Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos  (gelezen 32408 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #60 Gepost op: 4-02-2018, 13:47:02 »
Ik dacht na de uitzending dat ik lekker in de Simone tunnel zat, maar ik twijfel toch weer. Dat is echt lang geleden, wat een heerlijk seizoen . ::bravo::
Inderdaad. Ik zit ook op Simone als mol, maar door deze aflevering begin ik toch weer te twijfelen aan bijv. Olcay... terwijl ik haar voor mijn gevoel al in aflevering 1 definitief had doorgestreept.
Juist door (mede) deze opdracht is mijn streep door Stine nog dikker geworden. Als 'mol' het briefje met niks krijgen is natuurlijk perfect. Je weet de route van de opdracht, en je zal ook weten wie welke enveloppe heeft gekregen. Dan ga je toch niet Loes laten winnen, en zo ervoor zorgen dat er 1000 Euro in de pot komt.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #61 Gepost op: 4-02-2018, 13:47:41 »
Ik weet echt nog niet zo zeker of de mol hier niet wist wat andere kandidaten mee hadden gekregen. Ik heb toch wel het gevoel gehad dat de kandidaten steeds wel minimaal 5 minuten in het busje zaten, maar zelfs als dat maar 2 minuten is, dan kun je als mol toch príma even met de productie bellen en vragen hoe het verdeeld zit en op basis daarvan je verdere tactiek bepalen?

Naar mijn mening wist de Mol wel wat iedereen had gekregen (omdat de Mol in iedere opdracht toch altijd een licht voordeel krijgt), maar de Mol had geen informatie over hoe de route sneller afgelegd kon worden (posities van auto's en dergelijke).

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #62 Gepost op: 4-02-2018, 13:52:14 »
Naar mijn mening wist de Mol wel wat iedereen had gekregen (omdat de Mol in iedere opdracht toch altijd een licht voordeel krijgt), maar de Mol had geen informatie over hoe de route sneller afgelegd kon worden (posities van auto's en dergelijke).

Ja, ik bedoel inderdaad dat de Mol weet wat iedereen heeft gekregen. Er wordt in dit topic veel vanuit gegaan dat dat niet het geval is, maar je kunt m.i. echt makkelijk even bellen daarover in je busje.

Ik denk overigens ook wel dat de mol van tevoren wist waar de busjes zouden staan (als dat is wat je bedoelt).

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #63 Gepost op: 4-02-2018, 13:56:57 »
Goed punt. Het is zonder voorkennis een heel logische aanname dat Ruben zijn bondgenoot jokers toe zou spelen.  Dan zou er geen enkele reden voor Mol Stine zijn om superverdacht met 0 euro over de finishlijn te komen, terwijl Loes gratis hetzelfde zou kunnen doen. In die situatie had ze perfect eerst de geldbedragen eruit gespeeld en vervolgens iemand met jokers laten winnen ::jaja::

Allemaal onder de aanname dat de Mol niet wist wat de andere kandidaten hadden, heeft Stine dus eigenlijk supermols gehandeld ::ok::

Maar dan nog.. Jullie suggereren dus eigenlijk dat als Stine wel voorkennis heeft gehad, dat ze dan maar gewoon met een lege envelop over de finish had moeten gaan en alle verdenkingen van iedereen naar zich toe had moeten trekken?? (want het is ONVERKLAARBAAR om als kandidaat met een lege envelop over de finish te gaan, tenzij je je bij iedereen verdacht wilt maken)

Volgens mij is naast zoveel mogelijk geld uit de pot houden, de 2de opdracht van de mol om niet door de mand te vallen..

