Ik kan hier een heel essay over schrijven, maar ik zal proberen het kort te houden.
#1: Seizoen 9
Dit is mijn go-to antwoord op deze vraag. Ik vind nog altijd dat deze groep het leukst was van allemaal. Normaal zit er toch wel een persoon tussen waarvan ik hoop dat die vroegtijdig afvalt. In dit seizoen niet. Ook waren de opdrachten wat mij betreft erg leuk. Het reuzenrad, de groepsfoto, lasergamen in het kasteel, de trein en de kaarsjes zijn een paar van mijn favorieten. Tot slot waren Jordanië en Noord-Ierland bijzonder mooi en uniek in alle Widm-series.
#2: Seizoen 17
Ook weer een kandidatengroep waarin geen zwakke schakels zaten naar mijn mening. De opdrachten waren wel een stuk minder dan in seizoen 9, maar de eerste paar afleveringen beloofden veel goeds en ik heb erg genoten van de Oregon.
#3: Seizoen 8
Een lekker felle groep. Patrick die bijvoorbeeld topito's steelt. En opdrachten als het maïsveld en de bommenfabriek die mij na al die jaren wel zijn bijgebleven als een van de beste ooit.
#4: Seizoen 6, 7 en 10
Een beetje moeilijk kiezen. Japan vond ik heel speciaal en mooi, vooral de opdracht in Holland Village en de ninja opdracht in de finale. Maar de groep was een beetje saai.
Seizoen 7 had daarentegen een leuke groep, maar wat mij betreft niet een iconische opdracht. En van 6 herinner ik me vooral dat moment dat de Mol in die kerk stond met een bel, dat vond ik enorm griezelig toen. En de groep was ook lekker hard, vooral Toine en Peggy.
#5: Seizoen 11, 13 en 14
Ik vond de opdrachten niet zo spectaculair (zelfs de helihunt niet, sorry), maar er zaten hierin wel een paar van mijn favoriete kandidaten. Karin, Paulien, Aaf en Tygo met name.
#6: Seizoen 19
De opdrachten waren echt mager dit seizoen. De groep was wel leuk hoor, hoewel het makkelijk zonder Evelien en Sinan had gekund. Gelukkig had het nog wel kandidaten als Niels, Rick Paul en Sarah waar het op kon steunen.
#7: Seizoen 18
Het ding met dit seizoen was dat mijn drie favoriete kandidaten er gevoelsmatig snel uit lagen, namelijk Loes, Bella en Emilio. De eerste helft vond ik leuk, de tweede helft waarin iedereen op Ruben zat, vond ik minder. En achteraf vond ik Olcay ook best irritant. En Stine erg saai.
#8: Seizoen 15 en 16
Qua locatie haal ik deze twee nog wel eens door elkaar. Ik moet dan toch wel altijd denken aan beboste gebieden, veel groen etc. Beiden hebben dat. Ook waren de opdrachten niet memorabel en de kandidaten voornamelijk meh, uitzonderingen als Chris en Ellie daar gelaten natuurlijk.
#9: Seizoen 5
Angela als presentator vond ik niet zo leuk, met terugwerkende kracht. Ik vond dit seizoen een beetje een rotzooitje eigenlijk. Eerst geen afvaller, dan Gijs die eruit moet en weer terugkomt, vrijstellingen die achter zomaar worden weggeven omdat Lottie zo goed kon zingen. Ja, Marc-Marie was geweldig, maar dat was dan ook de voornaamste kracht van dat seizoen.
#10: Seizoen 12
Waar te beginnen? IJsland en Spanje zijn niet exotische bestemmingen en om eerlijk te zijn ook niet per se mooi. De groep was echt saai. William Spaaij was misschien nog de leukste, maar als je als enige kleur moet geven aan een groep dan word je vanzelf ook kleurloos. De opdrachten waren over het algemeen duf, met uitzondering van het laser schieten. En dan die finale, my God. Zo'n vrouwenfinale wil je toch nooit meer zien.
De seizoenen met niet BNers heb ik te lang niet gezien om te kunnen beoordelen nu. Al weet ik wel dat ik seizoen 1 en 2 niet zo leuk vond. En dat ik enorme bibbers kreeg van de videoboodschap van Elise.