Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 106729 keer)

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #220 Gepost op: 7-01-2005, 11:57:49 »

Hier wil ik wel even kort op reageren. Volgens mij is iets pas een feit zodra dat 100% onomstotelijk is bewezen en volgens mij is dat niet het geval. Niet dat ik er iets tegen heb in een god geloven, in tegen deel, iedereen mag geloven wat hij of zij wil, als hij of zij daar gelukkig van wordt.  :)

Ik snap dat je dat zegt, maar ik snap ook wat *weet-niet-wie-die-met-die-Shandi-avatar* bedoelt. Als je je heel erg mee bezig houdt en zeg maar 'God' leert kennen, op een gegeven moment ga je dat voelen, dit is niet uit te leggen, maar alles in het geloof draait (denk ik) om geloof en heel veel mensen proberen juist met het verstand uit te leggen waarom God niet bestaat, niet met elkaar te vergelijken dus. Heel stom voorbeeld: Iemand die kabouters gezien heeft, is daarvan heilig overtuigt en weet zeker dat het zo is, maar iemand die de kabouters niet gezien heeft verklaart de ander natuurlijk voor gek. (niet verkeerd interpreteren  8) )

Offline Kukai

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #221 Gepost op: 7-01-2005, 12:11:56 »
Nou,ik weet zeker dat jij dat absoluut niet kunt,want jij begrijpt schijnbaar niets van de grootheid God's,maar een feit is dat Hij absoluut WEL bestaat,en ik vind het jammer,dat jij daar niet in gelooft,maar ieder heeft in dit land het recht om te geloven in wat hij wil(of in niets..)!!

Ik begrijp schijnbaar niets van de grootheid Gods? Je klinkt een beetje freaky weet je dat? Maar voor alle duidelijkheid, ik geloof niet in niets, ben wel degelijk religieus, maar ik ben niet Godsdienstig. Ik geloof niet in een dienst voor een God. Ik geloof wel in het goddelijke in de mens, in evolutie van de geest. Ik denk ook zeker dat de Bijbel een zeer goed boek is, mits je weet hoe je hem moet lezen. En als je hem letterlijk neemt, zoals jij blijkbaar doet, dan moet ik dus geloven in sprekende ezels enz (om over de openbaring van Johannes maar niet te spreken).

De bijbel is een esoterisch werk, met prachtige diepzinnige beelden. Vind het wel jammer dat hij door bepaalde dogmatici (lees 20 eeuwen vernietigend christendom) verworden is tot wat het nu is. Een boek waaruit te pas en te onpas gequote wordt (nog erger dan hier op het forum) en dat voor mensen dus aanleiding is om te geloven in een almachtig en rechtvaardig opperwezen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #222 Gepost op: 7-01-2005, 18:04:00 »
Wat is dan het goddelijke in de mens, kun je aantonen dat de mens niet simpel een optelsom is van een aantal biologisch/chemische processen. Of is dit een geloof/dogma van jou ?
20 eeuwen vernietigend christendom, zou je ook dit eens kunnen onderbouwen. Zou de wereld er zonder dit Christendom of een andere (dogmatische) religie fundumenteel anders hebben uitgezien ?

Offline ace

• Forumlid
« Reactie #223 Gepost op: 13-01-2005, 13:14:29 »
Ik begrijp schijnbaar niets van de grootheid Gods? Je klinkt een beetje freaky weet je dat? Maar voor alle duidelijkheid, ik geloof niet in niets, ben wel degelijk religieus, maar ik ben niet Godsdienstig. Ik geloof niet in een dienst voor een God. Ik geloof wel in het goddelijke in de mens, in evolutie van de geest. Ik denk ook zeker dat de Bijbel een zeer goed boek is, mits je weet hoe je hem moet lezen. En als je hem letterlijk neemt, zoals jij blijkbaar doet, dan moet ik dus geloven in sprekende ezels enz (om over de openbaring van Johannes maar niet te spreken).

De bijbel is een esoterisch werk, met prachtige diepzinnige beelden. Vind het wel jammer dat hij door bepaalde dogmatici (lees 20 eeuwen vernietigend christendom) verworden is tot wat het nu is. Een boek waaruit te pas en te onpas gequote wordt (nog erger dan hier op het forum) en dat voor mensen dus aanleiding is om te geloven in een almachtig en rechtvaardig opperwezen.
Ik vind het jammer dat jij mij freakie vind,maar dat moet jij weten,het enige wat ik zeg is,dat God wel bestaat,voor mij staat dat zo vast als maar wat,en dan hoef je nog niet freakie te zijn,tegenwoordig word je al gauw voor fundementalist uitgemaakt,wanneer je stellig ergens in gelooft!!

