George speelde juist heel fanatiek voor het geld te gaan en heel zenuwachtig bij de test te zijn. En Dennis ging vol in de tegenaanval en werd woest als ie verdacht werd gemaakt of van iets werd beschuldigd. Niet echt relaxed dus. (Het warrige/chaotische zie ik wel als overeenkomst.)
Volgens mij had ik vanmorgen toen ik snel een reactie schreef een iets ruimere connotatie van het begrip relaxed voor ogen
Ik doelde bij mijn laatste zin op het (schijnbaar) nonchalante van beiden (ik had daarbij Robs gehavende ZV nog in het vizier). Maar goed, inderdaad Heinz, je plaatst zeer terecht een kritische kanttekening, waar ik een heel eind in mee kan gaan.
Daarentegen zie ik bij Rob toch zeker ook iets terug van het fanatisme en de nervositeit, zoals George die inzette tijdens zijn molschap. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het ogenschijnlijk nadrukkelijk gaan voor geld (“Money! Money!”) en het nerveus informatie vergaren, waardoor hij door de andere kandidaten behoorlijk lijkt te worden onderschat als potentiële mol, getuige met name de biecht en reacties van Leonie. Opvallend daarbij vind ik bovendien, dat het erop lijkt, dat naarmate het bondje tussen Leonie en Johan hechter wordt, Rob blijkbaar van Johans verdachtenlijstje verdwijnt. Johan is naast Anita de enige die Rob totnogtoe als verdachte bij de test heeft genoemd (volgens de montage). Dat zoiets bij Claes gebeurt, kan ik door diens extreem fanatisme nog wel begrijpen. Claes wordt zelfs door niemand als verdachte genoemd. Bij Rob vind ik dat toch echt een ander verhaal, omdat hij bepaald niet verschoond blijft van mistige zaken die aan zijn tuinbroek blijven hangen. Toch levert hem dat (vooralsnog) geen verdenkingen op bij de rest van de (toch niet echt tamme) groep (“geeft niets, Rob”), hoewel ik bij de extra beelden van aflevering 5 de indruk kreeg dat daar aankomende zaterdag wel eens verandering in zou kunnen komen. Of die onderschatting door de groep gegrond is, moet nog blijken, maar je bent volgens mij toch bepaald geen joker als je minimaal aflevering 6 weet te halen. Een ander punt is het veelvuldige gemol van de kandidaten. Dit zegt mij, dat het best eens zo zou kunnen zijn, dat ook de meesten van hen eigenlijk nog helemaal niet zo zeker zijn van hun zaak als het om hun verdenkingen gaat.
Woest zal Rob niet worden, denk ik (daar is hij veel te chill/relaxed! voor), hooguit zal hij een enkele keer zijn stem verheffen (zoals op de dam bij Claes). Overigens viel dat bij Dennis ook wel weer mee, toch
Vooral Regina, Dunya en Georgina konden zich er nogal eens door laten overdonderen, meen ik me te herinneren. Toch heb ik met de pretoogjes van Rob de indruk dat hij een welkome bijdrage levert aan de goede sfeer in de groep, waardoor ik toch ook aan Dennis moet denken (als dit een moltactiek zou zijn). We hebben het niet in beeld gezien, maar ik kan me voorstellen dat Rob, als hij klaar is met z'n vragenlijstjes, gerust in staat is “Biertje!” te roepen of de wijnfles nog maar eens rond te laten gaan (al gaat de vergelijking met Mexico in die zin mank, doordat er dit jaar natuurlijk een totaal andere groepsdynamiek is dan twaalf jaar geleden).