De boodschap van Gilles (of het deel ervan) dat we te horen kregen is dat de mol het hele gerecht compleet kan verknallen met een verkeerd scheutje saus. Maar of we dat nu letterlijk te zien hebben gekregen? Ik betwijfel het. Ofwel de mol doet inderdaad alles goed met uitzondering van één cruciaal detail, of de mol zet het geheel vanaf het begin verkeerd op. dat laatste doen Bas en Kaat. Wat ze hadden moeten zeggen:
-vis wassen en inwrijven met limoen
-vis in redelijk dikke strookplakken snijden en kiewen en vinnen verwijderen
-curcuma en gember snijden en fijn vijzelen
-beetje water erbij en de fijngestampte curcuma in een doek doen; fijnknijpen op de visstukken
-vis in de gril stoppen en op hoog vuur om en om bakken
-wapperen met dat witte ding om de vlammen goed hoog te krijgen; vlam in de pijp.
-vis frituren in de pan daarna met lente-ui
-dipsaus maken; mix van garnaalpasta, rijstwijn en limoensap + 3 scheppen suiker en gehakte rode peper.
Bas herhaalt wel correct dat er 5 ingredienten in de dipsaus zitten. Maar wil dat hij en Kaat samen aan die dipsaus werken ('groente snijden kan iedereen'). Daardoor vergeten ze alle eerstgenoemde stappen, had ik het gevoel. Waarom niet één iemand die dipsaus laten onthouden, en de ander de goede volgorde van de visbereiding? Dan is het allemaal prima te onthouden. Eén onthoudt dat de vis moet worden ingewreven met limoen, gesneden, gemarineerd met curcuma en gember smots, gegrild en dan nog even opbakken met lenteui in de pan. Niet zo lastig.
De ander onthoud de 5 ingredienten van de dipsaus. De hele opdracht gaat wat mij betreft de fout in omdat Bas en Kaat niet logischerwijs de twee grove stappen van het gerecht opdelen en afzonderlijk onthouden. Ze leiden elkaar ook af met gebabbel over de afzonderlijke ingredienten (hete pepertjes!).
Vraag me af in welke positie de mol wil zitten, praktisch gezien is als eerste gaan koken het meest bepalend voor slagen of falen van de opdracht. Viel me op dat Bas gelijk zichzelf aanwees en dit snel bij de groep afdwong. Hij en Kaat zaten beiden aan de basis voor het mislukken.
Gilles zei achteraf dat de fouten hierin zaten:
FOUT:
-gebakken noedels (Liesbeth, Eva)
-overbodige ingredienten (Joeri, Elisabet)
-vis te rauw (Bruno)
-verkeerde dipsaus
Maar met de info die Bas en Kaat de groep meegaven was het sowieso mislukt.