Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling  (gelezen 51559 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #100 Gepost op: 29-01-2017, 11:15:52 »
bah een veiling , genoeg over gezegd. Ik Ben tegen een veiling als  dit de mol zijn strategies laat  veranderen voor de veiling en Erna, wetende dat er touch geld uit de pot gaat.

Wel mooie dubbele laag.
 Door de toevoeging van t te verzekeren bedrag en de manier hoe de gratis grens werd bepaald.
De rest is gewoon groepsdynamiek. Hier en daar een zetje geven ende mensen denken al snel van o nee die wil ik en overbieden je.

Dat t spel niet duidelijk zijn , is mijns inziens niet terecht.

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #101 Gepost op: 29-01-2017, 11:21:43 »
Er is hier, naar mijn bescheiden mening, maar één iemand verdacht en dat is Thomas. Hij start het bieden en drijft de prijs op. Als hij denkt dat het bieden stopt gaat hij door en trekt zich op het laatste moment terug.


Volledig mee eens.

Maar ik zit dan ook in de Thomas-tunnel  ;D :D ;) 8)
Graven, graven, graven...

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #102 Gepost op: 29-01-2017, 11:25:17 »
Jeroen kon als penningmeester ook een joker verdienen, hè.

Jeroen: "Er was ook nog een extraatje bij. Namelijk, als ik het hele bedrag of meer dan wat de groep zou uitgeven aan die jokers, verzekerd zou hebben, zou ik ook een joker kunnen verdienen. Omdat ik dan als goed penningmeester mijn werk goed gedaan zou hebben."

Het gemiddelde bedrag dat kandidaten voor een joker wilden uitgeven is 1300 euro. In theorie is het dus mogelijk dat 5 kandidaten nul euro wilden bieden en 1 kandidaat een maximum van 7800 euro (6 x 1300). Ervan uitgaande dat Jeroen die joker net zo graag wilde verdienen als de rest, zou je dus verwachten dat een op jokers beluste penningmeester een hoog bedrag zou verzekeren. 1300 euro is immers het gemiddelde, je weet dan als penningmeester dus dat er waarschijnlijk meerdere kandidaten zijn die daar grof overheen zullen heen. En toch verzekert hij maar 200 euro, waardoor hij geen joker verdient. Vervolgens rolt hij wel weer doodleuk door de executie heen, terwijl er drie andere kandidaten met een joker bij zitten. Erg knap van hem.

EDIT: Dit is wat Jeroen tegen Art zegt als Art hem zojuist een rekenvoorbeeld heeft gegeven: "Ja, ik denk dat er wel mensen gaan zijn die zich gek laten maken door wat er te verdienen valt, en dan maar denken: "Kan mij het schelen dat dat uit de pot gaat." Laat ik zeggen, tot 1500 euro."

Hij trekt de juiste conclusie (kandidaten gaan grof bieden) en doet vervolgens precies het tegenovergestelde van wat die conclusie een niet-mol in zou geven (hij verzekert laag i.p.v. hoog). Jeroen begrijpt dus donders goed wat de gevolgen voor de pot gaan zijn, en dat hij daardoor een joker gaat mislopen. Overduidelijke molactie.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 11:35:16 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #103 Gepost op: 29-01-2017, 11:33:28 »
Meestal houdt ik niet van veilingen bij WIDM, maar deze vond ik wel leuk. Niet alleen ben ik nu definitief de Thomas-tunnel ingedoken, maar de complicatie van de "verzekering" en de couleur locale van de echte veeveiling, maken deze opdracht in mijn ogen dan weer wel leuk.
Graven, graven, graven...

Offline valentino

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #104 Gepost op: 29-01-2017, 11:41:10 »
maar was deze veiling ook door gegaan als er niet zoveel in de pot had gezeten?
dit vraag ik mij af  ???
of maken ze eerste afleveringen makkelijk zodat er een grote pot is, zodat ze deze veiling kunnen doen?

Offline bingo_widm

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #105 Gepost op: 29-01-2017, 11:51:54 »
maar was deze veiling ook door gegaan als er niet zoveel in de pot had gezeten?
dit vraag ik mij af  ???
of maken ze eerste afleveringen makkelijk zodat er een grote pot is, zodat ze deze veiling kunnen doen?


