Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling  (gelezen 51568 keer)

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #80 Gepost op: 28-01-2017, 23:19:10 »
Ik vond het een mooie, komische opdracht. Ja, er is veel geld uit de pot en ja, een eel daarvan was onvermijdelijk, maar ik denk zeker niet dat de schuld (volledig) bij productie mag worden gelegd.. De kandidaten hebben hier echt wel een handje in en kunnen zichzelf prima beheersen; zie Sigrid.

In reactie op Gadoesja; afspraken maken van tevoren en Jeroen die daarop inspeelt met het verzekeren.. Je bedoelt dat ze die afspraken hadden moeten maken in een eerdere aflevering? Want toen Jeroen moet verzekeren wist de rest nog helemaal niet dat er geboden zou worden en hadden ze niet meer met Jeroen kunnen overleggen.

EDIT; reactie afgetypt :-X
« Laatst bewerkt op: 28-01-2017, 23:21:28 door loetjef »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #81 Gepost op: 28-01-2017, 23:36:13 »
Dit is gewoon allemaal psychologie. Het enige wat de mol hoeft te doen is een eerste zetje geven en dan zullen de kandidaten volgen. Ik zeg niet dat kandidaten geen persoonlijke verantwoordelijkheid hebben maar dit is gewoon het logische scenario en dat weten de makers. Dit spel bracht geen nieuwe dimensie aan het spel, het haalt juist alles onderuit wat tot nu toe gebeurt is.
Precies wat ik denk en voor mij de reden dat ik echt een enorme schurfthekel heb aan dit soort opdrachten. Ik riep dat in 2007, in 2012 en in 2016, en nu weer. Dit soort opdrachten gaan niet over wie de mol is. In de uitleg van het spel wordt gezegd dat de kandidaten geld verdienen door opdrachten uit te voeren. Nou, blijkbaar niet dus. Er was geen manier om met deze opdracht geld te verdienen. Hooguit níet te verliezen. Prima als er opdrachten zijn waarbij er 2000 bij of 2000 af kan, maar deze opdracht is 0 erbij of 8000 er af. Dat is niet in verhouding.

Niet alleen dat, maar door deze veiling heb je ook niks aan de andere twee opdrachten (dit weten we van Anne-Marie, die zelf heeft toegegeven netjes voor het geld te hebben gespeeld in aflevering 4). Oftewel: de opdracht vernietigt de speurwaarde van twee andere opdrachten en maakt daarmee de hele aflevering zinloos, met Sigrid als slachtoffer. Fijn dat er spannende tv uitkomt (volgens sommigen. Ik vind het tenenkrommend), maar dat is niet waar ik voor kijk. Ik kijk voor het spel Wie is de Mol. En in dat spel proberen kandidaten opdrachten tot een goed einde te brengen. Deze opdracht hoort (vind ik) niet in dat spel thuis.

Daarnaast weten de makers inderdaad precies hoe kandidaten zich gedragen, en het is de makers er dus blijkbaar precies om te doen. Anders maken ze zo'n opdracht niet. Terwijl er vorig jaar echt wel gezeurd is vanwege dat bieden in aflevering 3 waarbij Remy 0 euro bood en moest vertrekken.

Dit soort opdrachten leiden altijd tot enorme verliezen (hebben we gezien in 2007, 2012 en 2016) en als ik kandidaat was  zou ik na zo'n actie van mijn medekandidaten ook echt geen zin meer hebben om nog íets voor dat geld te doen.  Het is gewoon niet goed voor de morale van de kandidaten.

Dus helaas. 2017 kan voor mij niet meer het beste seizoen ooit worden. Door één opdracht. Dank je wel productie.

Overigens deel ik deze mening met minstens 2 van de 4 vrienden met wie ik vanavond keek (geen molloten). Dus ik verwoord echt niet alleen mijn eigen visie, ook die van minstens twee anderen.

Edit: en ja, ik wind me hier over op omdat ik WIDM een prachtig spel vind, en het echt, ècht doodzonde zou vinden als dat spel verandert van een spannend spel in een psychologische zelfbeheersingstest.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 09:02:00 door Lukie4, Reden: diverse scheldwoorden verwijderd. »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #82 Gepost op: 28-01-2017, 23:37:02 »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #83 Gepost op: 28-01-2017, 23:44:38 »


In reactie op Gadoesja; afspraken maken van tevoren en Jeroen die daarop inspeelt met het verzekeren.. Je bedoelt dat ze die afspraken hadden moeten maken in een eerdere aflevering? Want toen Jeroen moet verzekeren wist de rest nog helemaal niet dat er geboden zou worden en hadden ze niet meer met Jeroen kunnen overleggen.