Dus ook mét voorkennis vind ik het niet onmols van Stine om niet met haar lege envelop over de finish te gaan. Het is juist logisch dat ze dat niet gedaan heeft.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #64 Gepost op: 4-02-2018, 14:06:36 »
Maar dan nog.. Jullie suggereren dus eigenlijk dat als Stine wel voorkennis heeft gehad, dat ze dan maar gewoon met een lege envelop over de finish had moeten gaan en alle verdenkingen van iedereen naar zich toe had moeten trekken?? (want het is ONVERKLAARBAAR om als kandidaat met een lege envelop over de finish te gaan, tenzij je je bij iedereen verdacht wilt maken)
Mét voorkennis had ze zich eerder af moeten laten gaan en Jan een kans moeten geven om twee jokers te verdienen. Ik weet niet zeker of Olcay of Jan eerder afviel, maar die eerste moest ze zeker het spel uitwerken, die tweede vooral niet. Nu bleef ze over met een kandidaat met geld en had ze dus als Mol zichzelf een dilemma tussen geld en verdenkingen op de mouw gespeld.

Waarom ik denk dat het mogelijk is dat de Mol hier niet alles wist, is omdat ze vorig jaar hier al meer mee geëxperimenteerd hebben. Thomas wist van bijna geen opdrachten hoe het precies ging verlopen en het leverde één van de beste Mollen ooit op.
...óf niet!

Offline oudekrijger

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #65 Gepost op: 4-02-2018, 14:07:09 »
Stine zegt dat er niets in haar envelop maar is dat zo net terug gekeken Art heeft het over beloningen in alle enveloppen!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #66 Gepost op: 4-02-2018, 14:11:35 »
Stine zegt dat er niets in haar envelop maar is dat zo net terug gekeken Art heeft het over beloningen in alle enveloppen!

Ik ben nog niet zo ver met terugkijken maar als ik het goed heb zien we Ruben in een biecht ook niet uitleggen waarom hij bij Stine voor niets zou hebben gekozen. Zo'n uitleg geeft ie bij enkele anderen wel. Juist de keuze voor niets had ik graag toegelicht willen zien.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #67 Gepost op: 4-02-2018, 14:15:29 »
Stine zegt dat er niets in haar envelop maar is dat zo net terug gekeken Art heeft het over beloningen in alle enveloppen!
Klopt, Art heeft ook niet precies gezegd welke beloningen er waren (alleen geld en jokers). Het was Stine die in de biecht vertelde over de inhoud van de 5 enveloppen.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #68 Gepost op: 4-02-2018, 14:43:28 »
Mét voorkennis had ze zich eerder af moeten laten gaan en Jan een kans moeten geven om twee jokers te verdienen. Ik weet niet zeker of Olcay of Jan eerder afviel, maar die eerste moest ze zeker het spel uitwerken, die tweede vooral niet. Nu bleef ze over met een kandidaat met geld en had ze dus als Mol zichzelf een dilemma tussen geld en verdenkingen op de mouw gespeld.

Waarom ik denk dat het mogelijk is dat de Mol hier niet alles wist, is omdat ze vorig jaar hier al meer mee geëxperimenteerd hebben. Thomas wist van bijna geen opdrachten hoe het precies ging verlopen en het leverde één van de beste Mollen ooit op.
Dat ben ik idd met je eens dat ze Jan de kans had moeten geven om nog van Loes te winnen, maar zoals het in beeld werd gebracht had Loes een behoorlijke voorsprong dus ook als Stine zich voor die laatste tussenstop had terug getrokken denk ik niet dat Jan Loes nog zou hebben kunnen inhalen (dat zou Stine zelf ook niet gelukt zijn als ze het had gewild).
Als de afstand tussen Jan en Loes kleiner was geweest had Stine misschien ook wel eerder afgehaakt, nu maakte het in wezen niet meer uit en hield ze het kijkend tv publiek voor dat ze doorging omwille van de jokers uit het spel houden. Wat voor de gemiddelde kijker (die wat minder doordenkt dan wij)  ook zo lijkt omdat ze vóór Jan eindigde.

Stel dat ze geen voorkennis had, dan is het in deze opdracht haast onmogelijk om te mollen en dan is het een pure gok geweest om Loes te laten finishen.. Oftewel dan kon zelfs de mol niet weten of het hoogste bedrag binnen zou worden gehaald of niet en was de enige manier om er zeker van te zijn geen geld te verdienen met deze opdracht geweest dat ze had moeten finishen met een lege envelop en daardoor door de mand gevallen zijn...