Ik denk dat ze dan eventueel op mingeld uit zouden komen

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #106 Gepost op: 29-01-2017, 12:33:34 »
Ik denk dat ze dan eventueel op mingeld uit zouden komen

Ja, zo werkt dat.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #107 Gepost op: 29-01-2017, 12:44:32 »


Nee, Thomas misleid het publiek. Het is namelijk Thomas die start met bieden, Jochem is de tweede en ietsje later stapt Imanuelle in.

Het gedeelte waarin je THomas wel hóórt biechten,maar niet ziet:
"Imanuelle schoot meteen in het bieden"
IN het bieden i.p.v. MET het bieden.
(Volgens mij betekent dat meedoen en niet beginnen met maar ik kan het natuurlijk mis hebben).
Het gedeelte waar hij wel te zien is, klopt de ondertiteling niet.
"Zij startte echt vol de bieding" en niet zoals de ondertiteling aangeeft.
Gaat dit wel over Imannuelle?
Of gaat dit over Sanne die zei:
"Toen dacht ik: Nou ga ik nou ga ik gewoon effetjes".

Offline Alja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #108 Gepost op: 29-01-2017, 13:33:11 »
Niets mis met deze opdracht.

Commentaar op Jeroen is wel erg eenvoudig. Als verzekeraar doe je het immers nooit goed. Bij een behoorlijk groot verzekerd bedrag was immers ook de helft van datzelfde behoorlijke bedrag uit de pot verdwenen - los van wat het gedrag van de bieders zou zijn. Misschien zou ik als kandidaat wel helemaal niets hebben verzekerd. JIJ kunt er immers toch niets aan doen dat de rest geen zelfbeheersing heeft? JIJ werkt er dan immers volledig aan mee dat er een zo klein mogelijk bedrag uit de pot KAN gaan.

Ik snap ook niet waarom de algemeen gangbare gedachte is dat de MOL de pot niet (of voor een minimaal bedrag) zou verzekeren. Als de mol de gehele pot had verzekerd, had 'ie (8080-1300)/2=3390 uit de pot gespeeld. Bij geen verzekering, had de MOL pas 'winst' bij zijn keuze als alle kandidaten gezamenlijk meer dan 1300+3390=4690 voor de 3 jokers zouden betalen. Gingen jullie er echt allemaal van uit dat iedere joker voor ruim 1500 de deur uit zou gaan? Ik weet het niet hoor...
Het is Wie is de Mol. Die pot gaat per definitie leeg. Want niemand laat een joker aan zich voorbij gaan, laat staan dat ie een ander de joker gunt. Dus je drijft de prijzen op met geld dat niet eens van jou is. Alleen daarom al had Jeroen op z'n minst voor 4000 euro moeten bijverzekeren, maar eigenlijk alles.

Citaat
Interessanter is de vraag of de Mol bij deze opdracht zelf graag de pot zou willen beheren of zou willen bieden. In dat geval is het interessant om de wisseling van het penningmeesterschap nog eens terug te kijken (wie stelt het voor, wie wil graag, wie niet, etc).
Dat is de grap. Het ging over de pot, en ineens stelt Jeroen voor om het penningmeesterschap te wisselen èn hij draagt zichzelf voor. Dat is raar.

Hoe het normaal gaat:
Scenario 1
Kandidaat A: he, we zouden het penningmeesterschap rouleren. Is dat nu een goed moment?
Groep: Ja, denk het wel. Wie wil?
Kandidaat B: Zal ik het doen?
(evt stemming)

Of:
Scenario 2
Kandidaat A: Hé, we zouden het penningmeesterschap rouleren. Is dit een goed moment?
Kandidaat B: Ik stel voor dat kanidaat C penningmeester wordt.
Kandidaat C: eeh, nou, is goed.

Echt, hoe het nu ging, was het RAAR!! Zeker gezien het cruciale moment. Kijk nog maar eens terug naar de vorige keer dat Imanuelle penningmeester werd. Dat ging volgens scenario 1. En dat Kees Tol destijds op gedurfde maar natuurlijke wijze het penningmeesterschap in handen kreeg op een belangrijk moment (helikopter), dat ging volgens scenario 2.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 13:36:25 door Alja »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #109 Gepost op: 29-01-2017, 13:40:06 »
Jeroen is HEEL verdacht door de rol van penningmeester op zich te nemen. Complete voorkennis lijkt wel

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #110 Gepost op: 29-01-2017, 13:41:49 »
Het ging over de pot, en ineens stelt Jeroen voor om het penningmeesterschap te wisselen èn hij draagt zichzelf voor. Dat is raar.

