Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers  (gelezen 58612 keer)

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #140 Gepost op: 8-01-2018, 23:16:57 »
Daarom ben ik, off topic, niet geschikt voor dat spel. Ik zou dat ding van waaibomenhout keihard op de stenen hebben gesmeten. Open is open  ::rofl::

 ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #141 Gepost op: 8-01-2018, 23:17:44 »
Waren dit de juiste nummers van de team zoals ze in de aflevering gebruikt werden? Ik ben nl. een beetje verward want zoals Loes het op een gegeven moment vertelt heeft team 1 de aanwijzingen voor team 2, 2 voor 3 enz. ... maar op een gegeven moment geven Jean-Marc en Jan de aanwijzingen door aan Emilio en Stine (en noemen hen heel expliciet team 2). Als Jan en Jean-Marc team 1 zijn en Bella en Simone team 4 lijkt het wel te kloppen.

Ik heb de nummers inderdaad gecontroleerd met hoe we ze horen in de uitzending. Als iemand bijvoorbeeld zei 'ik ga team 2 bellen' en Stine en Emilio namen op bijvoorbeeld.

Loes zit 'fout' omdat Loes gegevens mist. Zij heeft aanwijzingen van team 4 en krijgt die van team 1. Ze doet dus de logische aanname dat de keten zo door loopt, maar dat is niet zo. Persoonlijk voor mij een reden om Loes met potlood door te strepen als Mol.

1 -> 5 -> 4 -> 2 -> 3 -> 1 is de volgorde waarin moest doorgegeven worden.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #142 Gepost op: 8-01-2018, 23:24:51 »

Iets heel anders dat me opviel, wellicht dat het iemand lukt een screenshot te plaatsen, want dat lukt mij nu even niet. De tweede aanwijzing van Art is wat vaag, namelijk iets met dat de coördinaten afwijken van een gewone kaart.
Normaal geven de letters en getallen een vak aan op een kaart (zoals op de landenkaart)
Maar op de stadskaart staan ze bij de snijlijnen zelf. Op die manier komt een coördinaat op een specifieke plek uit, niet in een vak. M18 is dus een precieze locatie.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2018, 23:30:06 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #143 Gepost op: 8-01-2018, 23:35:40 »
Normaal geven de letters en getallen een vak aan op een kaart (zoals op de landenkaart)
Maar op de stadskaart staan ze bij de snijlijnen zelf. Op die manier komt een coördinaat op een specifieke plek uit, niet in een vak. M18 is dus een precieze locatie.

Ah, natuurlijk is dat het. Op de screenshot hierboven blijkt dat de landkaart inderdaad ook links door liep tot I. Op het shot met Emilio lijkt die kant van de  kaart scheef, maar dat zal dan inderdaad wel vertekening op beeld zijn.

Edit: zegt op zich ook weer niet veel, want de letters zullen per kaart verschillen zodat de kruising van M en 18 op de gewenste plek komt. In Jerewan was M18 eerder rechtsboven op de kaart.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2018, 23:40:05 door tumtum »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #144 Gepost op: 9-01-2018, 02:31:24 »
Waarschijnlijk betekent het niets maar het viel me nu eenmaal op. Bij elk duo ligt de foto om het café te gaan vinden op de televisiekast. Behalve die van Simone en Bella, bij hen ligt de foto op bed tegen het hoofdkussen aan.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #145 Gepost op: 9-01-2018, 07:21:37 »
Waarschijnlijk betekent het niets maar het viel me nu eenmaal op. Bij elk duo ligt de foto om het café te gaan vinden op de televisiekast. Behalve die van Simone en Bella, bij hen ligt de foto op bed tegen het hoofdkussen aan.

Dat zag ik inderdaad ook. Misschien hoort het bij de omgekeerde schaakstukken en lg logo theorie. Weer is er iets 'anders'. Wellicht dat de titel een verwijzing is naar deze hint. 'Een verhaal apart'. Bij iedereen is iets aparts te zien, behalve bij de mol??
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #146 Gepost op: 9-01-2018, 09:43:48 »
Normaal geven de letters en getallen een vak aan op een kaart (zoals op de landenkaart)
Maar op de stadskaart staan ze bij de snijlijnen zelf. Op die manier komt een coördinaat op een specifieke plek uit, niet in een vak. M18 is dus een precieze locatie.

ik kan me ergens ook herinneren dat iemand (Art?) gezegd heeft dat de coördinaten die op de kaart staan, niet gelijk zouden staan met een gewone, algemene kaart die je ook in de winkel zou kunnen kopen...

