Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers  (gelezen 58616 keer)

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #120 Gepost op: 8-01-2018, 19:34:28 »
En voor de compleetheid ook de achterkant van het briefje (ik was daar toevallig ook mee bezig)


Ik zie weinig waaruit we voor dit jaar een hint uit het briefgeld kunnen halen...
Maar, het is in ieder geval wel duidelijk dat we maar naar één land gaan dit jaar: Georgië.

In het topic van de aflevering had ik al opgemerkt dat ik de kaart ietwat raar vond. Dankzij RoyL heb ik hem wat beter kunnen bekijken. In China wordt inderdaad de stad Kashgar getoond op coordinaat F7, dat is op de verkeerde plek... Die hoort iets westelijker te liggen dan op de kaar van de Mol. Ook ligt Istanboel op de mollenkaart op de oostoever van de Bosphorus. De kaartenmaker van Wie is de Mol mag van mij wel een vermaning krijgen hoor  >:D. Ach, zal wel geen hint zijn ofzo...

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #121 Gepost op: 8-01-2018, 20:23:27 »
Je had dan wel 'Georgië' of 'Tbilisi' als wachtwoord voor het kistje kunnen proberen.
Beide was goed geweest, er zit helemaal geen mechanisme in dat het kistje dicht houdt  ;D
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #122 Gepost op: 8-01-2018, 20:56:20 »
Dus ook Loesmol was goed geweest ::rofl:: of Paraplu ::rofl:: ::rofl::
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #123 Gepost op: 8-01-2018, 20:57:09 »
Beide was goed geweest, er zit helemaal geen mechanisme in dat het kistje dicht houdt  ;D
Maar er is een shot waarin Emilio en Stine het kistje op z'n kant houden, en de deksel niet openvalt. Dacht zelf daarom dat het misschien een soort magneetsluiting is waarbij het magneetje in het hout zit. Maar geen idee of zoiets bestaat.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #124 Gepost op: 8-01-2018, 21:03:42 »
Beide was goed geweest, er zit helemaal geen mechanisme in dat het kistje dicht houdt  ;D

Maar was Georgië wel te vormen? Na wat inspectie lijken er mij 5 of 6 rotaties mogelijk te zijn per letter. Dus niet iedere combinatie van letters kan.

Met wat ik tot nu toe gevonden heb, is het wel nog niet echt uitgesloten dat 'Georgië' ook mogelijk was geweest:

1e letter: T-G en R-J
2e letter: B-P
3e letter: M-I-R en S-O
4e letter: R-E-L-U
5e letter: V-C-G-I-A
6e letter: S en I-T
7e letter: D-S-D-I-N

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #125 Gepost op: 8-01-2018, 21:09:59 »
Als dat mechanisme werkelijk ontbreekt, lijkt het erop dat de makers wilden dat iedereen de eindstreep zou halen. De test was een twist voor het geval dat. In dat geval kan ik niet anders dan aannemen dat de Mol de kluis heeft geopend.

Let wel... Als het echt waar is dat dat mechanisme ontbreekt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #126 Gepost op: 8-01-2018, 21:22:04 »
Nog een eigenaardigheidje. De volgorde van de teams zoals ze in de telefoons geprogrammeerd staan, de alfabetische volgorde van de landen, de alfabetische volgorde van de eerste 5 kandidaten en de omgekeerd alfabetische volgorde van de overige 5 kandidaten komt overeen op 1 verwisseling na:

De rijtjes zoals ze zijn

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Olcay -     Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Versteeg
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

De rijtjes als je ze kloppend zou maken

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Jan -       Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Gülsen
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

Olcay en Jan zijn dus van plek gewisseld in een rijtje dat anders zou kloppen. Ik vind het persoonlijk geen overweldigende hint, maar misschien kan iemand er meer uithalen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #127 Gepost op: 8-01-2018, 21:31:42 »
Citaat
Olcay en Jan zijn dus van plek gewisseld in een rijtje dat anders zou kloppen.

Hoewel ik zelf liever kijk hoe het spel gespeeld wordt, vind ik hem wel aardig in combinatie met het schaakbord waar de dame en de koning zijn omgedraaid.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #128 Gepost op: 8-01-2018, 21:35:40 »
Hoewel ik zelf liever kijk hoe het spel gespeeld wordt, vind ik hem wel aardig in combinatie met het schaakbord waar de dame en de koning zijn omgedraaid.

Ik ben ook niet voor hints, maar probeer dit soort feitjes altijd wel te achterhalen. Oorspronkelijk had ik enkel de eerste 3 kolommen en waren de andere 5 behoorlijk random, tot ik zag dat hun achternamen aflopend gesorteerd waren.

Aan de koning en koningin had ik zelfs niet meer gedacht, maar in combinatie klinkt het plots wel 'leuk'.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #129 Gepost op: 8-01-2018, 21:40:27 »
Een follow the money is ook lastig...

