joker en bijgevolg een vrijwel zekere plaats in de volgende ronde. Dat was beter voor hemzelf én voor de pot geweest: win-win. En als de penningmeester dan zelf ook nog zegt dat hij volkomen verwacht dat het bieden uit de hand zal lopen...

Je rekensommetje klopt volledig en achteraf gezien was een verzekering afsluiten voor de hele pot het voordeligste geweest, maar ik wil toch even een kleine kanttekening maken bij dit tekstje.

Een joker is alles behalve een zekere plaats in de volgende ronde. Een vraag extra juist hebben, is enkel iets waard als
a) je normaal gezien een vraag minder goed had dan Sigrid en sneller was. (Wat niet gebeurd is, want Art meldde het niet zoals bij Yvonne)
b) je even veel vragen goed had als Sigrid, maar trager was.

In voorgaande seizoenen waren jokers zeker nooit meer waard dan 1000 euro en dat is ook een correcte prijs. 3 jokers voor de ganse pot is behoorlijk schandalig en iedere kandidaat die voorgaande seizoenen heeft gekeken zou weten dat 3 jokers zo rond de 1500-2000 euro waard kunnen zijn, maar nooit meer.

Conclusie (of einde verhaal ;) ):
Is Jeroen hier verdacht? Jazeker. Maar ik weet niet of een gemiddelde kandidaat überhaupt voor meer dan 2000 euro had verzekerd.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #132 Gepost op: 29-01-2017, 20:46:35 »
Eens, een penningmeester die zonder voorkennis voor het blok wordt gezet heeft niet de tijd om e.e.a. goed te overdenken. 2000 euro aan verzekeringspremie klinkt dan al snel als heel veel geld. Gekoppeld aan het spontane verzoek om de pot tijdens het ontbijt echter...

Bij dat laatste hou ik echter in het achterhoofd dat er een kleine kans bestaat dat het verzoek van Jeroen in scène is gezet omdat meer dan 1 penningmeester de opdracht zou frustreren. Dat iedereen dit meteen prima vond (inclusief Diederik, die Jeroen overduidelijk verdenkt), vind ik namelijk maar vreemd. Ik ga er maar van uit dat er geen sprake is van manipulatie, maar de mogelijkheid bestaat. Als het echt Jeroen zijn eigen idee was, is het in elk geval wel heel verdacht.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #133 Gepost op: 29-01-2017, 20:49:27 »
Zou het snel hoger bieden, en zelfs jezelf overbieden, zoals bij Jochem gebeurde, misschien ook iets te maken hebben met de verstaanbaarheid van de veilingmeester?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #134 Gepost op: 29-01-2017, 20:53:10 »
Bij dat laatste hou ik echter in het achterhoofd dat er een kleine kans bestaat dat het verzoek van Jeroen in scène is gezet omdat meer dan 1 penningmeester de opdracht zou frustreren. Dat iedereen dit meteen prima vond (inclusief Diederik, die Jeroen overduidelijk verdenkt), vind ik namelijk maar vreemd. Ik ga er maar van uit dat er geen sprake is van manipulatie, maar de mogelijkheid bestaat. Als het echt Jeroen zijn eigen idee was, is het in elk geval wel heel verdacht.

Klopt. Ik heb nare gevoelens bij dat wisselen van penningmeesterschap.

1. Ofwel is Jeroen kandidaat en is het gewoon toeval dat het een dag eerder ter sprake kwam.
2. Ofwel is Jeroen de Mol en heeft hij het programma een duwtje gegeven/moeten geven.
3. Ofwel is Jeroen kandidaat en heeft de productie opgestookt om eens van penningmeester te wisselen.

Ik heb ze gezet in de volgorde waarin ik ze verkies, maar van 2 en 3 word ik sowieso niet blij omdat dat het gevoel nog maar eens versterkt dat dit scripted reality is.

Zou het snel hoger bieden, en zelfs jezelf overbieden, zoals bij Jochem gebeurde, misschien ook iets te maken hebben met de verstaanbaarheid van de veilingmeester?

Het hielp in ieder geval niet. ::rofl:: Bovendien wil ik nog maar even zien of de uitsnijdingen met de 3 duo's wel altijd overeenkomen met hetzelfde tijdstip. We zagen nooit een shot met de 6 bieders te samen.
Jochem wordt nu neergezet als de 'dommerik' die zijn eigen bod verbeterd, maar het zou zo maar kunnen dat we naar verschillende tijdstippen zitten te kijken.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #135 Gepost op: 29-01-2017, 21:09:49 »
Jochem wordt nu neergezet als de 'dommerik' die zijn eigen bod verbeterd, maar het zou zo maar kunnen dat we naar verschillende tijdstippen zitten te kijken.