Offline FFWD

• Forumlid
  • button4ever
« Reactie #224 Gepost op: 13-01-2005, 14:47:43 »
Nee, geloof best wel dat er iets is, maar niet zoals in de bijbel staat. Denk eerder dat al het goede uit ieder mens bijelkaar iets vormt.
The Godfather: "Real Power Can't Be Given, It Must Be Taken"

Offline Blub

• Forumlid
Wie is God?
« Reactie #225 Gepost op: 12-02-2005, 18:35:10 »
FF serieus mensen. IK heb een vraag en wie kan me helpen? Heb jij ervaring hiermee ofzo. Een vriend van mij is bekeert dus. Into Jesus you know. Wat vind jij daarvan. REAKTIE!!!!!!!!!!!!!

Offline Dorine

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is God?
« Reactie #226 Gepost op: 12-02-2005, 19:37:32 »
Hoi Blub,

Je bericht geeft mij de indruk dat jij er nogal een mening over hebt. Of dat je iig enigzins gechockeerd bent erover.
Ik heb ook een goede vriend gehad die (net als ik) niet in god geloofde en daar ook heel duidelijk in was. Toen hij voor zijn school ergens stage moest gaan lopen kwam hij in aanraking met gelovige collega's en het geloof begon hem aan te trekken en na een tijdje is hij bijbellessen gaan volgen en heeft zich ook bekeerd. Hij heeft nu een heel andere kijk op het leven en het doel ervan.
Ik heb hem toen alleen gevraagd of hij nu gelukkiger is dan vooorheen en hij gaf te kennen dat hij er rustiger van werd en geruster in het leven staat nu hij het idee heeft dat er iemand over hem waakt. Ik was dus blij voor hem dat hij nu zo gelukkig is/was.
Alleen voelde hij zich geroepen om zijn geloof over te dragem, dat was volgens hem een van 'Zijn' opdrachten en dat vond ik niet prettig. Ik heb dat ook de eerste keer meteen gezegd tegen hem. "ik ben blij dat jij zo gelukkig bent, maar ik ben niet gelovend ook heel gelukkig en ik wil niet dat jij mij gaat proberen over te halen, dat is namelijk niet nodig."
Maar dat was echt het enige, verder vind ik dat iedereen mag geloven in wat hij/zij wil. ::jaja::

Mss wil de moderator dit samenvoegen met het ' Geloof jij in god topic'
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Blub

• Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 14-02-2005, 21:07:51 »
Bedankt voor reaktie dorien!
Tof, ik heb nu eigenlijk de andere topic een beetje gelezen. Is erg lang.
Laat mij zien dat t toch hot item is, waar ieder iets +/- mee heeft.

Ja, n duidelijke mening. Ik zie de verandering bij de ander in positive zin dus dat boeit me enorm. Gechockeerd, weet niet doet vreemd aan die persoon anders te horen praten en met enorm veel enthousiasme. Lijkt wel dat normen en waarden veranderen, maar naar mijn idee wel zuiverder ofzo.
Ik kan me wel voorstellen dat je t niet prettig vond als die vriend er over sprak. Ik heb zelf alleen nooit echt een duidelijke mening of standpunt gevormd. Waardoor ik er misschien wat opener voor sta?

Offline clever

• Forumlid
« Reactie #228 Gepost op: 17-02-2005, 20:06:58 »
Ja, ik geloof.
Ik ben christen en geloof in God en in Jezus, zijn zoon.
Omdat ik weet hoe het is om met én zonder God te leven (en ik nooit meer terug zou willen naar de tijd zonder) vind ik het belangrijk dit te delen met anderen, al zou ik het nooit aan een ander willen opdringen.
Ik ben zangeres in een gospelband, op die manier probeer ik mijn geloof uit te dragen op een spontane en niet geforceerde manier. 

Offline molderie

• Forumlid
« Reactie #229 Gepost op: 19-02-2005, 23:31:01 »
voor mij geld ook: zo simpel is het niet. Waar ik in geloof, betitel ik niet als God, Jezus, Allah.. noem maar op. Ik geloof in reincarnatie en ook dat de ziel van een overledene 'op aarde blijft' tot hij of zij kan overgaan. Ik heb altijd op christelijke scholen gezeten en ben bekend met de term 'christendom' en alles daarom heen.. Maar het heeft mij van een God niet kunnen overtuigen. Ik respecteer ieder zijn geloof of overtuiging, het is een deel van die persoon. Maar wat ik bijvoorbeeld niet kan hebben, zijn uitspraken als: de Tsunami in Azie is de straf van God, of iets in die trant.. Wat vinden jullie, gelovigen en niet-gelovigen, daarvan?