EDIT; reactie afgetypt :-X
[/quote]
Ik bedoelde dat de kandidaten hadden kunnen overleggen vóórdat de veiling begon. Tenminste als daar de gelegenheid voor was geweest. Ze wisten of konden vermoeden dat er een veiling zou komen.
Ik weet ook niet of ze nopg contact met Jeroen konden hebben. Hij werd, denk ik, weer voor de 3e keer apart gehouden van de groep.

Bij nader inzien hadden ze hoe dan ook, desnoods met gebarentaal, elkaar kunnen bereiken en afspraken maken over hoe hoog ze max zouden gaan bieden.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #84 Gepost op: 28-01-2017, 23:47:30 »


Imanuelle brengt de gang er mooi in.
Als het bedrag almaar hoger wordt biedt ze niet meer mee.
Bij 2400 zakt ze tevreden lachend achterover in haar stoel. 42.33
Ik heb haar verder niet meer zien bieden, maar haar vrolijkheid de rest van de veiling was wel opvallend.

Of deze dame is een goede kandidaat, of ze is een geweldige mol (die eigenlijk door geen van de kandidaten (én weinig van ons, molloten)  serieus wordt genomen.

Offline Mollmans

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #85 Gepost op: 28-01-2017, 23:56:05 »
Ik zei aan het begin van de aflevering al tegen mijn gezelschap dat de veilingopdracht eraan zat te komen: er zat zo veel geld in de kas, veel meer dan normaal na aflevering 3. Ik had gelijk.
Daarom vind ik de kritiek op deze opdracht een beetje flauw. Deze mindfuck hoort nu eenmaal bij WIDM en uiteindelijk zijn het de kandidaten zelf die hun (makkelijk) verdiende geld inzetten. Dit om het programma leuk te maken: de mol kan vol in het zicht mollen en wij kunnen er over molloten. Leuk toch?

Heerlijke aflevering weer.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #86 Gepost op: 28-01-2017, 23:59:18 »
Ik snap ook niet zozeer wat er mis was met deze opdracht. Dit was een veiling van een andere orde dan de eerdere veilingen. Hier zat wel degelijk een dubbele laag in, waardoor deze absoluut niet gedoemd was om te 'mislukken'. Dat het uiteindelijk wel is 'mislukt' is in dit geval de schuld van de kandidaten en niet van de productie. Ik vond het juist een sterke opdracht!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #87 Gepost op: 29-01-2017, 00:55:42 »
ik vind de kritiek op deze opdracht volledig onterecht:

ten eerste is dit een opdracht om lekker op los te speculeren, daarbij kun je ook hier elke mogelijke theorie op los laten, en dat maakt wie is de mol juist leuk.

vervolgens is dit juist een opdracht van complete zelfbeheersing zoals al eerder gezegd, sigrid was hier meester in maar het werd haar helaas fataal, dat is het risico dat het met zich meedraagt, hetzelfde gold voor remi vorig jaar. het is puur psychologische oorlogsvoering voor de mol, en ook in die strijd moet de mol goed zijn

als laatste is dit natuurlijk ook voor de kandidaten een hele mooie mogelijkheid om zowel de rest van de kandidaten, of ons op het verkeerde been te zetten, dit is een geweldige opdracht voor zowel ons als de gemiddelde kijker thuis.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #88 Gepost op: 29-01-2017, 01:03:20 »
en het argument dat de mol dan de eerste 4 afleveringen zogenaamd niks zou doen is onzin. Anne Marie deed dat wellicht. maar dat zegt iets over haar als mol dan over de productie.

