Met verdraaide woorden kun je van alles bereiken, maar door juist te handelen kun je de anderen overvleugelenBuddy's spreuk bestaat uit 2 delen, gescheiden door een
maar.
Het eerste deel is dus, lijkt mij, niet bedoeld als advies. 'Met verdraaide woorden kun je van alles bereiken'. Bij de waaier-opdracht stonden de woorden op de waaier niet op een rechte lijn, maar
in een boog. En wat kon je daar (als
kandidaat!) bereiken? De Mol vinden.
Voor Buddy is het tweede deel van de zin: 'maar door juist te handelen kun je de anderen overvleugelen'. Niet dat het een sterk advies is, maar het gaat erom dat Buddy juist dit deel ter harte moet nemen. Als Mol moet je de juiste acties ondernemen. Vleugel / Vedder (feather) behoeft geen toelichting.
En het kan een slordigheidje van Rik zijn, maar het blijft opvallend dat aan het eind van het seizoen 'juist' is veranderd in 'slechts' (en ja, dat heeft echt 2 betekenissen!). En 'kun je de anderen overvleugelen' is veranderd in 'overvleugel jij de anderen'. Alsof het nu een feit is. Het is al gebeurd.
Jammer dat er nooit een molduel Buddy vs. Rob is geweest, ik denk dat Buddy dat glansrijk had doorstaan. Hij was mols bezig bij tenminste: Wijsheid en Geluk, Beltegoed, Parkeertarief, Afhaalchinees, Wereldbeeld, Lijn(ver)diensten, Beeldig, Theepot, Porseleinen Kamer, Verkeer(d), Beeld en Geluid, Voice Mol, Vak Werk, Alles Kenners, Kleur Rijk, Scherp Stellen, Kettingreacties, Doorzichtig, Cijferkunst, Onder De Pannen, Richtingsgevoel. We zullen het zien vanavond. Spannend. Als ik heel vast in een Rob-tunnel had gezeten, was ik daar nu ook gebleven denk ik. Er is nu eenmaal een overdosis aan aanwijzingen dat het Rob is... Maar hey mensen, er zijn ook een heleboel aanwijzingen dat het Buddy is! En sommige zijn ook heel sterk. Dat vreemde gedrag bijvoorbeeld vanaf het begin, niet bepaald typisch voor een kandidaat. Terwijl Robs gedrag vaak zowel als mols als kandidaats kan worden uitgelegd. Zonder iemand tekort te willen doen, maar hulde voor Moedermol, keesisdemol en anderen die de funderingen voor deze tunnel hebben gelegd.
En nu maar hopen dat we goed zitten.
Nog even de 'verdraaide woorden' (foto's met dank aan Rat), zoals ik ze nu zie, en met een interessant paar daartussen: