Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers  (gelezen 58599 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #160 Gepost op: 10-01-2018, 11:11:53 »
Wat ik ook 'apart' vind, is dat de hints van de kandidaten allemaal cryptische omschrijvingen zijn, behalve 1!
Bella: Het hele jaar door is het hier paartijd -> Lover's Park
Simone: Dit waterorgel dient als introductie naar de geschiedenis -> Singing Fountains
Stine: Een klassieke locatie die als muziek in de oren klinkt -> Opera Və Balet Teatrı
Emilio: Op deze 26 kilometer flaneren de inwoners van de stad -> Baku Boulevard
Olcay: Het op een na grootste houten bouwwerk ter wereld -> Ascension Cathedral
Ruben: De belichaming van de jaren 60 is het gedenken in brons waard -> Statue of The Beatles
Jean-Marc: Poort van het voornaamste der edele metalen -> Golden Gate
Jan: In deze straat kun je geld echt laten rollen -> Andriivs'kyi descent
Ron: Kleur bekennen staat hier centraal -> Red Square
Loes: Hier is al 241 jaar de revue gepasseerd -> Bolsjojtheater

Ik denk zelfs dat de cryptische omschrijving hier expliciet naar Lenin's mausoleum verwees.
'kleur bekennen' -> Rode Plein
'staat centraal' -> Lenin's mausoleum staat in het midden van het Rode Plein.

Dit geheel terzijde trouwens.

Het klopt inderdaad dat de ene omschrijving al wat beter is dan de andere. Met 'revue' en '241 jaar' kan je (tenminste hier achter je computer) snel vinden wat de oplossing is, maar de hint over paartijd en geld laten rollen geeft zelfs na het vinden van die 2 locaties nog altijd geen goed gevoel bij mij.

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #161 Gepost op: 10-01-2018, 15:00:48 »
Misschien spuit 11, maar ik heb het zelf nog niet voorbij zien komen:

Team 1 (Bella & Simone) hebben hints voor Team 5 (Ron & Loes)
Team 2 (Stine & Emilio) hebben hints voor Team 3 (Olcay & Ruben)
Team 3 (Olcay & Ruben) hebben hints voor Team 1 (Simone & Bella)
Team 4 (Jan & Jean-Marc) hebben hints voor Team 2 (Stine & Emilio)
Team 5 (Ron & Loes) hebben hints voor Team 4 (Jan & Jean-Marc)

Team 1 Simone en Bella vinden jokers en de kluis
Team 2 Stine en Emilio vinden jokers en de kluis
Team 3 Olcay en Ruben vinden geld en de kluis
Team 4 Jan en Jean-Marc vinden helemaal niks
Team 5 Ron en Loes vinden geld maar geen kluis

De volgorde van de teams is bepaald door Art (zo lijkt), het komt namelijk overeen met de volgorde waarop hij de opdracht aan de teams uitlegt. Geen idee of hier iets inzit, maar het overzicht maakte voor mij duidelijker wie wat wel en niet gedaan heeft.  ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #162 Gepost op: 10-01-2018, 15:06:08 »
Misschien spuit 11, maar ik heb het zelf nog niet voorbij zien komen:

Team 1 (Bella & Simone) hebben hints voor Team 5 (Ron & Loes)
Team 2 (Stine & Emilio) hebben hints voor Team 3 (Olcay & Ruben)
Team 3 (Olcay & Ruben) hebben hints voor Team 1 (Simone & Bella)
Team 4 (Jan & Jean-Marc) hebben hints voor Team 2 (Stine & Emilio)
Team 5 (Ron & Loes) hebben hints voor Team 4 (Jan & Jean-Marc)

Team 1 Simone en Bella vinden jokers en de kluis
Team 2 Stine en Emilio vinden jokers en de kluis
Team 3 Olcay en Ruben vinden geld en de kluis
Team 4 Jan en Jean-Marc vinden helemaal niks
Team 5 Ron en Loes vinden geld maar geen kluis

De volgorde van de teams is bepaald door Art (zo lijkt), het komt namelijk overeen met de volgorde waarop hij de opdracht aan de teams uitlegt. Geen idee of hier iets inzit, maar het overzicht maakte voor mij duidelijker wie wat wel en niet gedaan heeft.  ::rofl::

Versnipperd staat al die informatie hier wel, maar nog niet in een overzichtje zoals dit. ::ok::

Wat betreft de volgorde had ik wel al een soort theorie. Namelijk dat de volgorde van de teams gebaseerd is op de alfabetische volgorde van de landen.

Nog een eigenaardigheidje. De volgorde van de teams zoals ze in de telefoons geprogrammeerd staan, de alfabetische volgorde van de landen, de alfabetische volgorde van de eerste 5 kandidaten en de omgekeerd alfabetische volgorde van de overige 5 kandidaten komt overeen op 1 verwisseling na:

De rijtjes zoals ze zijn

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Olcay -     Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Versteeg
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

De rijtjes als je ze kloppend zou maken

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Jan -       Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Gülsen
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

Olcay en Jan zijn dus van plek gewisseld in een rijtje dat anders zou kloppen. Ik vind het persoonlijk geen overweldigende hint, maar misschien kan iemand er meer uithalen.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #163 Gepost op: 10-01-2018, 17:26:22 »
Versnipperd staat al die informatie hier wel, maar nog niet in een overzichtje zoals dit. ::ok::

Wat betreft de volgorde had ik wel al een soort theorie. Namelijk dat de volgorde van de teams gebaseerd is op de alfabetische volgorde van de landen.

Nog een eigenaardigheidje. De volgorde van de teams zoals ze in de telefoons geprogrammeerd staan, de alfabetische volgorde van de landen, de alfabetische volgorde van de eerste 5 kandidaten en de omgekeerd alfabetische volgorde van de overige 5 kandidaten komt overeen op 1 verwisseling na:

De rijtjes zoals ze zijn

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Olcay -     Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Versteeg
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

De rijtjes als je ze kloppend zou maken

Team 1 - Armenië -      Bella -     Weimans
Team 2 - Azerbeidzjan - Emilio -    Jensen
Team 3 - Kazachstan -   Jan -       Hein
Team 4 - Oekraïne -     Jean-Marc - Gülsen
Team 5 - Rusland -      Loes -      Boszhard

Olcay en Jan zijn dus van plek gewisseld in een rijtje dat anders zou kloppen. Ik vind het persoonlijk geen overweldigende hint, maar misschien kan iemand er meer uithalen.


Het komt overeen met het schaakbord waar de koning en koningin verkeerd staan. Dan zou het kunnen wijzen naar Jan?

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #164 Gepost op: 10-01-2018, 17:26:58 »
Ik denk dat er specifiek is gekeken naar de ervaringen/kwaliteiten en eigenschappen van de kandidaten om de teams in te delen. Voor de variatie wil je de koppels niet alleen in man/vrouw wil delen en er wordt gekeken wie het leukst/makkelijkst/verrassendst bij elkaar past
De landenindeling zal per koppel specifiek bekeken zijn. Je wil voorkomen dat iemand er al is geweest, de taal beheert, bekenden heeft.. enz.

Maw: Ik denk niet dat de indeling dmv een rekensommetje is gemaakt
« Laatst bewerkt op: 10-01-2018, 17:30:27 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #165 Gepost op: 10-01-2018, 17:50:58 »
Ik denk dat er specifiek is gekeken naar de ervaringen/kwaliteiten en eigenschappen van de kandidaten om de teams in te delen. Voor de variatie wil je de koppels niet alleen in man/vrouw wil delen en er wordt gekeken wie het leukst/makkelijkst/verrassendst bij elkaar past
De landenindeling zal per koppel specifiek bekeken zijn. Je wil voorkomen dat iemand er al is geweest, de taal beheert, bekenden heeft.. enz.

Maw: Ik denk niet dat de indeling dmv een rekensommetje is gemaakt

Lijkt mij ook. Maar kan nog niet veel maken van het schaakbord. Want waarom zijn de koning en koningin omgedraaid en is het een verwijzing vanwege de koning of de koningin? Men lijkt zich hier te richten op de koningin maar wellicht gaat het om het omdraaien/verwisselen.

Meh, ik ga nergens heen merk je wel ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #166 Gepost op: 10-01-2018, 18:33:00 »
Ik denk dat er specifiek is gekeken naar de ervaringen/kwaliteiten en eigenschappen van de kandidaten om de teams in te delen. Voor de variatie wil je de koppels niet alleen in man/vrouw wil delen en er wordt gekeken wie het leukst/makkelijkst/verrassendst bij elkaar past
De landenindeling zal per koppel specifiek bekeken zijn. Je wil voorkomen dat iemand er al is geweest, de taal beheert, bekenden heeft.. enz.

