Eens, maar er is niks onmenselijks aan een mol hé. [knip] En dan kun je in deze opdracht meegevoerd worden door emotie en simpelweg vergeten om een opdracht te verstieren.
Ik neem de mol niets kwalijk hè. Als een opdracht slecht "molbaar" is vanwege emotionele lading of de potentie voor mooie beelden, dan kun je daar natuurijk niet de mol de schuld van geven. Dat is de
opdrachtmakers aan te rekenen.
Ik ben er niet op tegen hoor. Dit is de finale en een grootse afsluiting vind ik dan op zijn plaats. Ook als dat de opdracht
speltechnisch minder goed maakt. En voor mij is dit een prima finale-opdracht (eigenlijk beter dan de autorit in de bergen).
De reden dat ik reageerde op die ene zin van jou "het is een te mooie opdracht om te verstieren" is dat ik denk dat je de opdracht
wel degelijk goed kan verstieren zonder hem minder mooi te maken. Was de opdracht niet mooi geweest als er twee telescopen goed stonden ipv drie? Ik denk zelf dat dat weinig uitmaakt. Het imposante zit m.i. in de telescopen, niet in de maan. Of je als kijker nou twee juist afgestelde telescopen ziet of drie, lijkt me voor de mooie beelden niet zo veel uit te maken.
En als de mol zijn telescoop goed zet en een van de kandidaten het niet lukt, is dat voor de mol alleen maar beter. Daarom denk ik dat de mol hier te werk is gegaan door te vertragen aan het begin, in de hoop dat een van de kandidaten te laat bij zijn/haar telescoop zou zijn. Tijdrekken met overleg, kandidaten de verkeerde kant op sturen, zelf de dichtstbijzijnde toren pakken zodat de onwetende kandidaten verder moeten lopen in onbekend terrein terwijl het al donker is, en zelf snel in een toren gaan zodat het niet verdacht is terwijl je de andere kandidaten in de steek laat, want je hebt immers afgesproken dat je opsplitst.
Dus ik zou zeggen: wie zich heel snel in een van de juiste torens wurmt, is verdacht.
In principe hoeft Art pas te controleren nadat de tijd om is.
Ligt er aan. Terwijl Art de controle doet, is de aarde een stukje gedraaid en zijn de manen misschien wel inmiddels uit zicht (zoals bij Jan gebeurde). Nou denk ik dat als ze allemaal net binnen de tijd waren geweest, dat gewoon iemand anders de controle had gedaan i.p.v. Art zelf (Ik snapte sowieso de toegevoegde waarde niet zo dat Art dat zelf controleerde.) Er zijn immers cameramensen aanwezig en die kunnen dat ook controleren.