Misschien is dat ook de reden dat bepaalde plaatsen verkeerd op de (land)kaart staan...

geen idee of dit nagetrokken kan worden, maar zou het mogelijk kunnen zijn dat deze wel goed zouden staan bij de mol?

to be continued...
"niets is wat het lijkt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #147 Gepost op: 9-01-2018, 10:52:20 »
ik kan me ergens ook herinneren dat iemand (Art?) gezegd heeft dat de coördinaten die op de kaart staan, niet gelijk zouden staan met een gewone, algemene kaart die je ook in de winkel zou kunnen kopen...

Misschien is dat ook de reden dat bepaalde plaatsen verkeerd op de (land)kaart staan...

geen idee of dit nagetrokken kan worden, maar zou het mogelijk kunnen zijn dat deze wel goed zouden staan bij de mol?

to be continued...


Ik en voornamelijk BigBoots hebben al eens gekeken naar de 5 kaarten, maar het zijn allemaal normale kaarten (oriëntatie naar het Noorden enz.). Het enige dat anders is dan bij een normale kaart is dat de letters en cijfers bij de lijnen van het rooster staan en dus niet in het midden van de vakken en dat de nummering zo bepaald is dat de lijn van M en de lijn van 18 exact kruisen op de te zoeken locatie.

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #148 Gepost op: 9-01-2018, 11:08:03 »
Ik en voornamelijk BigBoots hebben al eens gekeken naar de 5 kaarten, maar het zijn allemaal normale kaarten (oriëntatie naar het Noorden enz.). Het enige dat anders is dan bij een normale kaart is dat de letters en cijfers bij de lijnen van het rooster staan en dus niet in het midden van de vakken en dat de nummering zo bepaald is dat de lijn van M en de lijn van 18 exact kruisen op de te zoeken locatie.

En de steden die op verkeerde plaatse zouden staan dan? is dat per ongeluk gegaan? lijkt me niet zo logisch...
ik ga toch nog ff kijken hoor, jullie zijn een stuk getrainder in dit soort dingen vinden, dus kan nog wel n tijdje duren ::rofl::
"niets is wat het lijkt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #149 Gepost op: 9-01-2018, 11:10:12 »
En de steden die op verkeerde plaatse zouden staan dan? is dat per ongeluk gegaan? lijkt me niet zo logisch...
ik ga toch nog ff kijken hoor, jullie zijn een stuk getrainder in dit soort dingen vinden, dus kan nog wel n tijdje duren ::rofl::


Ah ja, Istanbul die een beetje ten Oosten van de Bosporus ligt en zo? Daar heb ik nog niet naar gekeken.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #150 Gepost op: 9-01-2018, 13:29:39 »
Beide was goed geweest, er zit helemaal geen mechanisme in dat het kistje dicht houdt  ;D

Misschien maken die gaatjes (zie screenshots) deel uit van een sluitingsmechanisme?
« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 13:46:43 door Molzkovicz »

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #151 Gepost op: 9-01-2018, 17:20:34 »
Ah ja, Istanbul die een beetje ten Oosten van de Bosporus ligt en zo? Daar heb ik nog niet naar gekeken.
ik kan me ergens ook herinneren dat iemand (Art?) gezegd heeft dat de coördinaten die op de kaart staan, niet gelijk zouden staan met een gewone, algemene kaart die je ook in de winkel zou kunnen kopen...

Misschien is dat ook de reden dat bepaalde plaatsen verkeerd op de (land)kaart staan...

geen idee of dit nagetrokken kan worden, maar zou het mogelijk kunnen zijn dat deze wel goed zouden staan bij de mol?

to be continued...


Zie mijn comments hier (in spoiler) en hier
Ik ben er volledig van overtuigd dat de kaarten gemaakt zijn door de programmamakers waarbij de stadskant gewoon van Google Maps komt. De landenkaart niet. Ze moesten ook wel zelf een kaart maken om de coordinaten aan te kunnen passen.

In de kaarten die ik heb geanalyseerd heb ik geen verschillen kunnen opmerken.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #152 Gepost op: 9-01-2018, 18:16:17 »
Zie mijn comments hier (in spoiler) en hier
Ik ben er volledig van overtuigd dat de kaarten gemaakt zijn door de programmamakers waarbij de stadskant gewoon van Google Maps komt. De landenkaart niet. Ze moesten ook wel zelf een kaart maken om de coordinaten aan te kunnen passen.

In de kaarten die ik heb geanalyseerd heb ik geen verschillen kunnen opmerken.
A fijn, ik was er ook al mee begonnen en heb tot dus ver ook niets vreemds opgemerkt.
Google Maps kaarten zijn trouwens makkelijk aan te passen, die werken met lagen. Als je een kaart opslaat als pdf, kan je het openen in bv Adobe Illustrator. (dat ter zijde ;) ) De landkaart komt inderdaad niet van Google Maps, hier en daar zie ik wat verschillen in de contouren van de landen.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 18:17:50 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #153 Gepost op: 9-01-2018, 18:48:04 »
Men heeft misschien geprobeerd om bepaalde steden wat meer te plaatsen zodat de staven op meerdere manieren leken goed te liggen en de opdracht zo vertraagd werd.

