Wat Hagar zegt is zekers waar. Religie is een van de grootste veroorzakers van oorlog. Maar dat is geen reden om te zeggen dat het niet waar is. Mocht iemand de Bijbel verzonnen hebben dan is het een waar meesterbrein, het is verreweg het meest complexe boek ooit, met prachtige verhalen en veel diepgang, errug knap als je dat uit je duim kan zuigen en het daarna ook nog kunnen presenteren als 'de waarheid' en duizenden jaren later nog steeds mensen erin doen geloven.
Wat die oorlog betreft:
'Er waren eens 2 koningen die ook nog eens broers van elkaar waren. Al jaren lang hadden ze oorlog met elkaar en de ene broer bad tot God: 'Ach God, straf toch alstublieft die verdervelijke broer van hem. Vernietig zijn koninkrijk.' en zijn broer aan de andere kant van de wereld bad tot God: 'Ach God, die broer van mij. Hij heeft alleen maar kwaad in de zin. Vernietig alstublieft mijn vijand.' en God verhoorde de gebeden. Zowel het ene koninkrijk als het andere koninkrijk werd vernietigd. De 2 broers zochten elkaar op en klaagden en weenden: 'Ach God! Hoe heeft u dit ons aan kunnen doen. Waarom heeft u ons zo gestraft?' terwijl God alleen maar had gedaan wat hem werd opgedragen.
(Ik doe het ff uit mijn hoofd, maar dit was kort het verhaal, maar moraal van het verhaal: 'Je kunt god de oorlogen niet wijten, maar alleen de mensen zelf')