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #230 Gepost op: 21-02-2005, 12:22:54 »
ik geloof in God

Offline Mollovic

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 21-02-2005, 14:20:39 »

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #232 Gepost op: 21-02-2005, 16:23:13 »
Ik geloof mss wel in god, maar niet in de kerk :-\\
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Saskia23

• Forumlid
« Reactie #233 Gepost op: 26-02-2005, 19:22:36 »

Ik dus ook  :D
En ik ben er maar wat blij mee....het heeft me geholpen toen mijn "vriend" zelfmoord pleegde 3 jaar geleden (en dat is nog zachtjes en netjes gezegd) en ik voel mij er helemaal goed bij.

ik respecteer iedereen, en hoop dat iedereen mét of zonder God een goed leven heeft
« Laatst bewerkt op: 28-02-2005, 12:24:14 door Saskia23 »
Look into your imagination. ( Gijs, Yvonne, Jim, Victoria, Sander, Lottie, Roeland, Isabelle, Yvonn en Marc-Marie..Bedankt!)

Offline Saskia23

• Forumlid
« Reactie #234 Gepost op: 26-02-2005, 19:25:37 »
De stelling is: geloof je of geloof je NIET? Maar wie kan mij het antwoord geven op de vraag, wat IS religie, wat IS geloven eigenlijk?
Tijgertje, je eerstvolgende post is je 4000e hier, heeft nix met de discussie te maken, maar wilde het even kwijt, had je allang gezien ;D ;D

Staat in de bijbel  :D
Look into your imagination. ( Gijs, Yvonne, Jim, Victoria, Sander, Lottie, Roeland, Isabelle, Yvonn en Marc-Marie..Bedankt!)

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #235 Gepost op: 7-03-2005, 23:56:24 »

;)
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Mol_en_Co

• Forumlid
« Reactie #236 Gepost op: 11-03-2005, 16:12:44 »
Ik geloof wel in God.

Het gaat er bij niet in dat alles 'vanzelf' is gegaan en de wereld zo ontstaan is. Als je door de natuur loopt, als je het ontstaan van nieuw leven ziet, dan voel ik dat er meer is (ik zou zeggen weet ik, maar da's misschien een te boude uitspraak).

Waarom is er dan leed? Waarom laat God leed toe? Ik denk dat vreugde niet kan bestaan zonder leed. Even een voorbeeld: je vind het vervelend als je 10 euro kwijtraakt en het is leuk als je 10 euro krijgt. Hetzelfde als je 1 euro kwijtraakt of 1 euro krijgt. Stel dat geld kwijtraken niet bestond? Dat je alleen maar kunt krijgen. Dan zou het verschuiven en zou je het misschien leuk vinden als je 10 euro kreeg, maar vervelend als je 1 euro kreeg. Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen duidelijk maken wat ik hier mee bedoel!

Ik vind het jammer dat het geloof wordt misbruikt om oorlogen te voeren die toch voornamelijk draaien om macht.

Sommige mensen zeggen dat geloven een soort van gemakzucht is, dat je een soort buffer inbouwt om je angsten tegen te gaan. Ik vind juist niet geloven een vorm van gemakzucht. Lekker makkelijk zelf bepalen wat goed is en wat niet.

Offline Mpje

• Forumlid
« Reactie #237 Gepost op: 27-03-2005, 18:35:55 »
Ik geloof niet in God.

Maar ik heb gekozen voor 'zo simpel ligt het niet'.
Dat zit zo:

ik weet zeker dat God niet bestaat, maar soms vraag ik me af hoe het allemaal nou verder moet. Als er een God is, waarom zijn er dan natuurrampen of moordenaars of heerst er honger of wat dan ook? Als er geen God is, hoe verklaar je dan bepaalde fenomenen zoals die wel eens bij Wonderen Bestaan langskomen? Ik vind het raar om te denken dat je als je dood gaat naar de hemel of de hel gaat, daar geloof ik niet in. Maar ik denk bijvoorbeeld wel dat je als je dood gaat opnieuw in een ander lichaam geboren wordt en dan niets meer van je 'oude' leventje afweet. Of dat je wel ergens naar toe gaat, maar dat is dan geen hemel of hel. De duivel bestaat trouwens wel, als je het mij vraagt. Maar vraag me niet waarom.

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #238 Gepost op: 27-03-2005, 19:06:59 »
Het draait om leven en dood, zonder dood is er geen kans op leven. De wereld moet zichzelf door blijven evolueren. Stel je voor dat er niemand meer doet ging, we klagen nu al over overbevolking en vergrijzing. Het klinkt hard; maar de dood is nodig.

En als er geen honger en andere narigheid was, dan was het een perfecte wereld. Best saai als jij het mij vraagt.  :-\\

Offline Nîcky

• Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Wie is de .... Mol???
« Reactie #239 Gepost op: 27-03-2005, 19:14:37 »
Ik geloof mss wel in god, maar niet in de kerk :-\\

Is het met Bakkertje eens  ::jaja::