Kop op, Joeri-verdenkers!!
Joeri is nog steeds niet mijn hoofdverdachte, maar ik schrijf hem zeker ook niet af. Al had hij wel veel tegens deze week:
- Hij zat bij de avatars in een team met Bruno, die hem verdacht. Dus moesten ze ronde 2 wel verliezen. Anders was er kans dat Bruno ronde 3 zou winnen, en bijna zeker ging weten wie de Mol is. Maar het was juist Joeri die ronde 2 nog bijna deed slagen (althans zo leek het).
- Ook bij de social media opdracht zat hij niet in een molse positie, teveel afhankelijk van Bas en Kaat.
Maar toch:
Avatars- Axel laat in de montage als eerste zijn ballon knappen (nr 5), maar even later staat Evelien, de vrouw van Joeri, weer met die ballon te dansen. Hier is niet chronologisch gemonteerd. Als Bruno's ballon knapt (nr niet te zien) zegt Joeri: ah daar zit iets in, he. Ah, nu hebben we iets. Het lijkt mij dat het Joeri is, die het eerst opmerkt dat er iets in de ballon zit dat getoond moet worden. Niet Axel of Bas.
- Joeri's woord is "slechts". Past goed bij de Mol.
- In ronde 2 zit Axel zo te nepmollen (in mijn ogen) dat Joeri niet veel hoeft te doen. Hij kan zelfs weer eens lekker zijn best gaan doen, want ze liggen op een gegeven moment ruim achter op het andere team. Joeri haalt de eerste drie goede koffers binnen, maar ze liggen nog steeds achter.
- Joeri weet dat de Cypriotische vlag wit is, met iets geels. Ook de vlag van Tunesië kent hij. (En mogelijk ook die van Estland, maar het lijkt er meer op dat hij een koffer beschrijft die hij al had zien staan). Opvallend goede vlaggenkennis.
- De 4e en 5e koffer zijn interessant, want ze hebben dan nog 1 minuut (de straftijd van het andere team). Axel weet de 4e koffer in 20 seconden in te checken. Heel snel dus. Joeri doet 40 seconden over zijn koffer. Ook nog snel, maar niet snel genoeg. Bovendien, als hij hem op de valreep nìet in had willen checken, had hij nog een verkeerd commando kunnen geven. Dat laatste was al niet meer nodig, want het rode team had al gewonnen.
Joeri had deze hele opdracht de controle, zoals we van hem gewend zijn. Ik vind hem hier minstens zo verdacht als Axel, die zichzelf veel openlijker verdacht maakte. Maar Joeri deed het weer op zijn gebruikelijke manier: op het randje. En deze keer er niet overheen.
Social media- Bas biedt zich meteen aan voor het observeren van de brommertjes. Kaat wil ook wel, of wil iemand anders?
Joeri vindt het wel goed dat Kaat gaat. Bas verdenkt hem al vanaf het begin, dus daar wil hij als Mol liever niet bij in 1 opdracht. Dus dan maar de minder molse positie bij de social media.
Daar kan hij vervolgens niet veel uithalen, ze zijn afhankelijk van Bas en Kaat. Paar dingetjes:
- Joeri zet de speaker van zijn telefoon pas op aandringen van Elisabet aan.
- Joeri rent een keer een dode hoek in. Elisabet corrigeert hem.
- En misschien heeft hij Elisabet tijdens het wachten veel laten drinken, omdat het zo warm is.
Verder:
- Evelien merkt op dat Joeri normaal heel rustig en heel relaxed is, en dat er nu precies wel wat meer stress op zit bij hem.
- Joeri krijgt een setje foto's. Op de eerste foto linksboven staat het cijfer 3 (van een verjaardagskaartje). Die 3 speelt (volgens mij) ook een rol spelen in afl. 1 bij mol kiezen. Joeri is onscherp op de voorgrond te zien als de 3e kandidaat (Axel) bij Gilles wordt geroepen.
- Evelien: "Nu heb je ons alledrie daar. Je kunt er tegen tot het einde hè". Joeri: "Tot het einde".
- Joeri's biecht: "Het idee van hoe ze het gingen aanpakken bleek meer van Kaat te komen. Heeft Bas me naderhand verteld." Maar waarom zou Bas dat doen? Bas verdenkt Joeri immers, en andersom. Dus Joeri liegt hier mogelijk. Zit ook weer aan zijn kin. Het komt er niet overtuigend uit. Hij liegt, of hij twijfelt aan het verhaal van Bas.
- Joeri zelf wordt door niemand in de biecht verdacht.
Conclusie: Joeri was zeker verdacht bij de avatars, en werd (als hij de Mol is) in een onmolse positie gedwongen bij de tweede opdracht, waar hij niet veel meer kon beginnen. Mogelijk had hij de muur ook willen hebben, maar Bas stak zijn hand op. Als iemand anders als eerste zijn hand op had gestoken, was Joeri (als hij de Mol is) allicht meegegaan.
Reden genoeg voor mij om hem hoog op mijn lijstje te houden! En hebben jullie die Superman ook zien staan op de muur van het internet-café? (Ja ik weet, die zie je in veel internet-café's. Dus zal wel weer niks zijn
).