Nog verder over het kiezen van de kleuren van de vlag.
In de bus:
Marzena (onmols, maar ja ze is er ook al uit) wijst de vlag aan en refereert naar dat ze daar eerder over hadden gehad maar fout zaten. Robin zit erbij, en ook Annelies, Eline, Davey, Bertrand, en Jolien. Sam was hier niet bij aangezien Sam & Bouba waarschijnlijk al waren uitgestapt om naar het aquarium te gaan om vissen te tellen. Dit verklaart misschien ook zijn passiviteit als ze het over de vlag hebben.
Wat we horen in dat filmpje.
Robin: Rood bovenaan, blauw be-eneden (met nadruk op b)
Davey: het groen in het midden dat is het gras
Iemand: het gras
Zowel Robin als Davey maken hierbij een aanzet tot het herinneren van de kleuren met een ezelsbruggetje. Robin's blauw be-beneden, al zou blauw dan ook be-boven kunnen zijn, en Davey's gras, wat ook niet duidelijk een plek aanwijst.
(Het kan ook zijn dat ze het eerder al hadden over de combi van gras-groen blauw-zee, etc.)
Bovendien, niet officieel maar de kleuren worden wel gezegd betekenis te hebben. Er wordt wel gezegd dat het blauw voor de lucht en zee/oceanen staat, het groen voor het land/de natuur, het rood voor het bloed, geel het rijkdom met name goud, zwart de zwarte afrikanen en wit de blanke afrikanen.
Verder, als aanvulling op Heinz schemaatje.
Robin, Annelies, Davey maken het onderste vak groen (fout).
Robin en Davey snap ik maar Annelies hoor ik niet echt. Verder is het mij eigenlijk niet duidelijk wie de foute keuze maakt om groen onderaan te zetten. Wat ik hier interpreteer is... Robin zegt meteen "het groen van het gras" en Davey is enthousiast hierover. Ondertussen horen we ook iemand (Eline denk ik) iets zeggen over water en Annelies zegt ook wel ja.
Het probleem zit echter, we weten niet wie nou de foute keuze maakt om gras onderaan te zetten. Davey noemt het ook het groen van het gras in het filmpje, alleen associëren ze dit op de boot met het onderste (fout) en niet met het midden. We horen helaas niet
wie verantwoordelijk is voor het op het onderste vak plaatsen van groen. Het groene gras komt namelijk wel overheen met hun redenatie op de bus.
Het middelste vak wordt blauw gemaakt (fout) en het bovenste rood (goed). (Onduidelijk wie dit beslist, Annelies zegt "blauw van de hemel en rood van de zon". Davey: "blauw van de zee en rood van de zon".)
Het is inderdaad onduidelijk. Aanvullend hierop. Annelies zegt blauw van de hemel wat misschien zou suggereren dat hij bovenin zou zitten (fout), in tegenstelling tot Davey's blauw van de zee wat je onderin (goed) of er doorheen/in het midden (fout) zou verwachten. Uiteindelijk komt Robin ook met dat het blauw van het water onderin hoort. Overigens heeft Eline volgens mij al het voorzetje van blauw water gemaakt in het begin. Annelies' hemel is daarin misleidend. (Hoewel de kleur blauw in de vlag zowel lucht als zee/oceaan lijkt te symboliseren)
Annelies schudt ook nog een beetje haar hoofd als Sam zegt dat hij denkt dat het zo wel klopt. Alsof ze denkt (weet?) dat het niet klopt. Doet me ook denken aan vorige week waar Annelies ook al niet zeker was bij de schokken maar ze toch maar voor dat antwoord gingen.