Wisselgeld-opdracht nog eens bekeken en voor mij is Olcay definitief de mol.
Aan deze opdracht zit een vies geurtje want de spelregels werden niet gerespecteerd.
Wat hier gebeurt ligt volgens mij ook aan de basis van het triootje in de finale.
O/J/Stine vinden "wisselvrouw1". O opent omslag en geeft geld én foto 2 aan Jan. Die geeft geen commentaar/reactie en roept groep "om geld te komen halen". Dan volgt een Jan-biecht "daar kregen we 2x500 E" en maakt hij zijn M-boog...niet als mol, maar als aanduiding van "heb ik een molstreek gezien?"
Volgende scène toont ons O met slechts 1x500 E. De groep gaat terug naar wisselvrouw 1 (tijdverlies) en Loes haalt 500 E uit omslag. En dan zien we iets bizar :
Loes geeft briefje én omslag aan O. O geeft 1 briefje terug, heeft 1 briefje in haar hand en glijdt 1 briefje terug in de omslag. We zien dus 3 briefjes terwijl er normaliter slechts 2 in omloop zijn. We zien Ruben hiernaar kijken.
Dan lopen O/J/Stine naar "my kitchen day". Daar krijgen ze de omslag in ruil voor 2 briefjes die echter niet de bedoelde 1000 E waarde hebben vermits 500 E duidelijk bij de andere kandidaten is achtergelaten (Loes, Ruben, JM allen te zien met 500 E). Dit is dus niet volgens de spelregels!
J grist omslag uit O's handen en toont 4x250 E. Volgens de spelregels moest 2x500 geruild om een omslag te krijgen, er wordt dus met de spelregels geknoeid. Volgens mij hebben R en J dit door.
Je kan stellen dat dit een "nep"mollen van O is om andere kandidaten te testen.
Feit blijft dat wisselman2 Olcay een omslag geeft die niet voldoet aan de spelregels.
De wissel gaat verder met tijdverlies want het geld wordt verdeeld en dus dient de groep vanaf wissel 3 wel te verzamelen om een omslag te krijgen. Olcay lijkt niet te mollen wanneer ze de groep herinnert aan de laatste wissel. Het vraagt wel extra tijd waardoor de groep na de laatste wissel terug naar Art stormt met Olcay met omslag aan het staartje, wat haar de kans geeft om geld uit de omslag te halen. Er dwarrelden echt geen 100 tientjes uit Olcay's omslag aan Art's tafel.
Vanaf dat moment verdenken zowel Jan als Ruben Olcay... die op hun beurt beginnen te "nep"mollen om zichzelf verdacht te maken. Ook het Ruben/Jan bondje krijgt hierdoor een ander kantje. Leggen beide heren zich toe op een samenspel om O te controleren. "good cop-bad cop"? Het verklaart ook waarom Ruben Olcay's penningmeesterschap in vraag stelt. Ruben test O met de 1000 Euro, maar vertrouwt op Loes als back-up voor de 500. Jan krijgt de jokers maar blijft ergens treuzelen om de achtergebleven Olcay te controleren (dit zijn niet onze auto's...).
Jan werft met O en houdt haar weg van de brug terwijl Ruben zelf mensen werft om te helpen. Jan in de lucht met antwoorden voor Olcay en Ruben op de grond naast O? Jan die O uitdaagt om te mollen? Ruben die Olcay wegstuurt met een Jan verdachtmaking?
Het is een verhaal apart... de kandidaten die de mol omcirkelen...
Maar samen met de ronde O's, klavervrouw die "Geluk" symboliseert, MOGUL in-your-face als de verdoken Russische Olcay b-mol in de klokken kunnen verwijzen naar Olcay's mol-dubbel-gedrag en, en dan natuurlijk de knipperende car-a-oke auto met de kruisen als hint naar tijdsverlies voor MJ "Kruisgreep". "Ik wil water, waar is mijn wetsuit". Hello it's me als Tsemi anagram. O in Georgisch alfabet is een m. Als je goed kijkt kan je Olcay ook regelmatig betrappen op blikken van verstandhouding met Art (aankomst in Tsemi) of met de cameraploeg (aankomst in hotelkamer waar ze flesje water neemt om zich een houding te geven).
Ruben is niet de mol want de openlijke verdenkingen in de montage pleiten hem vrij.
Jan is niet de mol want teveel verdacht gemaakt in de 2 laatste afleveringen, too obvious hints en qua werkelijke persoonlijkheid/imago te evident als keuze vanwege de productie.
Maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten.... blijft dat er geknoeid is met de spelregels in de wisselgeld-opdracht.