Waarom is het belangrijk wat de jury ziet en niet wat de werkelijke tafelschikking is? De gastheer is degene die het diner aanbiedt en kan dus vergeleken worden met Jezus. Uitgaande van alleen de zittende eters en als Judas inderdaad de man in het geel is, kom ik bij Axel uit.
Het beeld dat de jury op het scherm ziet lijkt meer op Het Laatste Avondmaal zoals dat op het schilderij van De Juanes, maar ook in de bekendere versie van Da Vinci afgebeeld is; met de dinerenden aan een kant van de tafel en niet rondom de tafel, zoals ze werkelijk zitten. Vandaar dat me dat beeld meteen opviel.
De jury zit daar om te beoordelen wie zich niet en wie zich juist wel aan de regels houdt. Ik zag daar een mooie analogie met de televisiekijker in; ook wij zitten als een soort jury naar een scherm te kijken om te beoordelen wie zich goed gedraagt.
Ik heb al een paar keer de vergelijking met de gastheer als Jezus voorbij zien komen, maar daar wringt het voor mij een beetje; er is namelijk ook nog een gastvrouw aan tafel. Telt zij dan voor het gemak niet mee? Of valt ze, naar ouderwets gebruik, samen met haar man?
Dat was voor mij nog een reden om te focussen op het afgebeelde in plaats van op de werkelijke tafelschikking.
Op een ander forum zag ik trouwens dat iemand had ontdekt dat in het desbetreffende restaurant nog meer beroemde reproducties hangen. Zo hangt ook Da Vinci’s Laatste Avondmaal er en ook de Mona Lisa hing ergens. Dat lijkt er in ieder geval op te wijzen dat de productie het schilderij niet speciaal voor deze opdracht heeft opgehangen. Het werk wordt echter zo specifiek geframed in beeld genomen, dat ik wel denk dat we er iets mee moeten.