Ik ga nu toch voor Axel als Mol, zoals ik ook al elders op het forum liet weten.
Zonet heb ik nog eens de geketende wandeling bekeken en nu alleen op Axel gelet. Opvallend is dat hij degene was bij de zwakke groep die duidelijk de beslissing nam om het dansen niet lang te proberen. Misschien terecht, maar mogelijk ook niet en hadden ze met wat meer door te zetten best een leuk bedrag kunnen halen. Ook zien we Axel meermaals het tempo laag houden. Als Eva wil versnellen wil Axel dit niet, hij wil Ingrid het tempo laten bepalen, stelt een drinkpauze voor en wil stoppen als Elisabet duizelig zegt te zijn. Nergens neemt Axel initiatief om wat sneller te gaan.
Hmm, maar zoals Luc al zegt zei hij wel meteen toen de groep de beitel en hamer zag dat er iets doorgehakt moest worden, wat onmols is.
Wanneer Elisabet vervolgens zegt dat ze door moeten gaan, Eva ook zegt dat dit niet belangrijk is en Ingrid zich afvraagt of er hier geld mee verdiend kan worden, gaat Axel juist
als enige tegen Elisabet in door te zeggen dat ze sneller zijn zonder de zwakste schakel (weer onmols, als mol stem je toch juist in met het voorstel van Elisabet, al helemaal als ook Eva en Ingrid al niets lijken te zien in het oplossen van het raadsel, want je wilt toch niet dat die zwakste schakel gevonden wordt? Ook Bruno had aangegeven niet te weten wat ze hier moesten doen). Als Elisabet daarna zegt dat de andere groep ook niet geweten zal hebben wat er gedaan moest worden, zegt Axel: dat zeg jij. Hij is dus dan al 2 keer ingegaan tegen Elisabets aansporingen om te vertrekken. Als hij de mol is.. is zijn gedrag hier heel raar.. hij heeft er dan eigenlijk voor gezorgd dat de groep nog even bij de hamer en beitel bleef staan waardoor uiteindelijk de bol werd losgemaakt en de kans op geld verdienen alleen maar groter werd hierdoor. Axel was van de 5 mensen in de zwakke groep de enige die aanspoorde tot het bij de hamer en beitel blijven om het raadsel op te lossen en hij week niet af van zijn standpunt.
Als Eva hierna zegt dat ze tijd aan het verliezen zijn, zegt Axel bovendien dat ze naar elkaar moeten kijken.. en dat ze naar de zwakste schakel moeten kijken... wat ook geen verkeerde tips waren om het raadsel op te lossen. Naar mijn mening heeft Axel een redelijk aandeel in dat uiteindelijk die bol is losgemaakt door hoe hij zich hier heeft gedragen en alleen al hierom kun je hem strepen naar mijn mening. Als mol zou je denk ik nooit zo veel uitgelezen kansen om te mollen (= weglopen omdat de groep niet wil blijven staan en het raadsel niet snapt in dit geval) onbenut laten en je zou dan al helemaal niet er uiteindelijk redelijk aan bijdragen dat de kans op dat er geld wordt verdiend alleen maar groter wordt.
Ook zien we hem juist wel initiatieven nemen tot versnellen, bij het bamboe dansen inderdaad (maar dat zou nog als mols gezien kunnen worden) maar ook bij het raadsel over de zwakste schakel maakt hij duidelijk dat hij het raadsel op wil lossen om zo sneller te kunnen zijn en hij maakt opmerkingen die de groep naar de goede oplossing toe kunnen leiden (wat zou resulteren in het daadwerkelijk sneller worden van de groep). Ook zegt hij op de trappen zelfs nog dat de groep niet te veel stil moet staan. Vlak voordat hij zegt dat Elisabet maar even moet stoppen omdat zij duizelig is, zegt hij overigens 'kom' tegen haar om haar juist aan te sporen om sneller te lopen, waarop Elisabet zegt dat ze megaduizelig is. Ik denk dat iedereen in die situatie wel had gezegd dat ze dan maar even moet stoppen want verder lopen als iemand megaduizelig is lijkt mij geen verstandig plan, dus dat is naar mijn mening niet per se mols.