Ik wil iedere week een soort van verdachtenlijstje bijhouden met een bespreking per aflevering. Op basis van persoonlijke punten ga ik mijn mol kiezen (ofwel +1, -1, 0, +0,5 of -0,5). Dit op basis van een combinatie van sleutelposities, verdiend geld, acties, gedrag, ... In de eerste aflevering hou ik het volledig op halve punten aangezien het geen echte opdrachten bevat.
Opdracht 1: BungeesprongDe eerste opdracht was er eentje zonder mol, maar toch valt er wel wat te bespreken.
Er wordt in duo’s gegaan:
Duo 1: Martijn en Axel. Bruno moet jongleren en er wordt voor 200 euro gespeeld. Uiteindelijk moet Alex springen, maar hij doet het niet ondanks dat hij piloot is. Martijn zegt in het voorstelfilmpje dat hij makkelijk personen kan overtuigen en er alles zou aandoen, dat doet hij dus niet.
Duo 2: Kaat en Ingrid. Joeri moet jongleren, maar doet het niet zo goed, ze spelen voor 100 euro. Kaat lijkt zeker te willen springen en Ingrid niet. Kaat praat in op Ingrid, maar uiteindelijk springt ze niet. Toch blijft Kaat haar positief aanmoedigen.
Duo 3: Bruno en Joeri. Martijn moet jongleren en doet dit zeer goed, ze gaan spelen voor 500 euro. Joeri moet springen en doet dit ook meteen, zonder twijfelen. Hij vindt ook al veel letters voor de zin te vormen
Duo 4: Elisabet en Bas. Liesbeth moet jongleren, maar bakt er weinig van. Bas moet springen voor 0 euro, toch doet hij dit, hoewel hij erg bang leek. Hij vindt ook heel wat extra letters voor de zin.
Duo 5: Liesbeth en Eva. Kaat moet jongleren en doet dit feilloos. Liesbeth springt uiteindelijk voor nog eens 500 euro. Ze vindt ook veel letters en zo kunnen ze de zin vormen en het bedrag verdubbelen.
In deze opdracht wil ik nepmollen al minpunten geven, ik acht de kans minder groot dat de productie overtuigd geraakt om voor hen te kiezen. Dus hier krijgen Bruno en Axel een half puntje aftrek.
Opdracht 2: De selectie van de molIn deze opdracht is het psychologische van belang. De productie heeft 3 eventuele mollen gekozen en deze moeten zich staande houden tegenover de andere kandidaten die iedereen nauwlettend in de gaten houden.
Bruno: Valt voor mij wat door de mand door erg onzeker te antwoorden op de vragen van Gilles. Ik geef hem andermaal een half puntje aftrek.
Ingrid: Begint wat onwennig te lachen, ook zij toont geen zelfzekere indruk. Ook een half puntje aftrek
Bas: gedraagt zich mysterieus tijdens de bevraging en ook in het autogesprek nadien. Hij brengt het gesprek op gang, een half puntje erbij.
Kaat: komt zeer zelfzeker over en weet meteen een zinnig antwoorden te verkondigen. In de auto spreekt haar gezicht boekdelen wanneer het gaat over een ‘goede mol’. Half puntje erbij.
Joeri: Pokerface, man met verschillende gezichten. Joviaal en goedlachs voor de buitenwereld, maar toch een duister kantje. Half puntje erbij voor mij.
Martijn: komt wat nerveus over bij het beantwoorden van de vragen, in de auto lijkt hij niet bepaald gelukkig, maar ik kan geen hoogte krijgen van hem. Geen punten.
Axel: Reageert redelijk normaal. Niets bijzonders te zien hier.
Elisabet: Zegt dat ze het wel verwacht had, ik vind dit wel overtuigend overkomen, ook als leugenaar, half puntje erbij voor mij
Eva: Vond ik vooral verdacht in de auto. Ze werd snel beschuldigd door Bruno en ze reageerde daar nogal betrapt op. Een flapuit die wel eens goed mensen voor zich kan winnen. Half puntje!
Liesbeth: Moeilijk in te schatten. Sluw en slim, ze kwam me zeer zenuwachtig over, maar ze probeerde haar best te doen om haar cool te bewaren. Ik hou ze in de gaten, half puntje.
Zo dit is aflevering 0. Ik zou het leuk vinden als er hier zeker gediscussieerd wordt over het toekennen van 'punten' en over het gedrag en de acties van de kandidaten, maar dan zonder naar hints te kijken. Puur naar sleutelposities, gedrag, acties, ...