You'll never walk alone

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #89 Gepost op: 29-01-2017, 01:22:08 »
De kritiek is niet dat de voorafgaande spellen NIKS meer betekenen, de kritiek is dat het deze opdrachten devalueert. Immers, als in 10 spellen het geld wordt verdient wat er met 1 spel weer uit gaat, betekent dat dat die spellen slechts 10% qua belangrijkheid hebben in vergelijking met dit spel. Voor zo'n belangrijk spel vind ik de opzet ronduit slecht. geen non-verbale interactie (zitten ver bij elkaar weg), geen overleg en volledige transparantie. Dit zijn belangrijke factoren die dit spel mist terwijl het zulke grote gevolgen heeft. Nogmaals het concept van zelfbeheersing is niet een individueel fenomeen, dit is een kwestie van psychologie. Aangezien er een mol in het spel zit die de rivaliteit faciliteert, is het onmogelijk om als groep van 7 mensen complete zelfbeheersing uit te voeren (er ligt immers ook geen druk op de kandidaten om NIET te bieden, aangezien deze subtiele handgebaren geen aandacht trekken). Zoals Erik Leppen al zei, het is al meerdere keren gebleken uit eerdere seizoenen dat dergelijke spellen de pot grotendeels leegroven. En in een opdracht waar geen geld te verdienen valt is het moeilijk te onderscheiden wat onmols is; niet bieden is niet per se onmols omdat het opbieden er logischerwijs hevig aan toe kan gaan met slechts 2 personen (interventie van de mol is niet altijd nodig). Aan de andere kant is WEL bieden niet per se mols, aangezien een kandidaat jokers wil, en de 1 heeft daar logischerwijs meer voor over dan de ander.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 01:25:33 door Sylvain »

Offline tunnelvisionair

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #90 Gepost op: 29-01-2017, 02:02:43 »
Niets mis met deze opdracht.

Commentaar op Jeroen is wel erg eenvoudig. Als verzekeraar doe je het immers nooit goed. Bij een behoorlijk groot verzekerd bedrag was immers ook de helft van datzelfde behoorlijke bedrag uit de pot verdwenen - los van wat het gedrag van de bieders zou zijn. Misschien zou ik als kandidaat wel helemaal niets hebben verzekerd. JIJ kunt er immers toch niets aan doen dat de rest geen zelfbeheersing heeft? JIJ werkt er dan immers volledig aan mee dat er een zo klein mogelijk bedrag uit de pot KAN gaan.

Ik snap ook niet waarom de algemeen gangbare gedachte is dat de MOL de pot niet (of voor een minimaal bedrag) zou verzekeren. Als de mol de gehele pot had verzekerd, had 'ie (8080-1300)/2=3390 uit de pot gespeeld. Bij geen verzekering, had de MOL pas 'winst' bij zijn keuze als alle kandidaten gezamenlijk meer dan 1300+3390=4690 voor de 3 jokers zouden betalen. Gingen jullie er echt allemaal van uit dat iedere joker voor ruim 1500 de deur uit zou gaan? Ik weet het niet hoor...

Interessanter is de vraag of de Mol bij deze opdracht zelf graag de pot zou willen beheren of zou willen bieden. In dat geval is het interessant om de wisseling van het penningmeesterschap nog eens terug te kijken (wie stelt het voor, wie wil graag, wie niet, etc).

Offline Christie

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #91 Gepost op: 29-01-2017, 02:57:50 »
Een mol zal kiezen voor zijn rol om opdrachten te saboteren en daardoor zo min mogelijk geld in de pot te brengen. Daarbij kan hij of zij kiezen om nadrukkelijk aanwezig te zijn of 'onopvallend ' te mollen. Dit is volgens mij afhankelijk van de persoonlijkheid van de mol.
Ik geloof echter niet dat wanneer je mol bent je de pot enorm gaat spekken en niet molt omdat je kennis hebt dat de pot in een latere aflevering leeg geroofd kan worden. Als mol leef je je vooraf in in de mol-rol. Anders ben je net zo lief kandidaat. Je wilt saboteren indien mogelijk al of niet wat geholpen door voorkennis.

Deze opdracht was weer een mooi voorbeeld van het prisoners dilemma. Voor jezelf gunstig op het moment, voor de groep ongunstig in het eindresultaat. Alle kandidaten kennen dit van eerdere seizoenen. In die zin niets nieuws onder de zon. Wij en zij konden erop wachten.

Ik kan me wel voorstellen dat de opdracht vooraf niet volledig duidelijk was voor iedereen. Geloof daarom ook dat Jeroen een redelijke verzekering afsloot met de kennis die hij had en kreeg van Art.
Laten we vooral niet vergeten dat Jeroen in korte tijd moest beslissen. Wij hebben alle kennis voorhanden en tijd om te analyseren en onze mening te vormen. De spelers niet.

