Ik geloof dat ik een hint in de diner opdracht heb ontdekt die naar Kaat wijst.
Wanneer de kandidaten zich excuseren om naar het toilet te gaan is op de achtergrond steeds prominent Het Laatste Avondmaal van Juan de Juanes in beeld. Het Laatste Avondmaal is natuurlijk beroemd omdat het draait om een groep dinerenden waaronder zich een verrader begeeft.
Mij viel op dat de etiquettejury de kandidaten niet op het scherm ziet zoals ze werkelijk aan tafel zitten, maar naast elkaar gepositioneerd, zoals in Het Laatste Avondmaal.
Kaat moet een liedje zingen tijdens het diner. Ze kiest hierbij voor het deuntje ‘Broeder Jacob’.
In het schilderij van Juan de Juanes staan 2 Jacobs; dat kun je zien, doordat de kunstenaar de namen van de apostelen steeds boven hun hoofden heeft geschilderd. Ergens links zit een Jacob Major en rechts, zit Jacob Minor (de jonge Jacob).
Vergelijk je de positie van Jacob Minor met het beeld van de kandidaten aan tafel, zoals de jury ze ziet, zit Kaat precies op de positie van de jonge Jacob.
Ze zit zelfs een keer precies met haar handen wijzend zoals Jacob op het schilderij. Ook merkt ze specifiek nog eens op dat ze de jongste aan tafel is en dat ze daarom het meest te doen heeft.
Wat verder nog interessant is aan het schilderij is dat Judas, de verrader, rechts onder staat afgebeeld, met een zakje met geld in zijn handen. Judas is precies in beeld wanneer Kaat haar opdracht leest. Zou dat een hint kunnen zijn naar mol Kaat, die hier een klein beetje geld verdient?