Als de Mol in de
zwakke groep zat, moest hij zorgen voor
vertraging, en het laten mislukken van opdrachten. Vragen waar ik dan mee blijf zitten:
- De eindtijd was 80-90 minuten. Een hele nette tijd voor 5 km. Zeker niet traag.
- Heeft de Mol niet kunnen voorkomen dat de bol werd los gekapt? Er werd toch lang nagedacht over de oplossing.
- Waarom heeft de Mol niet meer tijd verspeeld bij de stokkendans? (Elisabeth stond vooraan, en had die ook na 10 pogingen nog steeds kunnen laten mislukken).
Als de Mol in de
sterke groep zat, kon hij:
1)
Zo snel mogelijk willen gaan, zodat de zwakke groep die tijd nooit zou halen. Dit deed alleen Martijn. Maar:
- Waarom heeft hij de oplossing van de zwakke schakel dan niet gevonden? Hij gaf de suggestie. Durfde hij niet door te drukken?
- Waarom heeft hij zijn strategie niet omgegooid, toen duidelijk werd dat de rest er niet veel voor voelde?
- De zwakke groep liep veel sneller, en de Mol kon dat misschien ook weten. Als Martijn koppig zijn zin had gehad, was er op het eind minstens 1.500 euro loopgeld in de pot gekomen.
2)
Zo snel mogelijk willen gaan, maar onderweg deze strategie aangepast naar zo langzaam mogelijk. Maar:
- Had de Mol zijn strategie dan al aangepast vóór de zwakke schakel? Die was ergens in het begin. Als de Mol toen nog zo snel mogelijk wilde, had hij de oplossing daar toch moeten vinden.
- Bovendien: de zwakke groep was toen nauwelijks onderweg. Er was dus geen enkele reden om de strategie te wijzigen, of het moest onwilligheid van de rest van de groep zijn. (Maar Martijn was ook voor zo snel mogelijk, dus de Mol stond zeker niet alleen).
3)
Zo traag mogelijk willen gaan, zodat het eindbedrag zo laag mogelijk werd.
Op zeker spelen, niet alles of niets maar gewoon zo weinig mogelijk. Dit is de enige optie waarbij ik geen tegenstrijdigheden in de uitvoering kan ontdekken (of ik moet ze over het hoofd zien). Bovendien zou de instructie voor de Mol in de nachtelijke uren makkelijk te onthouden zijn: in welke groep je ook belandt, ga voor een zo traag mogelijke eindtijd. En als je dan kijkt naar de beelden, was Bas er m.i. het meest consequent in.
Alleen dat "Bas gekozen" van Gilles zit me niet lekker. Te obvious. (Of juist een meesterzet om het er toch in te laten?
)