Omdat ik niet door kan blijven gaan met acht verdachten heb ik hem maar afgestreept. Gevoelsmatig kan het allemaal best, maar ik geloof er niet in Buddy als Mol op basis van een paar feiten:
- Bij de stroomkastjes corrigeert hij tot twee keer toe Jaike (kandidaat). Eerst, omdat ze een verkeerde draad gebruikt. De tweede keer, omdat ze de kabel helemaal meetrekt. Vooral dat laatste vind ik frappant. Dat had ook later gekund. Hij doet het al binnen enkele meters. Zonder geloofwaardigheid te verliezen. Levert 500 euro op, plus de kans dat de totaalopdracht lukt.
- Bij Theepot is hij niet aanwezig bij de beslissende discussie over het kannetje en verliest daar de invloed over 1500 euro. Hij had door daar te blijven twee dingen kunnen bereiken. Het kannetje kwam niet of te laat binnen. Het stuk dat hij in plaats daarvan ging zoeken, zou te laat zijn gekomen. Als klap op de vuurpijl hield hij ook nog het kistje open, zodat het servies met nog een seconde op de klok compleet was. Dat maakt hem voor mij voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de eerste 1500 en hij behoudt de kans op 2700. Zeer riskant, want als Buddy de Mol is (of zou zijn geweest), dan geeft de stemming van 4-4 wel aan hoe tricky het was om deel I te laten slagen.
- Bij de lijn(ver)diensten komt hij met de goede oplossing. Als ik het goed heb, heeft hij de eindoplossing gegeven. Daarna was maar 1 stap nodig om het goed te doen. Daarvoor was een paar minuten denkwerk nodig geweest. Als iemand die paar minuten had genomen, was alles goed gegaan. Hij zette de groep wel heel vroeg (in ieder geval op tijd) op de drempel van de oplossing. Een halte later was alles onhaalbaar geweest.