Het zou natuurlijk kunnen dat het "rouleerrooster" al hoog en breed is afgesproken tussen de kandidaten en dat Jeroen aan de beurt was volgens dat rooster. Dat krijgen we dan niet te zien, vooral niet als Jeroen gewoon kandidaat is, want op deze manier is het natuurlijk veel verdachter.
Het is toch ook best opvallend dat iedereen het meteen prima vindt...

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #111 Gepost op: 29-01-2017, 13:42:44 »
Jeroen is HEEL verdacht door de rol van penningmeester op zich te nemen. Complete voorkennis lijkt wel
Ja zijn aanzet om te wisselen van penningmeester vond ik ook heel verdacht!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #112 Gepost op: 29-01-2017, 13:43:55 »
Het is toch ook best opvallend dat iedereen het meteen prima vindt...

Klopt. Zeker aangezien sommige kandidaten hem toch hoog op hun lijst hadden staan.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #113 Gepost op: 29-01-2017, 13:44:39 »
In principe denk je dat de Mol een zo laag mogelijk bedrag noemt aan het begin. Maar ik zit op Thomas, dus dat gaan we even ombuigen.

Wat was die 'gratis' 1300 euro nu precies waard? Het betekende niet veel meer dan dat er eerst 13 biedingen moesten komen voor de echte veiling begon. Want waarom zou je niet 1300 bieden als het toch een fantasiebedrag is?
Dan komt er een mooi stukje psychologie bij kijken: doordat het eerste bedrag dat voor een joker is geboden ruim boven de 1300 lijkt te liggen (2700, terwijl er in feite 1400 euro wordt betaald), zet dit de toon voor de volgende biedingen. Dan lijkt nog 'ns 2000 een klein bedrag, terwijl het in de praktijk juist 600 euro duurder is!

*Er was uiteraard ook 500 euro te verdienen als de kandidaten onder het gemiddeld genoemde bedrag bleven, maar de Mol kon er best op bouwen dat dat nooit zou gebeuren. En daarnaast is vijfhonderd euro een bizar lage beloning voor een zo goed als onmogelijke taak. Als er vijfduizend euro op het spel had gestaan, hadden de meeste kandidaten wel twee keer achter hun oren gekrabd.
...óf niet!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #114 Gepost op: 29-01-2017, 13:45:15 »
Het zou natuurlijk kunnen dat het "rouleerrooster" al hoog en breed is afgesproken tussen de kandidaten en dat Jeroen aan de beurt was volgens dat rooster. Dat krijgen we dan niet te zien, vooral niet als Jeroen gewoon kandidaat is, want op deze manier is het natuurlijk veel verdachter.
Het is toch ook best opvallend dat iedereen het meteen prima vindt...

Zowel Imanuelle als Diederik geven potgeld aan Jeroen. Dat geeft mij de indruk dat er nog nog geen duidelijke afspraken over waren gemaakt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #115 Gepost op: 29-01-2017, 13:58:18 »
In principe denk je dat de Mol een zo laag mogelijk bedrag noemt aan het begin. Maar ik zit op Thomas, dus dat gaan we even ombuigen.

Wat was die 'gratis' 1300 euro nu precies waard? Het betekende niet veel meer dan dat er eerst 13 biedingen moesten komen voor de echte veiling begon. Want waarom zou je niet 1300 bieden als het toch een fantasiebedrag is?
Dan komt er een mooi stukje psychologie bij kijken: doordat het eerste bedrag dat voor een joker is geboden ruim boven de 1300 lijkt te liggen (2700, terwijl er in feite 1400 euro wordt betaald), zet dit de toon voor de volgende biedingen. Dan lijkt nog 'ns 2000 een klein bedrag, terwijl het in de praktijk juist 600 euro duurder is!

