was er al het programma zij geloofd zij niet.. wat ik erg leuk vind om naar te kijken, nu is er bij de ncrv nog een programma over het geloof...spiritus. ik heb het niet helemaal gezien moet ik eerlijk zeggen, maar het spreekt erg aan en ik ga zeker proberen het te volgen allemaal.
op de ncrv/spiritus site is ook een
Reli-wijzer neer gezet die erg leuk is om te doen.
mijn uitkomst is:
Boeddhisme - Boeddha Het boeddhisme is geen godsdienst, maar een levenswijze. Het uiteindelijk doel is het bereiken van Verlichting. Meditatie is daarbij een cruciaal hulpmiddel. Volgens boeddhisten is het leven een proces van constante verandering met de geest als allesbepalende factor. Boeddha is geen naam, maar een titel. De titel werd 2500 jaar geleden voor het eerst gegeven aan een 35-jarige man die Verlichting bereikte. Boeddha is dus geen god maar een mens.
meer informatie: boeddhisme.pagina.nl
ook dit past bij me volgens de Reli-wijzer:
Humanisme - SocratesHet humanisme is een levensbeschouwing die de mens centraal stelt. Humanisten geloven niet in een god, maar in het zorgvuldig en gewetensvol omgaan met anderen, de wereld en jezelf. De term 'humanisme' is nog niet zo oud, maar al in de Oudheid waren er mensen die 'humanistische' ideeën formuleerden. Zo zei Socrates: "Ik weet niets, en zelfs dat weet ik nog niet zeker." Volgens hem kunnen mensen pas bewust op zoek gaan naar echte waarheid en deugd als zij beseffen dat hun weten een illusie is.
meer informatie: humanisme.pagina.nl
en
Jodendom - Mozes het jodendom spreek mij verder niet echt aan moet ik eerlijk zeggen, maar die eerste 2 passen wel goed bij mij...iig leuke test