Al met al is het dan helemaal ongunstig om een lege envelop te hebben als mol.

Mijns inziens heeft ze het dus als mol zeker niet slecht gedaan in deze opdracht. 
« Laatst bewerkt op: 4-02-2018, 14:56:15 door Molleck »

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #69 Gepost op: 4-02-2018, 16:17:45 »
waarom liegt Ruben tegen Jan dat hij geen jokers gekregen zou hebben? Ok, nu lijkt het alsof hij zijn nieuwe 'bondje' wilde verwennen om zo vertrouwen te kweken. Maar hij had net zo goed kunnen zeggen dat ze met ieder 2 jokers samen meer kans maakten op de finale. Er zijn nog maar twee mannen in het spel, dus zo gek zou dat niet geweest zijn. Voor mij was deze leugen echt nutteloos.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #70 Gepost op: 4-02-2018, 16:20:49 »
Ik ga er vanuit dat de mol precies weet waar de auto's staan. De Mol is op de hoogte van alle spellen, dus waarom nu niet. Doordat ze weet waar de auto's staan is het niet per se nodig om te weten wat iedereen in de enveloppe heeft. Want elke auto die Stine (ja, tunnel) neemt schakelt een andere kandidaat uit. Zou Stine jokers in haar enveloppe hebben gehad dan had ze alles op alles gezet om te winnen. Nu, met een lege enveloppe, is dat verdacht en dus laat ze Loes winnen. Dat levert 500 (eigenlijk 1000) euro op en dat is jammer. Maar intussen zijn de 1000 euro en de jokers wel mooi weggespeeld.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #71 Gepost op: 4-02-2018, 16:35:08 »
Die 1000 Euro begrijp ik, maar wat kan het een mol schelen als er jokers binnen gebracht worden? De mol heeft toch überhaupt veel liever dat er (in dit spel dan) jokers binnen komen? Dat betekent automatisch dat er geen geld is verdiend, dus dan is het missie geslaagd.
Ich bin ein Bärliner!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #72 Gepost op: 4-02-2018, 16:38:52 »
Die 1000 Euro begrijp ik, maar wat kan het een mol schelen als er jokers binnen gebracht worden? De mol heeft toch überhaupt veel liever dat er (in dit spel dan) jokers binnen komen? Dat betekent automatisch dat er geen geld is verdiend, dus dan is het missie geslaagd.
Op zich niets, het was meer dat de mol zonder voorkennis ook een eind kan komen. Als we aannemen dat Stine de mol is, ze er niets aan kan doen dat ze een lege enveloppe krijgt en dat ze ook niet in de hand heeft wie het snelst is, is dit het beste wat ze kan bereiken zonder enorm verdacht over te komen.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #73 Gepost op: 4-02-2018, 18:03:02 »
Zei Art niet dat er 1 iemand een lege enveloppe had? Daarnaast kon je 1 joker, 2 jokers, 500 euro of 1000 euro hebben.

Nee. Niemand zegt iets over een envelop die leeg zou zijn, alleen Stine beweert dat. Het komt op mij volslagen onlogisch over dat de productie dat zou verzinnen. Immers iemand met een lege envelop kan niet anders dan meteen ergens op een terras gaan zitten, er is niets te verdienen. Aangezien het gaat om beloningen, klinkt het ook niet logisch dat een envelop geen beloning zou bevatten. En Ruben zou er toch zeker wat over gezegd hebben. Als niets binnen komt, krijgt hij en geen geld en geen jokers.

De regie kan er dankbaar gebruik van maken. Als Stine inderdaad liegt over haar envelop, komt ze bij de kijker in alle gevallen verdacht en mols over en donderen we allemaal zo haar tunnel in.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #74 Gepost op: 4-02-2018, 19:07:38 »
Ik ga er vanuit dat de mol precies weet waar de auto's staan. De Mol is op de hoogte van alle spellen, dus waarom nu niet.

Ik ga daar niet van uit. Leg maar eens uit waar precies de auto's staan in een vreemde stad, in straten waar je nog nooit bent geweest. De mol kan inderdaad wel te horen krijgen 'na de metro moet je via de tunnel onder de straat door', maar ik denk dat het vrij onmogelijk is om van vier plaatsen precies te onthouden waar je links en waar je rechts moet om direct goed bij de auto's uit te komen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #75 Gepost op: 4-02-2018, 19:20:06 »
Nee. Niemand zegt iets over een envelop die leeg zou zijn, alleen Stine beweert dat. Het komt op mij volslagen onlogisch over dat de productie dat zou verzinnen. Immers iemand met een lege envelop kan niet anders dan meteen ergens op een terras gaan zitten, er is niets te verdienen. Aangezien het gaat om beloningen, klinkt het ook niet logisch dat een envelop geen beloning zou bevatten. En Ruben zou er toch zeker wat over gezegd hebben. Als niets binnen komt, krijgt hij en geen geld en geen jokers.

De regie kan er dankbaar gebruik van maken. Als Stine inderdaad liegt over haar envelop, komt ze bij de kijker in alle gevallen verdacht en mols over en donderen we allemaal zo haar tunnel in.

Aha oké, dan heb ik dit fout begrepen. Dan lijkt het mij idd heel raar dat Stine een lege enveloppe zou hebben gekregen.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #76 Gepost op: 4-02-2018, 19:39:12 »
Volgens mij is de aanwezigheid van een lege enveloppe helemaal niet zo raar. Ervanuitgaand dat de winnende enveloppe verdubbeld zou worden voor Ruben, zou Ruben altijd iets winnen als alle enveloppe gevuld zijn.

Het maakt de keuzes van Ruben ook kandidaats wat mij betreft. Stine lijkt (als je haar niet als mol verdenkt) me niet de gedoodverfde winnaar van dit spel, en dus geef je haar niets.

Bovendien, als Stine liegt over de inhoud van de enveloppe kan ze niet anders dan de mol zijn. Waarom zou een kandidaat in een biecht daarover liegen?
« Laatst bewerkt op: 4-02-2018, 19:42:17 door Jayq »

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #77 Gepost op: 4-02-2018, 19:55:23 »
Bovendien, als Stine liegt over de inhoud van de enveloppe kan ze niet anders dan de mol zijn. Waarom zou een kandidaat in een biecht daarover liegen?
Klopt, de kandidaten zullen achteraf zeker bespreken waarvoor ze speelden.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Tokemol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #78 Gepost op: 4-02-2018, 20:14:36 »
Immers iemand met een lege envelop kan niet anders dan meteen ergens op een terras gaan zitten, er is niets te verdienen. 

Niets te verdienen, maar wel te verliezen. Mocht iemand met twee jokers over de finish komen, dan is hij/zij in het voordeel ten opzichte van de anderen. Dat wil je met een lege envelop voorkomen. Liever allemaal niets, dan een kandidaat 2 jokers.


Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #79 Gepost op: 4-02-2018, 20:26:59 »
Volgens mij is de aanwezigheid van een lege enveloppe helemaal niet zo raar. Ervanuitgaand dat de winnende enveloppe verdubbeld zou worden voor Ruben, zou Ruben altijd iets winnen als alle enveloppe gevuld zijn.

Daar heb ik niet bij stil gestaan. Blijft het wel vreemd dat niemand iets over een lege envelop zegt.


Citaat
Het maakt de keuzes van Ruben ook kandidaats wat mij betreft. Stine lijkt (als je haar niet als mol verdenkt) me niet de gedoodverfde winnaar van dit spel, en dus geef je haar niets.

Bovendien, als Stine liegt over de inhoud van de enveloppe kan ze niet anders dan de mol zijn. Waarom zou een kandidaat in een biecht daarover liegen?

Wordt in de biechten altijd de waarheid gesproken?