Het moge duidelijk zijn dat de mol, wie het uiteindelijk ook blijkt te zijn, sabotagekansen heeft laten lopen en daarmee heeft meegeholpen de pot te spekken. Dat is ook helemaal niet erg, vind ik, aangezien het ook niet te makkelijk moet worden.
Daarbij vind ik Follow The Money zelf sowieso altijd een lastige theorie om de mol mee te vinden, omdat onhandige en/of nepmollende kandidaten in die lijstjes heel vaak verdachter uit de bus komen dan de mol. Soms zelfs finalisten. En daarbij komt nog dat bij de gelaagde opdrachten in de Vlaamse series het ook nog vaak moeilijk te bepalen is wie nu precies verantwoordelijk is voor welk (verloren) bedrag. Daar waar mogelijk probeert de mol juist een ander te laten struikelen.
Mijn favoriete methode is daarom dat ik probeer te zoeken naar tekenen van voorkennis of juist het gebrek daaraan. En dan niet dat iemand toevallig hardop gokt wat ze in de volgende opdracht gaan doen, maar meer als een opdracht een onverwachte twist heeft, hoe gedragen mensen zich dan voordat de twist bekend wordt. Is wat ze doen handig met het oog op de twist, of juist niet?
De aanvankelijke discussie n.a.v. de (nep-)executie van Eva over het al dan niet ontmantelen van de bom vind ik daarom heel interessant. De mol wéét welke twist eraan komt en dat de groep uiteindelijk de bom toch onschadelijk zal willen maken. De mol weet ook dat Eva de eerste poging sowieso zal saboteren om iig 1 pasvraag te bemachtigen, dus dat de kans dat er geld verdiend wordt nihil is (dat kon alleen als de eerste poging slaagde). Voor de mol was dit dus een uitgelezen kans om zich te profileren als een groepsspeler die aardig is voor zijn medekandidaten en de pot wil spekken. Voor mij was dit in eerste instantie reden om Kaat te verdenken, maar nu zij is afgevallen blijft alleen Bas over die er gelijk voor koos om 'Eva terug te halen'. Zowel Axel als Elisabet hebben hier m.i. duidelijk geen voorkennis.
Over Vovinam: Iemand zei hierboven "Bas wankelde niet eens". Inderdaad en hij was (daarom) dan ook zeer ontstemd dat de groep besloot de 800 euro te cashen en niet te verdubbelen. Het is maar een kort fragmentje, maar kijk nog maar eens naar dat gesprekje tussen Joeri en Bas. Hij is niet blij. Ik vermoed omdat hij van plan was om de 1600 verloren te laten gaan. De groep - en wellicht de licht wankelende Bruno - redden hier de winst door eerder te cashen dan Bas gedacht had. Als je wil dat de groep blijft gokken, moet je natuurlijk eerst de indruk geven dat je het nog wel een paar rondjes volhoudt.
Over de steen: Bas doet hier m.i. het klassieke mol-truukje "Als een opdracht toch al zeker gaat slagen, probeer dan ook maar met de eer te gaan strijken", maar uiteraard wel pas nadat hij meermaals gepoogd had de onverzettelijke Joerie de nutteloze ballonnen te laten gebruiken.
Bas is de mol.