Holy moly wat een aflevering
Ik ben het er wel mee eens dat de opdracht met het roeien iets minder uit de verf kwam omdat de slaapplaatsen toch tè belangrijk werden. Niemand ging echt nog voor het geld. Maar qua opzet voor de rest, zat het wel heel goed in elkaar. Er zaten heel veel
keuzemomenten in. Voor welke koker met pinda's gaan we? Wel of niet de roeister inzetten en wanneer? Welk dier? Groot of klein dier? Ik denk dat daar de kracht van de Vlaamse mol-opdrachten zit. En het feit dat alles in elkaar overloopt. De er-is-nog-geen-mol, de mollicitaties, de konijntjes-fobieën, de leugen van Gilles, alles komt ergens weer terug. Als een echte detective zitten er verhaallijntjes in die nieuwe elementen "openen" die ergens later weer worden "gesloten".
Het deed mij een beetje denken aan WIDM Oregon, aflevering 2. Daar zat ook zo'n spannings-element in.
Eerste gedachte: het zou nog mooier zijn, als de leugen van Gilles iets anders is dan we nu denken. Bijvoorbeeld deze: "Jij bent niet de afvaller. Ik heb bij de test een andere naam ingetoetst". Als dat de leugen is, zou Eva dus toch gewoon de afvaller zijn.
Als Gilles hier de waarheid spreekt, dan komen er bij mij namelijk al gauw (ethische) vragen op.
- Als Eva kandidaat is, dan is er kans dat zij afvalt terwijl ze de test niet als slechtste maakte, en ook nog eens het snelste was. Zou het programma zo hard zijn?
- Als Eva de Mol is, is er zelfs kans dat de Mol het spel uitvliegt. Dat kan natuurlijk al helemaal niet, dus moet de volgende aflevering ook alweer een leugen bevatten (namelijk de suggestie dat de kandidaten de bom onklaar kunnen maken).
Volgens mij klopt dit niet. In mijn herinnering heeft Gilles óók ergens tegen Eva gezegd, "we gaan jou sowieso terugzien" (weet niet de exacte bewoordingen). Als Eva mogelijk naar huis kan, dan is dat een tweede leugen, en Gilles heeft gezegd dat hij
één keer gaat liegen. En ik versta dat als: één keer en niet vaker.
Ik denk zelf dus dat Eva
sowieso niet afvalt. En dus kan zij de mol zijn. En we weten dit keer
niet of de mol de nodige voorkennis heeft om een keuze te maken om wel of niet voor de snelste test te gaan! Normaal wel, maar ja, er-is-nog-geen-mol-gekozen hè
.
(Het enige dat ik iets minder vond, is dat ik het "volgende keer" filmpje naar mijn idee net iets te veel vond weggeven. Ik denk achteraf dat ik het toffer had gevonden als ik dat stukje niet had gezien. Ik heb het gevoel dat ik al heel veel weet over volgende week.
Pff. Dit wordt herbekijken
Nu al zin in