Het gedrag van Diederik, Jochem, Thomas en Jeroen kan toegeschreven worden aan angst ( Sanne, Diederik: wat als ik geen joker heb en jij wel? Ego's (Jochem en Thomas als haantjes) of molgedrag (Jochem, Thomas).

Lastig maar Thomas wint terwijl Jochem zich niet het molkaaas van z'n brood wil laten eten. Sigrid is moreel en verstandig winnaar!!! Helaas niet voor dit seizoen maar het maakt haar stelen van de vorige aflevering ruimschoots goed.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #92 Gepost op: 29-01-2017, 05:04:44 »
Thomas heeft precies gedaan wat ze in storage wars ook doen als ze hun concurrentie willen naaien. Lekker opbieden om vervolgens niet met de prijs naar huis te gaan.

Thomas = mol  ::jaja::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #93 Gepost op: 29-01-2017, 06:34:14 »
Vond het een fantastische opdracht. Tuurlijk ook bedoeld om de pot weer even flink uit te kleden. Maar heb je ooit zo'n slachting gezien over één sneue joker? Geen vrijstellingen, geen zwarte vrijstelling, geen extra kadootjes maar slechts één joker. Wie is de Mol is ook bedoeld als amusement en dat hebben we in mijn ogen wel gekregen hier.

En deze groep wantrouwt en manipuleert er op los, dat kwam juist mooi naar voren. Ze beschuldigen elkaar van van alles en proberen zichzelf schoon te praten als een malle. Achteraf voelt een deel zich bijna zwakzinnig van schaamte (een beetje terecht ook wel). Veel psychologische oorlogsvoering onder elkaar, ik vind dat wel mooi (sorry als dat sadistisch over komt).

De hints zitten bovendien niet alleen in follow the money. Er wordt gespeculeerd over eentjes, tweetjes, vijven en elfjes, uithangborden en wat dies meer zij. Zag nu trouwens het neonbord met "Rainbow cocktail bar" en eerder in de aflevering 2 reuzen laarzen (reclame) met "2 cultures" langs komen.

Enfin, je kan er een aantal dingen uithalen. Jeroen wilde graag de pot en kreeg hem gladjes (hoewel ik denk dat hij teveel met zijn mond vol tanden stond om het een molactie te vinden). Thomas start de eerste keer met bieden en geeft Imanuelle ruim de schuld, verder is hij de grote prijs op drijver en dat maakt hem verdacht. Sanne kwam weer erg kandidaats op me over. Ze besluit de tweede maal te bieden maar durft op een bepaald moment amper te kijken. (En het lijkt erop dat Thomas naast haar gezeten de prijs niet te ver op durft te drijven). Diederik weet dat iedereen voor het eigen hachje gaat en dat kan de reden zijn dat hij erin springt. Hij is echter ook degene die als eerste schaap over de dam gaat en vervolgens over de anderen horror voorspelt.




Nee, Thomas misleid het publiek. Het is namelijk Thomas die start met bieden, Jochem is de tweede en ietsje later stapt Imanuelle in.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 06:38:15 door cinner »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #94 Gepost op: 29-01-2017, 08:45:03 »
Pffffff. Zonde, zonde, zonde. Wat mij betreft weer een seizoen naar de knoppen.

De eerste afleveringen is er voor niets gespeeld. De Mol heeft fanatiek mee kunnen doen (of niet) en kon hier de pot leegtrekken (of niet). Kortom... Eigenlijk hebben we naar niets zitten te kijken tot nu toe. Natuurlijk, iemand biedt 3500 voor een joker. Nou en? Dat kan alleen als er ook iemand 3400 heeft geboden daarvoor. Je kunt als Mol als hoogste eindigen, als een na hoogste, beginnen met bieden, het maakt allemaal weinig uit. Je kunt vooraf nul zeggen of 3500. De Mol zou dit kunnen doen, de Mol zou dat kunnen doen. Dit of dat, in beide gevallen was de pot voor een groot deel geleegd.

Dit is geen Wie Is De Mol. Dit is een soort sociaal experiment. Hoe gaan mensen om met groepsdruk, wat doen mensen wel en niet om door te gaan in een spel waarin ze beslist door willen gaan?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #95 Gepost op: 29-01-2017, 08:55:45 »
Dit is geen Wie Is De Mol. Dit is een soort sociaal experiment. Hoe gaan mensen om met groepsdruk, wat doen mensen wel en niet om door te gaan in een spel waarin ze beslist door willen gaan?

