Bovendien zit het programma zo perfect in elkaar dat te hoge verwachtingen van de Mol snel op de loer liggen. Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat de Mol het dit keer ook nog extra lastig heeft door een gebrek aan voorbereiding. Misschien dat de molacties wat minder subtiel zijn dan we gewend zijn.
Ik zou vanwege het gebrek aan voorbereiding verwachten dat de Mol duidelijke aanwijzingen meekrijgt. Zeker in de eerste paar opdrachten. 'Dit is de opdracht, zo en zo kun je mollen'. En de Mol maakt vervolgens een keuze. In afl. 2 deelde Gilles mee dat de Mol had beloofd zijn best zou doen de boel te saboteren. Ingrid belandt in de zwakke groep, en heeft haar momentjes. Zegt dat kan niet, als de zwakke schakel al gevonden is (beetje laat wel, maakt zich zo onnodig verdacht). Houdt misschien nog wat op bij de opdrachten onderweg, laat eventueel de stokkendans mislukken. Maar loopt vooral boven verwachting snel. Dat zal toch niet de tip van Gilles zijn geweest. Ook in de kook-opdracht zie ik geen sabotage. En in afl. 3 blijft het rommelig.
Het zijn complexe opdrachten. Ik kan me niet voorstellen dat de Mol gewoon in het diepe wordt gegooid, dus ik zoek eigenlijk toch naar een Mol die zich vasthoudt aan een wat consequentere strategie. Zoals ik bij mijn andere 2 verdachten, Bas en Martijn, wel duidelijk zie. Even los van de vraag of die strategie ook goed uitpakt, hè
. Daar zit hem volgens mij eerder het gebrek aan voorbereiding in. Misschien soms wat (te) krampachtig uitgevoerd. Wel een strategie meegekregen, maar geen "contingency plan". Als Ingrid een strategie heeft meegekregen, slaat ze die toch veelal in de wind en gaat haar eigen weg. Ik weet niet of de productie wel zo blij zou zijn met zo'n Mol.