Kaat en Bas zullen niet de hele muur van 5 km. voor hun kiezen hebben gekregen. Ik heb eens gelet op de achtergrond, m.n. naar de gebouwen. Wat opvalt:
- Op 29’41 ontdekken ze het
eerste goede gebouw, de Vlaggentoren. Op 30'21+30'27 is de achtergrond goed te zien (foto 1). V.l.n.r. een blauw gebouw, dan een geel gebouw, een blauwgrijs gebouw, en een klein gebouwtje met iets roods. Kaat ontdekt hier ook de x3 vaas (die pas even verderop in close-up wordt genomen).
- Op 37'55 ontdekken ze het
derde goede gebouw, de One Pillar Pagoda. De achtergrond is hier minder goed te zien (foto 2), maar toch vertoont die opvallende overeenkomst met die van de Vlaggentoren. Te zien zijn een stukje van een geel gebouw, dan een zo te zien hoog blauwgrijs gebouw, en weer een klein gebouwtje met iets roods. Vooral de details van de laatste 2 komen exact overeen met die op de eerste locatie. Kaat ontdekt hier x2, de TV.
Even hiervoor (op 37'41) ontdekt Bas nog de gong, /2. Dit is opnieuw voor dezelfde gebouwen, nu duidelijk te zien (foto 3). Als Bas de gong ontdekt, staan Kaat en Bas voor een oranje en gele boom op de muur (foto 4).
Verder is bekend dat het 2e gebouw (de Rode Brug) en het 3e gebouw (de One Pillar Pagoda) redelijk dicht bij elkaar lagen, want die vonden ze snel achter elkaar.
Mijn conclusie:
1) De eerste 3 gebouwen lagen dicht bij elkaar in de buurt. (Van de 4e kan ik geen aanwijzing daarvoor vinden).
2) Na het eerste gebouw ging er 3 kwartier voorbij voordat het tweede gebouw werd gevonden. Kaat en Bas zijn dus 3 kwartier op ongeveer dezelfde plek blijven hangen, of zijn voorbij het 2e en mogelijk ook het 3e goede gebouw gegaan, en op een gegeven moment teruggelopen.
3) We hebben dit niet gezien in de montage, daarin leek het of ze alsmaar maar vooruit gingen. Dat was mooie verdachte actie geweest ("ze zijn er voorbij gelopen, hmm").
4) We weten nìet wie van de twee maar bleef hangen of voorbij 1 of 2 goede gebouwen liep, want er werd gewisseld onderweg. Ook weten we niet wie dan het initiatief nam om terug te gaan, want ook dat was niet in beeld. Bas en Kaat dus even verdacht, in dat opzicht.
Ik vond nog dit Youtube-filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=QpQUxlmQqE4. Daarop staat zo'n 10 minuten lopen langs de muur, zelfde richting als Kaat en Bas. Er zijn behoorlijk wat gebouwen te zien, maar ook veel gedeelten met andere taferelen, die ze makkelijk konden overslaan. Punten die ik heb herkend:
- 2'34: De Vlaggentoren
<dan een knip op 4'00, jammer>
- 5'13: De Rode Brug
- 6'11: Een verkeerd gebouw waar ze voor stonden.
In de opdracht was dat vóór het vinden van de Rode Brug, dus een sterke aanwijzing dat ze inderdaad zijn teruggelopen. Er zit ook een knip in dit moment in de opdracht, zie foto 5 vóór de knip en foto 6 erna. Op foto 5 gaat Kaat nog duidelijk vooruit, bij foto 6 is niet met zekerheid te zeggen welke richting ze opgaan, maar dit zou de terugweg kunnen zijn.
- 9'47: De oranje en gele boom, waar ze voor staan als Bas de gong ontdekt. Omdat de filmer langs de muur wandelt en er vanaf 4'00 geen knip is, valt af te leiden dat het van de Rode Brug naar dit punt minder dan 5 minuten lopen is.
Ik heb al met al de indruk dat de opdracht zich op een betrekkelijk klein gebied afspeelde en veel moeilijker werd voorgesteld ("5 km") dan die in werkelijkheid was. En ook dat Bas (of evt. Kaat) in bescherming is genomen, door de suggestie dat er als maar vooruit gelopen werd. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze voorbij goede gebouwen gelopen en later teruggegaan om die alsnog te vinden, en is dat achterwege gelaten in de montage. Voor het 4e gebouw moesten ze dan weer een heel stuk in de oorspronkelijke richting, want die is vlak bij een brug over de weg en die heb ik in de buurt van de andere 3 niet gezien. Ze vonden die ook pas 17 minuten voor tijd.
Ik heb nu ook een vermoeden waarom het geluid bij het vinden van de Rode Brug (34'42 in de uitzending) niet klopt met het beeld dat we zien. Het is heel goed mogelijk dat Bas en Kaat op dit moment aan het teruglopen waren.
Als ik het even sterk stel: het lijkt me waarschijnlijk dat Bas of Kaat de Mol is. Waarom zou je anders zo'n prachtige verdachte actie als voorbij een goed gebouw lopen, of op zijn minst het teruglopen in de richting waar je vandaan kwam (want dat is vrijwel zeker gebeurd), niet opnemen in de montage?