In mijn ogen lijkt het spel van de montage rondom Bas al in afl. 1 te beginnen. Ik heb het idee dat we hier al op tenminste 3 manieren te horen krijgen dat hij de Mol is.
(1) 32'30. Gilles legt het uit: "Ofwel: jij wordt de Mol misschien. Dat zal bij 3 personen het geval zijn". Dan een in mijn oren duidelijk ingemonteerd geluid (Kaat?): "
Drie". Bas is in beeld. Op 36'55 begint het roosteren van Gilles. In volgorde: Bruno - Axel - Bas - Elisabeth - Joeri - Eva - Liesbeth - Martijn - Ingrid - Kaat. Bas is de
derde die aan de beurt is.
Ook montage-spel, denk ik:
Gilles aan Axel: 'Heb jij al interessante dingen gezien in de cirkel?'. Axel: 'Zeker en vast'. Bas is in beeld.
Gilles aan Bas: "Dus het was geen verrassing, wat je te zien kreeg". Bas: "Nee". Joeri gaat eens aandachtig met de armen over elkaar zitten, en kijkt Bas' kant uit.
Gilles aan Joeri: "Is dit je pokerface?". Joeri: "Goh, ik durf ook bluffen he". Bas lachend in beeld.
(2) Op 44'10: Joeri in de auto: "Ik vrees dat we met een verschrikkelijk goeie mol gaan zitten". Voice-over: "
1 van deze 10 heeft net te horen gekregen dat hij of zij op deze reis een heel andere rol zal opnemen. De hoofdrol". Terwijl de voice-over dit zegt zien we inzittenden van de twee auto's. Auto 1: v.l.n.r. Bas-Ingrid-Eva-Martijn-Bruno, en auto 2 v.l.n.r. Liesbeth-Joeri-Axel-Kaat-Elisabeth. Nummer
1 van deze 10 is Bas.
(3) Bas gekozen. Maar die hadden we al.
Ik hoop van harte dat dit allemaal aan twijfel en discussie onderhevig is, maar ik begin er toch steeds meer vertrouwen in te krijgen. Nou die mol-acties nog Bas, kom op!!