Wie gebeld heeft, is nog wel redelijk uit te rekenen. De +2000 van (in mijn ogen) alleen Ruben ook.

Maar dan... Olcay deelt info over achterkant kaarten. Potentieel veel geld, dat weer niet gevonden wordt vervolgens. Ik krijg dat lastig in een schema.

Offline RicoMolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #130 Gepost op: 8-01-2018, 21:44:35 »
Toch vreemd.
Jean Marc en Jan in de Oekraïne. 1 uur tijdsverschil met Nederland. En bij hen zie je in het café de klok op iets over 8.
Bij Emilio staat ook ergens een klok in beeld op iets over 8 (toch?) naar daar is het tijdsverschil met Nederland 3 uur. Terwijl zij dan nog in het hotel zitten.  Zouden de hotelscenes wel echt synchroon zijn opgenomen? Of “gepland”, los van elkaar. Dat verklaart wellicht ook het gedoe met spiegelbeeld-TV’s.
Later, met de telefoons moet alles natuurlijk synchroon lopen. Maar zo is het wel wat beter te timen.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #131 Gepost op: 8-01-2018, 21:51:04 »
Toch vreemd.
Jean Marc en Jan in de Oekraïne. 1 uur tijdsverschil met Nederland. En bij hen zie je in het café de klok op iets over 8.
Bij Emilio staat ook ergens een klok in beeld op iets over 8 (toch?) naar daar is het tijdsverschil met Nederland 3 uur. Terwijl zij dan nog in het hotel zitten.  Zouden de hotelscenes wel echt synchroon zijn opgenomen? Of “gepland”, los van elkaar. Dat verklaart wellicht ook het gedoe met spiegelbeeld-TV’s.
Later, met de telefoons moet alles natuurlijk synchroon lopen. Maar zo is het wel wat beter te timen.

Ha, geen idee hoe laat die klok bij Emilio stond, maar op zich kan het dan dus best: 8 uur in Azerbaidzjan is 6 uur in Oekraïne. Terwijl Jan en Hein om 8 uur locale tijd al aan de opdracht moesten beginnen (of zelfs al bezig waren), konden Stine en Emilio wat rustiger aan doen (rond diezelfde locale tijd). Want 8 uur Kiev staat gelijk aan 10 uur Bakoe.


« Laatst bewerkt op: 8-01-2018, 21:53:26 door tumtum »

Offline littlemindy

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #132 Gepost op: 8-01-2018, 21:56:54 »
Nog een eigenaardigheidje. De volgorde van de teams zoals ze in de telefoons geprogrammeerd staan, de alfabetische volgorde van de landen, de alfabetische volgorde van de eerste 5 kandidaten en de omgekeerd alfabetische volgorde van de overige 5 kandidaten komt overeen op 1 verwisseling na:

De rijtjes zoals ze zijn

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Olcay -     Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Versteeg
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

De rijtjes als je ze kloppend zou maken

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Jan -       Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Gülsen
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

Olcay en Jan zijn dus van plek gewisseld in een rijtje dat anders zou kloppen. Ik vind het persoonlijk geen overweldigende hint, maar misschien kan iemand er meer uithalen.

Goed gevonden weer zeg.

Het zou ook kunnen dat de duo's in eerste instantie zijn samengesteld op die manier, dus landen in alfabetische volgorde, de ene helft kandidaten op voornaam en de andere op achternaam. Daaruit volgt dan 1 koppel van 2 mannen (Ruben en Jan). Misschien is er daarna om e.o.a. reden voor gekozen om Jan te laten wisselen met Olcay (evenwichtiger DUO's? Niet om af te doen aan JM en Olcay..) en verklaart dat het.

De verwisselingen op verschillende punten in de aflevering zijn echter wel minstens opvallend te noemen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #133 Gepost op: 8-01-2018, 21:58:03 »
Essentieel blijft het antwoord op de vraag of de Mol de kluis wil vinden en openen. Ik ben geneigd die met 'ja' te beantwoorden, zeker ook omdat het aannemelijk lijkt dat er helemaal geen sluitingsmechanisme was. En omdat het risico dat Mol met kandidaat enige duo zou zijn dat test moest maken... Dat is gewoon niet fair.

Ruben - Olcay
Stine - Emilio
Simone - Bella

Simone en Bella bellen niet, ik vind dat voor een Mol zeer onwaarschijnlijk. Ruben vindt 2000, Olcay belt er weer 1000 af. Ruben als Mol minder logisch? Stine en Emilio besluiten samen te bellen. Verbrassen ook het meeste. Maar wie speelt welke rol? Wordt met niet helemaal helder.

