Maar we weten toch al dat dit EE N VERHAAL APART is?
In afl 7 weer veel mogelijke aanwijzingen. Geen zebra deze keer, maar wel dat andere gestreepte dier: de tijger. Er staan 2 tijgers op kindertekeningen tijdens sfeerbeelden op 23’09 (foto 1). Op de linker tekening staat “TIGer vs TIGer”, daaronder iets dat het begin lijkt van WID. Op de rechter staat “TIger” met opvallend 2x de letter M (zonder linkerpoot), die m.i. niet van een kinderhand afkomstig is. Als je de tekeningen combineert kun je dus lezen WIDMM. Ger: Gülsen en Ruben. Het meisje tussenin draagt een streepjes shirt. Ook bij de opdrachten en andere sfeerbeelden zijn weer veel mensen met gestreepte bovenkleding te zien. Deze verwijzing naar de zebrahint komt het hele seizoen al terug. Wat me ook opviel is dat voorafgaand aan het beeld de vlag halfstok hangt (de stok in 2-en deelt).
Verder:
– Als Jan en Olcay mensen werven, lopen ze een paar keer langs een poster op de muur van een onguur type met een rood kruis erdoor (foto 2). Olcay lijkt er zelfs even naar te kijken en te zwaaien. Zoals ik het zie: “als je naar 1 mol zoekt, is dat fout”.
– Al gemeld door Beagle: bij het maken van de groepsfoto rent Ruben als eerste naar binnen, en gaat op een plek staan waar de schaduw van zijn hoofd precies tussen de e van GROePSFOTO en de V van VOOR valt. De pijl die zo ontstaat wijst naar het cijfer 2.
– Er is op 52’16 een teruglopende klok te zien, die 4.53 aanwijst. Op 4’53 in de aflevering begint Ruben over het Manor Sanatorium. Op 16’53 zien we Ruben en Olcay door de gang rennen naar de lichten toe.
– De locomotief heeft als kenteken 4C 11-08. ‘Foresee’? Op 11’08 in de aflevering zegt Olcay in de biecht, als Ruben zijn bedrag doorgeeft: “Maar als hij goed was afgerond, ging er een lichtje branden”. Ronde vormen zien we in overvloed (o.a. de trein die een cirkel maakt, de fontein) en verwijzen imo naar Ruben en Olcay. Op 11’08 in de opdracht zegt Olcay: “een groene” (kleur van mollogo).
– De lettercombinatie OR of RO is sowieso sterk aanwezig dit seizoen. Alleen al in afl 7: Manor Sanatorium, control room, groepsfoto, Bordzjomi, Perongeluk, Ondergronds (uit Dagboek), spoor (uit Tweet, maar al vaker gebruikt door Art). Uit eerdere afleveringen: Kwestie van Vertrouwen, Rode Draad, Woordzoekers, Vooruitzicht, Groen/Rood etc.
– Uit het muziek-topic: muziek in de treinopdracht is “Air on the G-string” van Bach. De R (Air) van Ruben en de G van Gülsen. Verder het T-shirt van Olcay: Rude Girl. Opnieuw Ruben en Gülsen. Net als in ‘Praten als Brugman’.
Het spannendste deel vond ik het gesprekje tussen Ruben en Olcay zelf! Zouden ze iets gaan prijsgeven? En jawel:
Olcay: “...ik denk dat jij de mol bent”.
Ruben: “Dank voor het delen”.
En daarna in de biecht een opvallend “versprekinkje” (maar met opzet denk ik): “Ja als jij denkt dat ik de mol ben, dan denk jij dat jij, dat ik de mol ben.”
Hebben we hier al 2x gehoord dat ze beiden de mol zijn?
Ruben: “Nog een paar daagjes, Olcay.” Olcay: “Ja, dan weten we het allemaal, hè.” Ruben: “En dan weten we het allemaal.” Loopt met zijn hand op de schouder van Olcay weg. We zien 2 blauwe tassen aan de waslijn.
Ook een vreemde verspreking van Art: “Misschien is dit wel een mooi moment om eens een tussenstand op te meten met jullie.” (ipv “op te nemen”). Olcay over haar band met Stine: “een match made in heaven”.
De opvallendste van de vele “gewone” 2-tallen:
– Op 00’51: 2 ronde binnenbanden voor een huisje.
– Aan de ontbijttafel: 6 mensen. 5 deelnemers en iemand aan een andere tafel. Het beeld stelt zich scherp op 4 cupcakes en 2 eieren.
– Een van de laatste beelden van 7.1: de verlaten tonopdracht. 2 blauwe tonnen verbonden door de bruine erbovenop.
– Op 23’42: een oude man op de brug, handen op de rug. Hij omklemt met zijn ene hand 2 vingers van zijn andere hand.
De belangrijkste aanwijzingen voor een mogelijk mol-duo zijn voor mij:
– de zebrahint (wijst Ruben en Olcay aan: Ruben met het “mollogo”, Olcay met de oren/ogen)
– de schaakhint (de koning èn de dame staan verkeerd)
– de clown in het circus (zie ‘ns wijzen: wijst met 2 vingers op de groep)
– de oplossing van de woordzoeker (streepte de mol de mol weg?)
Verder overtuigd hebben mij:
– de terugverwijzing naar de zebrahint in graffiti achter Art in afl 6, die bestaat uit 2x M en een boel 2-en
– de muurschriften bij Rode Draad (lettercombinatie Gnh kom 4x voor, een van de teksten meen ik te kunnen lezen als ‘G is mols en H is mols, G is de mol samen met H’)
– de groep op 11’11 van dezelfde opdracht, waarin Ruben en Olcay beiden hun zonnebril hebben afgedaan en in de hand houden. 11:11 is een aanwijzing op de muur, te zien als Loes naar de overkant gaat.
Er is vast nog veel meer te ontdekken! Dus ik hoop dat er toch ook mensen zijn die hier wel iets in zien.