Maw: Ik denk niet dat de indeling dmv een rekensommetje is gemaakt

Rekensommetje doet het natuurlijk ingewikkelder lijken dan spelen met de alfabetische volgorde. Het idee kwam me trouwens te binnen omdat men in 2016 nog had gerommeld met de alfabetische volgorde van de namen en dat bleek een hint te zijn.

Er gebeurt dus geen hocus pocus naar WIDM-normen.

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #167 Gepost op: 10-01-2018, 20:51:43 »
Mijn schema heb ik ook meer gemaakt voor het duidelijk krijgen wie informatie voor wie had. Dit vind ikzelf totaal geen logische volgorde dus ik dacht; misschien valt daar nog iets in te vinden. Kans is klein, ik zag er zelf ook vrij weinig in. Koppels zijn denk ik inderdaad gemaakt om redenen zoals hierboven aangegeven.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #168 Gepost op: 11-01-2018, 00:33:10 »
Uit het Loes-topic:

Volgens de montage waren Stine en Emilio de laatsten in hun koffiebar.

Waren wel weer snel buiten. Tussen de speluitleg en het verlaten van de koffiebar zit ongeveer 1 uur

Ja, ook dat geeft de montage aan. Ze zijn niet lang in hun koffiestation blijven hangen.

Wel een vraagje over die tijdstippen. Ik heb een telefoon van Ruben in Almaty met 10:57 op. Iets later heb ik een klok in Kiev met 8:01 op. Dat klopt allemaal met de tijdsverschillen, dus dat is ook de reële tijd.

Zelfs rekeninghoudend met het tijdsverschil Amsterdam-Baku kan dat horloge toch nooit die tijdstippen aangeven dan?

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #169 Gepost op: 11-01-2018, 01:08:39 »

Zelfs rekeninghoudend met het tijdsverschil Amsterdam-Baku kan dat horloge toch nooit die tijdstippen aangeven dan?
Klopt, ik heb het wat beter bekeken en kom erachter dat Emilio nieuwe batterijen kan gebruiken.  ;D
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #170 Gepost op: 11-01-2018, 10:30:54 »
Aangezien ze binnen een kwartier wisten, dat er aanwijzingen op de achterkant van de kaarten stonden (Olcay kwam er meteen mee) en op verschillende locaties zaten (dankzij Jean-Marc, Jan en Ruben) was het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld allemaal. Toch lukt het twee koppels niet om de kluis te vinden.

Opvallend was de aanpak van het duo Loes en Ron. Zwaar bepakt lopend en met metro, waar ze zich niet verstaanbaar konden maken en hun weg niet konden vinden, veel tijd verliezend op weg naar de opdrachten. Waarom geen Taxi? Er was beperkt tijd immers?
Zo zou de MOL zich gedragen toch? Echt je best doen,zo te zien, maar alles laten mislukken.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #171 Gepost op: 11-01-2018, 10:38:49 »
Omdat er meer omwisselingen in zitten (schaakbord, merk lg op televisie)

Zoals de groepen binnen komen is het
1. Jan & Jean-Marc
2. Stine & Emilio
3. Ron & Loes
4. Olcay & Ruben
5. Bella & Simone

In de telefoon staan ze geprogrammeerd als
1. Bella & Simone
2. Stine & Emilio
3. Olcay & Ruben
4. Jan & Jean-Marc
5. Ron & Loes

Team 2 Stine & Emilio is beide keren hetzelfde, de rest niet. Bella & Simone worden als laatste team geïntroduceerd maar zijn team 1.

Kan er zelf ook nog niet veel mee. Maar bij WIDM is weinig toevallig.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #172 Gepost op: 11-01-2018, 10:49:31 »
Kan er zelf ook nog niet veel mee. Maar bij WIDM is weinig toevallig.

Dat is nou net de grote misvatting waardoor je jezelf onnodig gek kunt laten maken. Veel is wel toevallig en het is ook maar net wat je toevallig noemt. Deze column van Rat uit 2015 gaat hier onder andere een klein beetje over. Nog steeds goed leesvoer voor molloten.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2018, 11:11:40 door Heinz »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #173 Gepost op: 11-01-2018, 10:55:29 »
Dat is nou net de grote misvatting waardoor je jezelf onnodig gek kunt laten maken. Veel is wel toevallig en het is ook maar net wat je toevallig noemt.

