Ik keek nog even het fragment terug van wat Kaat zei nadat ze afgevallen was in de auto...
En ik weet niet of het al genoemd was, maar het viel mij op dat ze beweerde dat ze de leeftijd van haar mol fout had ingevuld.
De leeftijdsvraag op de test zal er ongeveer zo uitgezien moeten hebben:
Hoe oud is de mol?
A) 22 (Kaat zelf)
B) 32 (Joeri en Bas)
C) 33 (Elisabet)
D) 40 (Axel)
(De leeftijden van de kandidaten waren ten tijde van het maken van die test wellicht net iets anders, maar dat maakt niets uit voor het punt dat ik maken wil)
Ook zei ze dat ze de namen van
zijn ouders niet meer wist en uit wat ze zei bij de testbiecht werd duidelijk dat ze iemand verdacht die bij de kunstopdracht was... haar verdachte kan dus alleen Bas of Axel zijn geweest.
Mij lijkt het persoonlijk veel logischer om aan te nemen dat haar mol een dertiger was dan dat haar mol een veertiger was. Ik denk namelijk dat ze heus wel geweten zal hebben dat Axel de oudste van de 5 overgebleven kandidaten was en dat ze zijn leeftijd dus wel juist ingevuld zou hebben als hij haar verdachte was (het juiste antwoord is in dat geval immers overduidelijk 40). Als ze Bas verdacht, zal ze waarschijnlijk getwijfeld hebben tussen 32 en 33.. het is veel logischer dat ze de leeftijdsvraag fout beantwoord heeft als Bas haar verdachte was aangezien 32 en 33 dicht bij elkaar liggen en je uit die twee antwoordopties makkelijk de verkeerde kiest.
Ook zei ze letterlijk dat ze toen ze haar verdachte begon te verdenken het lastig vond om voor zichzelf te bepalen wat echt was en wat niet en dat ze het lastig vond om te bepalen in welke mate ze nog in contact wilde komen met haar verdachte. Ze zei letterlijk dat de mol toch wel een mens blijft waar ze graag vrienden mee zou willen zijn en dat ze het daar lastig mee had. Daardoor klonk het alsof haar verdachte iemand was met wie zij close was. In een interview heeft ze ook gezegd dat ze goed overweg kon met Joeri en Bas.. Axel werd niet door haar genoemd.
De conclusie dat Kaat Bas verdacht toen ze eruit vloog was al getrokken, maar ik geloof dat nog niemand iets over wat ze zei over die leeftijdsvraag had gezegd, en dat Kaat beweerde die fout te hebben maakt het alleen maar waarschijnlijker dan het al was dat Kaat eruit is gevlogen op Bas.
Joeri zei in de afgelopen aflevering nog dat Bas een vertrouwenspersoon voor hem was geworden. Hij vertrouwt Bas voor 90%. Het enigste wat hem doet nadenken is dat Bas de gsm vond bij de eerste verdieping waarop hij uitstapte (dit suggereert toch wel heel hard dat hij Bas niet verdenkt).
Als Bas echt de mol is..... is het dus heel erg onwaarschijnlijk dat Joeri, die Bas niet leek te verdenken, langer in het spel heeft gezeten dan Kaat, die vol voor Bas gegaan lijkt te zijn. Met andere woorden: hij is het niet.
(Ik snap de Bas verdenkingen wel, maar dit weerhoudt me toch echt van hem verdenken).