Ik heb voer voor de Rob-verdenkers (daar hoor ik zelf niet bij).
Ergens op internet werd geopperd dat Rik in het intropraatje voor aflevering 3 de tekst “het lijkt erop” uitspreekt alsof hij “het lijkt rob” zegt. De e- is slechts vluchtig te horen. Ik luisterde het terug, en ik kan hier wel enigszins inkomen, maar omdat Rik wel vaker vlug praat, vermoed ik dat hij toch gewoon 'erop' zegt. Maar wat als... In dat geval: in de introtekst zit ook de tekst “of komt dat doordat er een mol
in hun midden is?”. Aangezien ik niet veel beters omhanden heb op dit moment, heb ik een kleine puzzel voor mezelf in elkaar geflanst
Ik heb de tekst uitgetypt, en de tekst bestaat uit 130 woorden (wanneer ‘erop’ één woord is). Als je hiervan het midden wil nemen, kom je op 65,5 uit. Als je ‘erop’ zou schrijven op de manier die te verstaan is (e rop), dan zou de tekst dus uit 131 woorden bestaan, en is ‘rob’ exact het middelste woord. In het normale geval, waarin erop één woord is, is het dus het 65e woord van de 130 woorden...
De tekst hier in een spoilertje ter voorkoming van een ellenlange lap tekst:
De eerste dagen in Sanmenxia waren voor de kandidaten een rollercoaster. Ze moesten wennen aan het spel, aan elkaar, en aan China. Ze weten nu dat zoiets simpels als een taxi nemen hier door de taalbarrière een enorme klus is. Onder die omstandigheden is strategisch samenwerken belangrijker dan ooit.
De stand van de pot bedraagt nu net iets meer dan vijftienhonderd euro. Het lijkt erop alsof de groep er maar niet in slaagt om opdrachten tot een goed einde te brengen. Of komt dat doordat er een mol in hun midden is? Hoe dan ook. Tina kreeg een rood scherm, en moest, ondanks de inzet van haar zwarte vrijstelling, het spel als tweede verlaten. De overgebleven kandidaten reizen per hogesnelheidstrein door naar Zhengzhou, de moderne hoofdstad van de provincie Henan.
Het praatje van Rik begint in de uitzending op 1:14 en eindigt op 2:04. Dat is dus vijftig seconden. Het midden zit dan qua tijdsduur dus op 25/26 seconden. Laat dat nou exact het moment zijn waarop ‘erop’ te horen is (1:39).
Rik praat over het algemeen nogal vlot, en ik vind 'erop' niet onomstotelijk als 'rob' klinken, maar voor de tunnelaars is dit misschien wel geinig. Overigens zegt Rik ook bij de executie nogmaals 'het lijkt erop', voor mij klinkt het dan wederom hetzelfde, en dat zou kunnen betekenen dat hij het 'het lijkt erop' gewoon altijd op die manier uitspreekt (en ik dus dit gepuzzel voor niets heb gedaan. Dan hebben we in ieder geval nog wat fijn voer voor het nutteloze hints topic
Zo. Succes ermee. Ik ga weer terug naar mijn eigen tunnel.