Een experiment kun je het eigenlijk niet eens noemen, daar de uitkomst al vast stond. De pot gaat sowieso flink leeg, één schaap over de dam-psychologie. En de makers weten dit natuurlijk, de pot moest gewoon omlaag. Inderdaad, het heeft weinig met Wie is de Mol te maken.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #96 Gepost op: 29-01-2017, 09:36:55 »
De kandidaten hebben zich letterlijk laten koeioneren door de mol. Ze kunnen inmiddels weten dat er een opdracht tussen zit waarbij de pot leeggetrokken wordt.

Toegegeven: alleen de mol weet dat, en de anderen zouden kunnen beredeneren dat ie eraan zit te komen wanneer Art over jokers begint, die kunnen worden gekocht. Daarbij komt nog: ik betwijfel of een kandidaat echt iets aan 1 joker zal hebben, in de wetenschap dat 2 van je concurrenten er ook een hebben. Dat schiet dus echt niet op.

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #97 Gepost op: 29-01-2017, 10:52:17 »
Ik was vooral verbaasd dat de kandidaten zo ver gingen voor één joker, dit zou je eerder verwachten bij een vrijstelling/zwarte vrijstelling.

De afgelopen seizoenen werd er behoorlijk met jokers gesmeten, dus vond het bieden op één joker in die zin eigenlijk nog wel netjes.

Vraag me af of de makers (en de mol) van tevoren hadden ingeschat dat de kandidaten ook voor één enkele joker zo ver zouden gaan.

Denk dan ook dat de mol zeker flink gemold heeft in de eerste afleveringen, omdat hier toch echt niet vast stond hoe ver de kandidaten op de veiling zouden gaan (anders dan Anne-Marie die wist dat de hele pot weggespeeld kon worden).

Ook konden de kandidaten elkaar zien bieden, wat in mijn ogen voor voldoende traspirantie zorgde, zodat de mol niet vrij kon mollen.
Ik vond het daarom een leuke en interessante opdracht waar de omvang van de 'schade' echt niet al van tevoren vast stond.

Denk dat de mol het vrijgestelde bedrag hoog zou willen maken om de psychologische drempel om te bieden lager te maken (Thomas of Diederik in dit geval).

Offline Duklo

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #98 Gepost op: 29-01-2017, 11:04:03 »
Wat mij betreft hoort zo'n veilingopdracht gewoon bij WIDM. Daar kunnen we over zeuren, maar dat verandert niets aan het feit dat zo'n opdracht er regelmatig in zit en de kandidaten, die zich toch hopelijk goed hebben voorbereid, weten allemaal wat het risico van zo'n opdracht is. Wat mij betreft had die pot helemaal leeg gemogen!

Dat brengt mij op Thomas. We zien Thomas op alle 3 de jokers meebieden. Het overzicht laat zien dat hij bij alle jokers het een na laatste bod had. Wat ik echter niet snap is dat Thomas niet over de €2000,00 van Sanne is gegaan. Waarom stopt hij daar met bieden? Bang voor mogelijk weer een sneer van Sanne   ::rofl::

Na de duinenopdracht van vorige week steeg Thomas met stip naar nr.2 op mijn verdachtenlijstje. Na deze veilingopdracht staat hij op een gedeelde 1e plaats met Diederik. Hopelijk volgende week meer duidelijkheid.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #99 Gepost op: 29-01-2017, 11:08:55 »
Ik begrijp de kritiek ook niet hoor, heb genoten van de opdracht.
Het draait in WIDM niet om de knikkers, kandidaten maken zich vaak ook niet druk om het geld. Denk aan de opmerking van Jochem in aflevering 1.
Kandidaten willen maar één ding: niet afvallen!

In WIDM draait het inderdaad om psychologie, liegen, bedriegen, vertrouwen, wantrouwen. De pot met geld is slechts een middel, daar kan geld ingaan, niet ingaan en weer uitgaan. Dat er geld uitgaat gebeurt bijna ieder jaar wel al dan niet met een veiling. De kunst is om de mol te vinden en daarbij niet alleen naar het geld te kijken maar ook naar de rol die de mol bij de opdrachten heeft.

Ik vind dat de mol in deze opdracht goed meegespeeld heeft inderdaad zichtbaar voor alle andere kandidaten! Zij en wij hebben kunnen zien hoe de mol aan het mollen was.