Als Bas de Mol is, dan heeft hij denk ik geschoten op de groep. Er wordt verder weinig aandacht aan geschonken, dus misschien is het toch niet zo vanzelfsprekend of opvallend als ik dacht.
Of misschien voor sommigen juist wel veel te opvallend. Nog een paar dingen daarover:
48'19. Wat ik eerder als "mysterieuze schutter" zag, houd ik nu op de uitrusting van een cameraman. Het lijkt in niets op een van de andere schutters.
48'28 + 49'08. Twee beelden van de schutter op locatie 2. Dit is duidelijk niet dezelfde persoon. In het eerste beeld (schutter in actie) lijkt hij een wat lichtere huidskleur te hebben, is zijn oor vrij, en zijn haar wat langer. In het tweede beeld (waarin hij niet schiet, de kandidaten gaan eromheen) is zijn oor bedekt, en is zijn haar korter.
54'31 + 54'32. Twee opeenvolgende beelden van de schutter op de locatie waar de vrijstelling hangt. Al eerder beschreven. Ook hier niet dezelfde persoon in beide beelden.
54'51 Als ze achterom over het muurtje klimmen, zegt Kaat: "We kunnen het beter
allemaal zo doen". Joeri: "Dat denk ik ook". De schutter is in beeld. Kaat: "Het is hier wel evident, zeg ik maar". Dat wordt ondertiteld met "Het is hier wel
niet evident, zeg ik maar".
55'33. Ze zijn achterom gegaan, en Kaat wordt afgeschoten. De schutter is weer niet dezelfde als die hen net beschoot, terwijl de locatie nog steeds dezelfde is. De schutter van Kaat draagt een legerpetje, en heeft een voller gezicht. (Als de andere schutter Bas was, kan hij terug zijn gegaan naar zijn cel, terwijl de groep achterom liep).
56'40. Elisabet en Joeri zijn het cellencomplex binnen gegaan. Bas roept: "Joeri?" We hebben Joeri nog niet echt hard horen praten, Elisabet wel. Het is bovendien nog een eindje naar de cel van Bas. Ik vind het opvallend dat Bas de naam van Joeri roept, als hij op dat moment niet kon weten dat die nog bij de groep zat. Maar misschien heeft Joeri wel hard geroepen, en is dat weggelaten uit de montage.
57'02. Elisabet en Joeri komen aan bij Bas. Bas' haar lijkt een beetje plakkerig. Bezweet?
57'38. Joeri zet zijn helm weer op. Die zit vol druppels van binnen. 57'40 Ook Bas zet zijn helm op. Geen druppels, wel spikkels. 58'01. De helm van Bas weer te zien. Nu zijn de spikkels
niet te zien. Ook Elisabet heeft wat druppels in haar helm zitten.
Dan bijna bij het kotje, heel snel achter elkaar:
58'36. Joeri: "We moeten wel opletten", rechts cameraman in beeld.
58'41 Joeri: "Al iemand gezien?" Elisabet: "Nee".
58'42 Joeri: "Je moet kijken he, jongens". Dan zien we aan het eind van het kotje iemand zich bewegen. Dat kan Bas zijn, die net de hoek omkomt (en daarna dan weer terug moet zijn gestapt), maar ook de cameraman die even vooruit loopt. Met nog een (ge-edit?) wit streepje op zijn hoofd, die suggereert dat hij een helm op heeft.
Conclusie: De cameraman was een van de schutters, en Bas wordt verdacht gemaakt.
Of: Bas was een van de schutters, en we kunnen hier al iets van zien in de opdracht. De verwijzingen naar de cameraman moeten dit dan verhullen.
Meest verdacht vind ik nog dat Bas vanuit zijn cel de naam van Joeri roept, als hij Joeri nog niet echt goed kan hebben gehoord (een mannenstem in de verte had ook Bruno of Axel kunnen zijn).