Goede moltactiek? Vanuit Olcay-tunnel (wil er eigenlijk wel uit)... De bedoeling was om zelf de kluis te vinden en een keer te bellen. Ruben vond helaas geld. De rest aanwijzingen geven om geld te kunnen vinden, maar kennis over M18 en kluiscode niet delen. Dus... Laat ze het geld maar vinden, als ze het maar niet over de finish trekken. Test met acht desnoods. Resultaat.. Kluisgedoe kostte zoveel tijd en moeite dat anderen geld nooit gevonden hebben en twee duo's de kluis niet openden.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #134 Gepost op: 8-01-2018, 22:02:07 »
er zit helemaal geen mechanisme in dat het kistje dicht houdt  ;D
Ik was aan het terugkijken en ik dacht ook, hé, waar zit het slot eigenlijk? Het lijkt me nogal vreemd als er helemaal geen slot is, dus ik neem aan dat er wel iets zit, maar het is wel raar dat we dat niet zien.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #135 Gepost op: 8-01-2018, 22:15:50 »
Citaat
Het lijkt me nogal vreemd als er helemaal geen slot is, dus ik neem aan dat er wel iets zit, maar het is wel raar dat we dat niet zien.

Daarom ben ik, off topic, niet geschikt voor dat spel. Ik zou dat ding van waaibomenhout keihard op de stenen hebben gesmeten. Open is open  ::rofl::

Offline PSVwally

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #136 Gepost op: 8-01-2018, 22:28:30 »
Dat gebouw van het filmpje op de voorgrond heeft wel wat weg van het gebouw in het screenshot. Maar dan zijn er wel heel veel gebouwen bijgebouwd de afgelopen 2 jaar.
Ik was me aan het focussen op de 3 hele witte flats op de achtergrond, maar die kan tot nu toe nergens in de stad plaatsen. Het is natuurlijk ook maar de vraag hoe vaak google maps in georgie geupdate wordt  ;D

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #137 Gepost op: 8-01-2018, 22:38:06 »
Ik was aan het terugkijken en ik dacht ook, hé, waar zit het slot eigenlijk? Het lijkt me nogal vreemd als er helemaal geen slot is, dus ik neem aan dat er wel iets zit, maar het is wel raar dat we dat niet zien.
Niets is wat het lijkt.
Soms worden scenes wat mooier/spannender gemaakt dan dat het eigenlijk gaat. Kan me best voorstellen dat regie zegt: Geef ons het wachtwoord en als het goed is mag je doen alsof je het openmaakt.
Zo zie je bv Stine het koffiehuis binnenlopen. Van buiten zie je de opdracht liggen, maar geen cameraman. Ze loopt naar binnen en plots wordt ze wel van binnenuit gefilmd?
« Laatst bewerkt op: 8-01-2018, 22:40:14 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #138 Gepost op: 8-01-2018, 22:45:09 »
Zo zie je bv Stine het koffiehuis binnenlopen. Van buiten zie je de opdracht liggen, maar geen cameraman. Ze loopt naar binnen en plots wordt ze wel van binnenuit gefilmd?

Misschien is de Mol een illusionist. ;)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #139 Gepost op: 8-01-2018, 22:58:12 »

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Olcay -     Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Versteeg
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard


Waren dit de juiste nummers van de team zoals ze in de aflevering gebruikt werden? Ik ben nl. een beetje verward want zoals Loes het op een gegeven moment vertelt heeft team 1 de aanwijzingen voor team 2, 2 voor 3 enz. ... maar op een gegeven moment geven Jean-Marc en Jan de aanwijzingen door aan Emilio en Stine (en noemen hen heel expliciet team 2). Als Jan en Jean-Marc team 1 zijn en Bella en Simone team 4 lijkt het wel te kloppen.



Iets heel anders dat me opviel, wellicht dat het iemand lukt een screenshot te plaatsen, want dat lukt mij nu even niet. De tweede aanwijzing van Art is wat vaag, namelijk iets met dat de coördinaten afwijken van een gewone kaart. En de coördinaten van de landkaart lijken ook inderdaad scheef te lopen, wanneer Emilio deze in zijn handen heeft rond 28:26. Ik weet of het alleen maar zo lijkt omdat het beeld vertekent maar het lijkt erop dat de letters links niet gelijk zijn aan de letters rechts. Je kunt het bijvoorbeeld zien aan de vouw die net ten noorden van Georgië de kaart in tweeën deelt. Aan de linkerkant begint die bij D, en aan de rechter kant eindigt ie bij E. Wat meteen doet denken aan die D/E verwisseling op het schaakbord. Als je dan ook nog bedenkt dat Stine heeeeel erg haar best doet om Emilio van de noodzaak tot bellen te overtuigen en het vervolgens wegwijst als een waardeloze aanwijzing vind ik dat wel heel opvallend. Niet dat me direct duidelijk is wat het betekent dat die kaart scheef loopt, maar misschien hebben anderen daar ideeën over. Bovendien lopen de letters rechts door tot I en niet tot H.

Dat er iets is met coördinaten lijkt na dat kaartengedoe, het schaakboord en straks de woordzoeker wel erg waarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2018, 23:03:34 door tumtum »