Kan ik zelf een geloof oprichten? (geen kerk, maar een geloof: met een eigen god, een eigen boek, eigen regels waaraan mijn gelovigen zich moeten houden etc
Kennelijk dachten sommigen erover dat dit inderdaad kon. Maar je doelt dus waarschijnlijk niet op de stroming die in de 19e eeuw door een Pool is bedacht, en sindsdien door het leven gaat als jehova-getuigen. Ja, daar heb je de term weer. Maar dat is een groepering die er bij mij MEDE voor heeft gezorgd dat ik mij steeds verder van het geloof af ben gaan keren (dat begon dus vanaf mijn 12e, en vanaf mijn 18e was daar niets meer van over).
Ik schreef al eerder: het is geen fobie tegen ze: als ze zinnige dingen hadden verteld, zou ik misschien naar ze hebben geluisterd. Maar het aan de mensen opdringen van HUN waarheid, alleen HUN verhaal als het ware presenteren, dat stelde mijn geduld echt zodanig op de proef, dat ik heb gezegd: nee, HIER wil ik niets mee te maken hebben.
Het is natuurlijk bullshit om te zeggen dat god er niets aan kan doen dat er godsdienstoorlogen worden gevoerd. In mijn ogen is god gewoon een uitvinding van de mens, omdat er in een mensenleven nou eenmaal dingen gebeuren die ze niet kunnen verklaren, ze zijn er een kapstok voor gaan zoeken om die onverklaarbare dingen aan op te hangen, aan toe te schrijven, en noemen dat dan god. In de loop der tijd zijn echter heel veel dingen, die ze vroeger de hand van god noemden, wetenschappelijk verklaard. En wat Elmar zei: dit zal meer en meer gebeuren.
Als iemand in een KRO-programma beweert van de rails opgetild te zijn door een onzichtbare hand, waardoor zijn leven is gered, wie zegt mij dan dat dit ECHT zo is gebeurd. Wie weet, is die trein waar hij onder vermorzeld dreigde te worden, wel tijdig tot staan gebracht, en hebben hulpverleners hem op dat perron neergelegd of gezet. Hij beweert zelf, dat hij overeind stond toen hij het zich bewust was. Wie weet, is hij in half bewuste toestand ZELF op dat perron geklommen. Een wonder? Als hij dat wil geloven, doet hij dat maar. Wie weet, heeft hij het hele verhaal misschien verzonnen om interessant te doen.
De bijbel wordt door iedere godsdienstige groepering uitgelegd op een manier die in hun eigen straatje te pas komt. Kijk maar, het staat in de bijbel, hoor je dan. Moet ik het daarom dan maar geloven? Leg mij maar eens uit, waarom ik het dan moet geloven.
Voor mij is de koran hetzelfde als de bijbel, hetzelfde als de thora, ze zijn min of meer elkaars vertaling. De naam god is de vertaling van de naam allah, de naam allah de vertaling van de naam god. Mensen geloven overal ter wereld in feite in hetzelfde, noemen het alleen anders. En dan gaan ze elkaar met hun eigen heilige schrift om de oren slaan. Wederom een reden voor mij om niets met het geloof i.h.a. te maken te willen hebben.
Met verrot schelden bedoelde ik het niet letterlijk, bertha, ik bedoelde er juist mee te zeggen: je kunt in dit geval als kemphanen tegenover elkaar staan zonder elkaar figuurlijk de koppen in te slaan.