Wauw, wat een aflevering! Ik heb er weer ongelofelijk van genoten.
De bootopdracht kwam wat minder uit de verf doordat de slaapplek het belangrijkste bleek te zijn. Het was beter geweest als het pellen van de pinda's verplicht was geweest, want op deze manier gaat natuurlijk niemand daar echt energie in steken. Ik denk dat we het moeten zoeken in de combinatie tussen de slaapplek en het dier. Een slang zou hel zijn geweest als je op de grond of op een matras zou moeten slapen, terwijl het goed te doen is met een bed (de slang kruipt immers niet omhoog). De spin is altijd erg, want die trekt zich niks aan van de hoogte van je bed. Vrijwel elke kandidaat zal ergens tijdens de nacht aan de noodrem trekken met zo'n spin. Dat varken is goed te doen; varkens slapen immers 's nachts. Het is dan ook tekenend dat Ingrid de kamer verliet vanwege het snurken en niet vanwege het varken.
Die beelden van het liegen. Mooi om te zien hoe de start van het seizoen (de molselectie) in elke aflevering kort aan bod komt. Zo vormt het echt de rode draad van het seizoen én heeft het ook een functie (in plaats van dat het alleen maar mooi beeld vormt voor aflevering 1).
De vechtopdracht vond ik mooi vanwege de couleur locale. Fantastische beelden, leuke inkijkjes in het dagelijkse leven bij die 'tempel' en een mooie introductie in een voor mij onbekende vechtsport.
En dan als laatste de twist met het rode scherm. Ik weet nog niet wat ik daarvan moet denken. Eva leek op de een of andere manier op de hoogte te zijn dat ze een rood scherm zou krijgen (misschien is ze ingelicht als mol of misschien ook wel als kandidaat?). Ik denk dat de grootste mindfuck volgende week komt: gelooft de groep dat ze niet de afvaller is? (Het kan immers ook overkomen als een wanhoopsgreep om in het spel te blijven.) En is de groep bereid om samen te werken om iemand te redden? Over de vraag of Eva wel of geen mol kan zijn, kan ik duidelijk zijn. Ja, natuurlijk kan ze nog de mol zijn. Gilles zegt toch duidelijk dat niet zij het rode scherm had maar dat hij een andere naam heeft ingevuld. De mol gaat nooit uit het spel, maar dat houdt niet in dat hij geen scherm (dat sowieso al voor iemand anders is) kan zien. Dat Eva wordt afgezonderd is een fantastische mogelijkheid om langduriger te briefen (als ze de mol zou zijn), maar ze wordt er wel enorm mee in de schijnwerpers gezet.