Wel nog inderdaad: de verzekering wordt goedkoper naarmate het bedrag hoger is.
Thomas heeft door 2000 in plaats van 0 euro te bieden de verzekering zo'n 150 euro goedkoper gemaakt. En een signaal afgegeven naar Jeroen: het gemiddelde was in het tweede geval ±950 geweest, wat hem misschien eerder een laag bedrag had doen noemen.

Merk ook op dat er bij de veiling meer geld is geboden dan er in de pot zat: 8200 van de 8080. De 1300 euro was dus echt een fantasiebedrag, en geen garantie van wat in de pot bleef of iets dergelijks.

Voordeel voor Thomas (en vooruit, ook Diederik) is bovendien dat hij naar eer en geweten kan zeggen dat hij 2000 euro had genoemd. De kandidaten geloven waarschijnlijk ook dat de Mol zo laag mogelijk zou noemen, wat maakt dat ze iemand die 2000 euro genoemd zegt te hebben ook niet wantrouwen. Als ze het gemiddelde willen terugrekenen, vallen de bedragen als het goed is ook op hun plek. Plus Thomas heeft nu in tegenstelling tot bijvoorbeeld Jochem een excuus voor hoge biedingen later op de veiling.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 14:34:38 door Pac »
...óf niet!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #116 Gepost op: 29-01-2017, 14:04:13 »
De veiling (had wat mij betreft beter achterwege gelaten) heeft ervoor gezorgd dat de vorige opdrachten minder relevant zijn aangezien de mol wist dat de pot (bijna) leeg zou gaan (in reeks 7 spekte mol Inge eerst ook de pot alvorens die leeg werd gemaakt) en kan ik niemand van de overgebleven 6 kandidaten uitsluiten.

Jeroen komt hier duidelijk het verdachtst naar voren, hij nam de pot over (voorkennis?) en ik kan mij niet voorstellen dat hij zo naïef is te denken dat ze niet boven € 1500 zouden bieden. Aan de andere kant heeft de mol alle belang bij om het gemiddelde bod zo laag mogelijk te houden waardoor Jeroen geneigd is om minder te verzekeren (de helft tussen het verzekerde bedrag en het gemiddelde bod gaat uit de pot) wat Jochem en Imanuelle die beiden € 0 boden, verdacht maken. Imanuelle die trouwens het bieden steeds op gang zette wat mol Inge in reeks 7 ook deed. En dan heb je Thomas die op elke joker bood en natuurlijk degenen die een joker kochten (Diederik, Sanne en Jochem).
« Laatst bewerkt op: 29-01-2017, 14:15:06 door Luc »

Offline mrmai

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #117 Gepost op: 29-01-2017, 14:04:44 »
Een joker heeft geen waarde voor de mol, en de mol weet ook dat een fictief gemiddelde waarschijnlijk altijd wel overboden gaat worden. Zou de mol op de vraag van Art dan 0 euro kunnen zeggen, en bedoelen de pot op 0 euro.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #118 Gepost op: 29-01-2017, 14:16:49 »
Wat ik van de veiling vind: spijtig. Maar ik vind het stiekem ook wel fijn dat waarschijnlijk daardoor de bedragen dit seizoen weer omhoog zijn gegaan. Het is pure psychologie, maar als het veel geld lijkt zijn kandidaten naar mijn idee toch wat fanatieker. (Ik heb dan als kijker in ieder geval niet het idee dat de opdrachten nergens over gaan.)

Zolang de Mol niet al afleveringen van tevoren met smoesjes komt 'ik haal het er toch wel weer uit', maar gewoon zijn mollige best doet, vind ik een veiling eerlijk gezegd wel te verkroppen. Sjiek is anders, maar ja.
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - veeveiling
« Reactie #119 Gepost op: 29-01-2017, 15:02:04 »
Het zou natuurlijk kunnen dat het "rouleerrooster" al hoog en breed is afgesproken tussen de kandidaten en dat Jeroen aan de beurt was volgens dat rooster. Dat krijgen we dan niet te zien, vooral niet als Jeroen gewoon kandidaat is, want op deze manier is het natuurlijk veel verdachter.
Het is toch ook best opvallend dat iedereen het meteen prima vindt...

Hier ga ik in mee, vooral omdat allen er zonder discussie mee in stemmen.