Offline PSVwally

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #154 Gepost op: 9-01-2018, 23:20:51 »
Zijn de kaarten vd kandidaten ook ergens fatsoenlijk te bekijken? Ik heb een idee dat ron en loes nog niet eens in de buurt van Gorki Park zijn geweest als dat echt M18 was op hun kaart

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #155 Gepost op: 9-01-2018, 23:23:36 »
Zijn de kaarten vd kandidaten ook ergens fatsoenlijk te bekijken? Ik heb een idee dat ron en loes nog niet eens in de buurt van Gorki Park zijn geweest als dat echt M18 was op hun kaart

De kaarten zijn op sommige momenten in de aflevering goed te zien, maar de tekst op de stadskaarten is slechts heel zelden goed te lezen.

Ik heb trouwens ook het idee dat Ron en Loes eindigen op een plek die best nog wel een eind van hun M18 af ligt.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #156 Gepost op: 10-01-2018, 00:46:09 »
Zijn de kaarten vd kandidaten ook ergens fatsoenlijk te bekijken? Ik heb een idee dat ron en loes nog niet eens in de buurt van Gorki Park zijn geweest als dat echt M18 was op hun kaart
Ben zelf ook een googlemaps kaart aan het maken (naast die hier al op het forum staat). De locaties van de 5 teams staan er op.
https://drive.google.com/open?id=1-bEPfcNaueb5mVY0aKFGD1t-5tNqvHN1&usp=sharing
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #157 Gepost op: 10-01-2018, 02:07:27 »
Dat zag ik inderdaad ook. Misschien hoort het bij de omgekeerde schaakstukken en lg logo theorie. Weer is er iets 'anders'. Wellicht dat de titel een verwijzing is naar deze hint. 'Een verhaal apart'. Bij iedereen is iets aparts te zien, behalve bij de mol??

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik dacht dat het zou verwijzen naar Bella en Simone (niet toevallig verdenk ik Simone :D). Maar er waren meer rare dingetjes.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #158 Gepost op: 10-01-2018, 07:47:02 »
Wat ik ook 'apart' vind, is dat de hints van de kandidaten allemaal cryptische omschrijvingen zijn, behalve 1!
Bella: Het hele jaar door is het hier paartijd -> Lover's Park
Simone: Dit waterorgel dient als introductie naar de geschiedenis -> Singing Fountains
Stine: Een klassieke locatie die als muziek in de oren klinkt -> Opera Və Balet Teatrı
Emilio: Op deze 26 kilometer flaneren de inwoners van de stad -> Baku Boulevard
Olcay: Het op een na grootste houten bouwwerk ter wereld -> Ascension Cathedral
Ruben: De belichaming van de jaren 60 is het gedenken in brons waard -> Statue of The Beatles
Jean-Marc: Poort van het voornaamste der edele metalen -> Golden Gate
Jan: In deze straat kun je geld echt laten rollen -> Andriivs'kyi descent
Ron: Kleur bekennen staat hier centraal -> Red Square
Loes: Hier is al 241 jaar de revue gepasseerd -> Bolsjojtheater
« Laatst bewerkt op: 10-01-2018, 07:49:27 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #159 Gepost op: 10-01-2018, 08:56:43 »
Wat ik ook 'apart' vind, is dat de hints van de kandidaten allemaal cryptische omschrijvingen zijn, behalve 1!
Bella: Het hele jaar door is het hier paartijd -> Lover's Park
Simone: Dit waterorgel dient als introductie naar de geschiedenis -> Singing Fountains
Stine: Een klassieke locatie die als muziek in de oren klinkt -> Opera Və Balet Teatrı
Emilio: Op deze 26 kilometer flaneren de inwoners van de stad -> Baku Boulevard
Olcay: Het op een na grootste houten bouwwerk ter wereld -> Ascension Cathedral
Ruben: De belichaming van de jaren 60 is het gedenken in brons waard -> Statue of The Beatles
Jean-Marc: Poort van het voornaamste der edele metalen -> Golden Gate
Jan: In deze straat kun je geld echt laten rollen -> Andriivs'kyi descent
Ron: Kleur bekennen staat hier centraal -> Red Square
Loes: Hier is al 241 jaar de revue gepasseerd -> Bolsjojtheater

oh ja! mooie!
Dat jij alles hebt weten te vinden vind ik al een kunst op zich ::rofl::
al vind ik die van de golden gate een wel hele makkelijke "cryptische" omschrijving...
ik bedoel, er zijn behoorlijk veel mensen die bij "het voornaamste van edele metalen" gelijk aan goud denken...
"niets is wat het lijkt"