Hij komt op mij niet als dommerik over maar als iemand die het bewust doet om te (nep)mollen. Jochem doet het namelijk twee keer. De eerste keer 2400 en 2500 en daarna 3400 en 3500. (Ik ga ervan uit dat dit echt zo ging anders moet er wel heel raar gerommeld zijn met de beelden en het geluid.)

Offline PaulusPietsma

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #136 Gepost op: 29-01-2017, 21:14:17 »
Leuke opdracht en eentje waar je lang over kunt speculeren.

Het penningmeesterschap van Jeroen en daarmee het mogen afsluiten van de verzekering, wil je dat als mol doen?
Voor mijn gevoel werd Jeroen een beetje overrompeld door het verzekeringsverhaal van Art. Wat dat betreft zie ik die verzekering van 200 euro eerder een actie van onwetendheid. Toch begrijp ik dat mensen dit ook als molactie zien, want het lijkt vrij logisch dat men over die 1500 gaat. Het meest logische leek mij dat je als kandidaat tot zo'n 3000 euro zou verzekeren en als mol zijnde de helft van de pot of spelen dat je graag die joker wil hebben en de gehele pot verzekeren.
Tenminste dat was mijn gevoel vooraf, die 1500 euro van Jeroen is daarom in alle opzichten vreemd.

Verder vinden heel veel mensen een laag bedrag over hebben of niets (Jochem en Imma) verdacht. Toch vind ik eerder het hoge bod van Diederik en Thomas verdachter. Met name de 3500 voor 3 jokers? Stel iedereen had laag geboden en het gemiddelde was dus bijv. maar 500 euro geweest, dan denk ik dat het totale bedrag eerder lager was uitgevallen dan nu. Ik zie daarom de 0 euro van Imma en Jochem dus niet eens zo zeer als verdacht. Imma is in mijn optiek sowieso een fanatieke kandidaat, ze gaat altijd als een malle (en geen molle) tijdens de opdrachten.

Bij het bieden bepaald de waarde van de eerste joker het meest de toon. Ik zou als kandidaat normaal gesproken bij 1000 euro sowieso wel afhaken, maar ja ik kan ook wel begrijpen dat het zoals nu volledig uit de hand loopt en zelfs een kandidaat te ver gaat. Met name Thomas vind ik hier het meeste invloed uit oefenen op het totale bedrag.

Al met al een opdracht waarbij er natuurlijk sowieso een aardig bedrag uit de pot gaat, maar toch wel een leuke doordat het voor iedereen (behalve de mol) vrij onduidelijk is wat voor gevolgen hun antwoorden en acties hebben op de pot. Achteraf is het makkelijk te zeggen wat het beste was, maar ja...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #137 Gepost op: 29-01-2017, 21:16:59 »
Hij komt op mij niet als dommerik over maar als iemand die het bewust doet om te (nep)mollen. Jochem doet het namelijk twee keer. De eerste keer 2400 en 2500 en daarna 3400 en 3500. (Ik ga ervan uit dat dit echt zo ging anders moet er wel heel raar gerommeld zijn met de beelden en het geluid.)

Aangezien niemand het achteraf heeft over dat dubbel bieden, is het niet zo'n geslaagde nepmolactie. ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #138 Gepost op: 29-01-2017, 21:23:30 »
Aangezien niemand het achteraf heeft over dat dubbel bieden, is het niet zo'n geslaagde nepmolactie. ;D

Kan inderdaad zo zijn, maar misschien dat het iemand wel is opgevallen en wij dat niet weten.

(Het is mij op de MFD-veiling ook wel eens overkomen dat ik iets heel graag wilde dat ik mezelf overbood. Maar twee keer achter elkaar is wel heel vreemd. ;))

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #139 Gepost op: 29-01-2017, 22:01:22 »
Klopt. Ik heb nare gevoelens bij dat wisselen van penningmeesterschap.

1. Ofwel is Jeroen kandidaat en is het gewoon toeval dat het een dag eerder ter sprake kwam.
2. Ofwel is Jeroen de Mol en heeft hij het programma een duwtje gegeven/moeten geven.
3. Ofwel is Jeroen kandidaat en heeft de productie opgestookt om eens van penningmeester te wisselen.

Ik heb ze gezet in de volgorde waarin ik ze verkies, maar van 2 en 3 word ik sowieso niet blij omdat dat het gevoel nog maar eens versterkt dat dit scripted reality is.

En toch...Zelfs als de potwissel volledig in scène is gezet blijft het opvallend hoe laconiek Jeroen omgaat met de mogelijkheid om een joker - en dus een grotere kans op het bereiken van de volgende ronde - te verdienen. Als hij niét de mol is, zou hij dezelfde buitenaardse kwaliteiten als kandidaat hebben die nu aan Thomas als mol worden toegedicht. Twee exceptionele deelnemers in één seizoen is mij iets teveel van het goede.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison