Een merkwaardig moment als Olcay op zoek is naar haar koepel. Een klein kind wijst haar een gebouw aan. Het is maar een fractie van een seconde in beeld. Olcay is dus niet alleen, maar wordt de weg gewezen? Door een klein kind??
Ruben: ‘Dit is echt een soort jongensboek!’. Olcay: ‘Ik kan wel bijna huilen’. Het kinderboek over de mol en de maan (zie opdr. topic) wordt door Ruben en Olcay zo dus samen omschreven. Olcay: ‘Ik had het idee dat ik een ontdekkingsreis had meegemaakt, in sneltreinvaart, en ik had het idee dat ik dat zelf had gecreëerd, dat ik zelf onderdeel was van dat heelal’. Heeft ze het hier niet gewoon over het hele avontuur in Georgië? Ze had daarin zelf iets gecreëerd (het molschap?), maar was ook onderdeel van ‘dat heelal’. En later: ‘En niet alleen een meer. Maar ook een heel klein pittoresk dorpje op het meer gebouwd. [...] Waar dieren en natuur echt een waren, samen.’ En niet alleen, 1 méér. 1, samen. Ze heeft het ook nog over sympathie en empathie. Sym = samen (Gr), Em = M. Samen de Mol. En wat te denken van: ‘met heel heel erg veel bloemen. Ik heb nog nooit zoveel kleuren groen gezien in mijn leven.’ (Blue M en ik). Blauw (Blues, Blue Note) en groen (anagram van R en OG) zijn kleuren die dit seizoen inderdaad opvielen.
Ruben dan in de biecht: ‘Ik zou wel ergens doorheen willen kijken. En dat was nog wel even puzzelen’. Een verwijzing naar de zebrahint! Olcay heeft het als er een paard in beeld komt over wilde beesten. Paarden hebben we het hele seizoen volop gezien. Zwart-witte strepen ook, in de kleding van de deelnemers en passanten. Combineer de elementen ‘paard’ en ‘zwart-wit gestreept’, en je hebt een zebra.
Ruben heeft het over 1803, op 18’03 ontdekt Olcay de maan. Maneschijn: een anagram van samen chijn (geld), klinkt als samen gein. Art heeft het weer over een rol(Ruben-Olcay)verdeling. En ook over een inwisselbare ho(Hein-Olcay)telkamer. Ruben over een soort ‘outerbody experience’. Een ervaring buiten zijn eigen lichaam. ‘Het bizarre is dat ongeveer om de 30 seconden het weer omslaat. Het hele landschap verandert. De kleur, de sfeer, alles verandert. Zo bizar en zo mooi, echt onvergetelijk.’ Verwijst hij naar de onderlinge rolverdeling, waarin soms de een molt en soms de ander? Een halve minuut, een halve opdracht of aflevering? ÉÉ N geheim van Ruben, en volgens mij is dat: Gulsen en Hein Mol.
Aan het begin bij de terugblik: de potjes honing van afl. 8. De bovenste rij doet denken aan EE N V E R H A A L A P A R T. De eerste 2 afwijkend van kleur, dan een “spatie”, dan de andere potjes van een andere kleur. Als Olcay het dorp binnenrijdt, zijn er 2 genummerde palen: 7 (G van Gulsen) en 8 (H van Hein). De positie van de 8: rechtsonder achter stangen, misschien dus toch een hint bij het hotel in afl. 8. Vlag-vlag-niets-vlag. Alweer een gelijkenis met EE N. Dat komt ook aardig overeen met de enige vlag (behalve Georgië) van niet-EU landen in opdr. 8.3, Rusland (Ruben) en Turkije, waar Olcay’s ouders vandaan komen. De EU vlag staat dan voor de overige kandidaten.
De 0 van 30 op de telescoop van Ruben is weggevaagd, er staat 3. Of draai een kwartslag: M. Beide helften verschillen van kleur. Ruben: ‘Hebbes, hebbes, ik heb hem gevonden hoor! Ik heb hem breed op mijn vizier’. We zien de schaduw van Ruben en Olcay ook op de muur. Bij Olcay is het ertussen gemonteerd, want een beeld ervoor en erna staat ze gewoon bij een donkere trap. Terug in het hotel worden ze beiden gespiegeld: Ruben in de draaideur, Olcay in de spiegel van de lift. Art gebruikt op TV in de hotelkamer bij beiden zowel het woord mol als kandidaat. Bij Jan gebruikt hij het woord kandidaat niet, alleen mol en winnaarsmentaliteit.
Wat anderen al opviel: de eindtijden bij de test: 11’07, 13’50 en 10’44. Elk van de eindtijden geeft, als je de cijfers bij elkaar optelt, het getal 9. Ofwel: 18 / 2.
De tweet: ‘Weten wie ik ben, is een keuze’. In de test konden kandidaten immers maar 1 van beiden kiezen. Ook Art heeft het vaak gehad over ‘Keuzes, keuzes’. De K is de 11e letter van het alfabet. Het cijfer 11 komt geregeld terug, en konden we zo op 11’11 in opdr. 4.3 al de Mol zien, zonnebrillen af? Opvallend is dat het Dagboek de laatste weken wel erg de nadruk legt op dat er EEN mol is. Nu ook weer: ‘Twee finalisten en één Mol’ Als je de Mol als een van de 2 finalisten ziet, of als 2 deeltijd-mollen, dan klopt dat inderdaad. ‘Een verliezend finalist, een winnaar en de Mol’. Als Jan de verliezend finalist en de winnaar tegelijk is, dan klopt die tweede zin ook. En dan de afleveringstitel: ‘Finalist’. Tussen aanhalingstekens, want een mol-duo bestaat nog altijd uit 2 personen.
Het ene argument is allicht weer sterker dan het andere, en de sterkste zaten wat mij betreft in afl. 4 t/m 7. Maar ik blijf ook na afl. 9 bij een mol-duo.