Ik bedoel wat betreft beslissingen wat de uitzending haalt en hoe het de uitzending haalt, daarin is weinig toevallig. Hoeft het nog steeds niets te betekenen, daar niet van. Maar er zitten allemaal kleine afwijkingen in. De foto's van de café's liggen bij iedereen op de televisiekast behalve bij Simone en Bella, daar ligt hij prominent tegen het hoofdkussen. Zij zijn ook de enigen die niet naar een koffietentje worden gestuurd maar naar een bar. Bij Jan en Jean-Marc staan de schaakstukken verkeerd. Hoeft niets te betekenen maar het wordt wel goed in beeld gebracht.

En het speculeren over al dan niet hints is toch ook leuk :)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #174 Gepost op: 11-01-2018, 11:03:43 »
De hele hectiek in het metrostation, het leek wel alsof er in tientallen richtingen gereisd kon worden.
Dus niet, op de plek waar Ron en Loes instappen, zijn maar 2 lijnen: Groen (lijn 2) en Bruin (lijn 5). Bruin gaat overduidelijk niet naar het Rode Plein.
Instap op Belorusskaja (tegenover Coffeemania), uitstappen Teatral'nay (1 straat van rode plein)
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #175 Gepost op: 11-01-2018, 11:03:51 »
@cinner: Natuurlijk is het leuk, en het zal ook altijd lastig blijven om echte hints van nephints te onderscheiden. Maar om door de bomen het bos te kunnen blijven zien kun je beter niet overal iets achter zoeken. (Maar nu weer ontopic, excuus. ::roos:: )

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #176 Gepost op: 11-01-2018, 11:09:44 »
De hele hectiek in het metrostation, het leek wel alsof er in tientallen richtingen gereisd kon worden.
Dus niet, op de plek waar Ron en Loes instappen, zijn maar 2 lijnen: Groen (lijn 2) en Bruin (lijn 5). Bruin gaat overduidelijk niet naar het Rode Plein.
Instap op Belorusskaja (tegenover Coffeemania), uitstappen Teatral'nay (1 straat van rode plein)


De hectiek valt ook wel goed mee. Ze hebben vrij snel gehoord dat ze de groene lijn moeten hebben, maar hun probleem is dat een lijn naar 2 richtingen kan. Je ziet ze op een bepaald moment ook lopen onder een bord dat aangeeft wat de volgende stations zijn en dat zijn net de stations die de andere kant op gaan.

Ik herken het wel hoor, toeristen die moeite hebben met metrokaarten te volgen. ;)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #177 Gepost op: 11-01-2018, 11:20:17 »
@cinner: Natuurlijk is het leuk, en het zal ook altijd lastig blijven om echte hints van nephints te onderscheiden. Maar om door de bomen het bos te kunnen blijven zien kun je beter niet overal iets achter zoeken. (Maar nu weer ontopic, excuus. ::roos:: )

Ook waar. Maar kan vaak de verleiding weer niet weerstaan  ;D

Ik zit bovendien al in een tunnel (Simone) en probeer iets te zoeken om wat meer mensen terug in het vizier te krijgen

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #178 Gepost op: 11-01-2018, 11:56:25 »
Opvallend was de aanpak van het duo Loes en Ron. Zwaar bepakt lopend en met metro, waar ze zich niet verstaanbaar konden maken en hun weg niet konden vinden, veel tijd verliezend op weg naar de opdrachten. Waarom geen Taxi? Er was beperkt tijd immers?
Zo zou de MOL zich gedragen toch? Echt je best doen,zo te zien, maar alles laten mislukken.
De metro is wellicht sneller dan een taxi in het drukke verkeer van het centrum van Moskou. Het kan daar echt enorm vast staan. De reden waarom ik ook met de metro ben geweest daar in plaats van met de auto van mijn vriendin.

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #179 Gepost op: 11-01-2018, 13:14:26 »
De metro is by far het snelste vervoermiddel in Moskou. Dus logisch dat ze de metro pakken. Maar even over de metro. Die gaat onder de grond. Waar leeft de mol het liefst. Ja onder de grond. Hint naar Loes of toch Ron? ::vergroot::