De mol in de makkelijkste escaperoom? Een van de belangrijkste argumenten tegen Nathan.
Ook de makkelijkste om te verkloten, vind ik. Stel dat ze eerst druk mollen eruit hadden gevist waar Mil aanvankelijk ook direct mee begon. Dan weet je al snel niet meer hoeveel mollen er in welke kast zaten en is een vergissing - waren het er zeven of acht? - zo gemaakt. Nathan had daarbij de 'schuld' op Mil kunnen schuiven die ging 'vissen' voor Nathan met zijn ogen kon knipperen. Makkelijk te verkopen aan andere kandidaten. Oops, te laat de vergissing in gezien.
Of stel dat Mil niet gezien had dat er tekens op de vrachtwagens stonden. Nathan was dan zo een vak in gereden en waarschijnlijk omdat ze de eerste waren, het eerste val. Och geen geld in de pot, tja teken niet gezien ...
En het lijkt mij een vooropzetje van de regie. Zelfs als je uit de wagen komt, het euroteken ziet en als eerste rijdt, is het logisch om het euroteken op nummer 1 plaatsen en dus de eerste gedachte dat dat vak 1 is. Volkomen logisch en onschuldig te verklaren, wie bedenkt nu dat de eerste vrachtwagen op het laatste cijfer vak moet staan?.
Ik volg wat dat aangaat juist door deze specifieke opdracht de gedachtegang van Amethyst. Het had heel ongemerkt, onschuldig in het honderd kunnen lopen door Nathan zonder dat de ander dat verdacht had gevonden. Alleen bleek Mil slim, doortastend, zonder twijfel en dominant en kreeg ze per ongeluk ook nog haar eerste verdenking zo in de schoot geworpen.
Ik zie dan bevestiging (omdat ik in deze tunnel zit) in het feit dat Mil Nathan zichtbaar in de gaten blijft houden en dat het erop lijkt dat Nathan zichtbaar getergd wordt door Mil en haar probeert weg te houden of te omzeilen. En denk dat Nathan daarom Mil steeds verdenkt, dat is richting publiek verklarend waarom hij Mil weg probeert te houden.
Overigens verdenk ik Nathan te meer omdat hij de enige is die in testbiechten geen enkele actie noemt bij zijn verdachten. Hij beoordeeld op 'dat zou een goede eigenschap kunnen zijn voor een mol' of 'het is een acteur he, ja ja, even bijblijven Nathan' en meer van dat nietszeggend soort gok- en giswerk. Extra vreemd omdat hij zogenoemd veel zou observeren om te zien wie er molt maar blijkbaar nooit iemand ziet mollen?