HUMO Als locatie hebben jullie dit jaar Zuid-Afrika gekozen. Omdat een ‘mol’ daar ook gewoon een ‘mol’ wordt genoemd?
De Coster «Vooral omdat het zo’n fotogeniek land is. We maakten soms werkdagen van 20 uur, maar toch heb ik mezelf geregeld in de arm geknepen: ’t is met voorsprong het mooiste land dat ik ooit bezocht heb. Al moesten we er wel iets beter voorbereid naartoe trekken dan vorig jaar naar Argentinië. In Zuid-Afrika is alles veel meer beregeld. Als je daar een drone de lucht in wil sturen, moet je je eerst door een dozijn formulieren worstelen.
»Maar al bij al was het een vlotte draaiperiode. Veel hangt natuurlijk af van de kandidaten, en dat bleken – net als vorig jaar – stuk voor stuk prachtexemplaren. Je trekt drie weken intensief op met die mensen, maar nadien mag je twee maanden lang geen contact met elkaar hebben. En wat bleek? Ik miste die mensen tijdens die twee maanden – altijd een goed teken.»
HUMO Vertaalde het succes van de vorige reeks zich ook in meer inschrijvingen dit jaar?
De Coster «Die waren ruimschoots verdubbeld: meer dan 6.000, tegenover 3.000 vorig jaar. De dag vlak na de finale-aflevering was er natuurlijk een serieuze piek, maar ook daarna bleven ze aardig binnenstromen. Elk van die potentiële kandidaten moest natuurlijk ook beoordeeld worden. Gelukkig niet door mij (lacht). Dit jaar hebben trouwens opmerkelijk meer jonge mensen zich ingeschreven. En dan bedoel ik echt jong: bouwjaar 1992 tot 2000, te jong dus om het originele programma gezien te hebben. Dat vind ik een groot compliment, dat we met onze nieuwe reeks een geheel nieuwe generatie enthousiast hebben gemaakt voor ons programma.»
Gezonde paranoia
HUMO Hebben jullie nog meer voorzorgsmaatregelen moeten nemen dan vorig jaar, om lekken te vermijden?
De Coster «We zijn deze keer niet vanuit Zaventem vertrokken, om pottenkijkers te ontwijken. Vorig jaar was ik in juni op de luchthaven van Zaventem, en toen zag ik sommige mensen vanuit hun ooghoeken kijken: ‘Zou het alweer zover zijn?’ Terwijl ik gewoon op vakantie ging! Voor de rest hebben we er een, euh, gezonde paranoia op nagehouden. Toen ik bijvoorbeeld naar mijn bank belde om mijn kaart te laten activeren in Zuid-Afrika, heb ik voor de zekerheid een stuk of vijf landen opgenoemd, zodat daar zeker niemand op het idee kwam om ‘De mol’ aan Zuid-Afrika te linken. En ik geloof dat ik tijdens de draaiperiode ook een paar keer iets over de Belgische actualiteit op Twitter heb gegooid, om geen argwaan te wekken.»
HUMO Zuid-Afrika is een toeristische trekpleister. Geen Vlamingen tegen het lijf gelopen?
De Coster «We zijn wel een paar keer aangesproken door landgenoten die mij hadden herkend of – nog vaker – onze camera’s in het oog hadden gekregen. Maar die hebben we altijd om de tuin kunnen leiden met de uitvlucht dat we voor ‘Vlaanderen vakantieland’ aan het draaien waren. Geen mens die erbij stilstond dat dat programma al twee jaar van het scherm is verdwenen (lacht).»
HUMO De mol van vorig jaar, Gilles Van Bouwel, is intussen verveld tot een heuse BV. Een fijn neveneffect?
De Coster «Voor hem wel, natuurlijk, maar het was zeker niet onze bedoeling om een soort kweekvijver voor nieuwe tv-gezichten te worden. Maar ik gun het Gilles van harte: hij heeft enorm veel star quality.»
HUMO ...en prijkt nu ook op het erelijstje van ‘De slimste mens’ – naast ene Gilles De Coster.
De Coster «Ik moet zeggen: ik heb de quiz dit jaar gevolgd en ik zou echt niet meer kunnen meedraaien. Misschien ligt het aan mijn leeftijd of aan het feit dat ik niet meer professioneel met de actualiteit bezig ben, maar ik was enorm onder de indruk van het niveau van al dat jong geweld. Alsof de kandidaten elk jaar jonger én slimmer worden. »
HUMO Vorig jaar was je nog voorzichtig over de levensduur van ‘De mol’. Denk je dat jullie nu, met het tweede seizoen, voor een lange rit vertrokken zijn?
De Coster «De televisiewereld zit op dat vlak vrij eenvoudig in elkaar: zolang ‘De mol’ blijft scoren, mogen we ermee doorgaan. Maar ik heb me voor de zekerheid toch voorgenomen om van elke reeks die ik draai, keihard te genieten. ‘De mol’ is veruit het leukste wat ik ooit heb gedaan. Pas op, mijn journalistiek werk vond ik ook fijn, maar dat was per definitie vluchtig en ‘onaf’. ‘De mol’ is een tot in de puntjes afgewerkt product, waar ik me als perfectionist helemaal in kan verliezen. Plus: de fijne reacties van onze kijkers, die zijn onbetaalbaar.»
[/i]